Annons

Photoshop Cs5 vs Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har köpt en ny dator och har hittills arbetat med Photoshop Cs5. Den är ju inte den nyaste precis och nu verkar det som man måste prenumerera om man ska använda de nyare versionerna av Photoshop. Jag arbetar alltid med RAW bilder och börjar i "Camera RAW". Någon som vet lite om skillnaderna? RAW-behandlar man i Lightroom? Vilka är fördelarna resp nackdelarna? /Anna

Beror på vad du vill göra, jag tycker LR är mer intuitivt att jobba med, fast programmen göra samma sak, framförallt i ACR-läget. Vill du jobba med kraftig redigering och lager så är PS bäst. Men jag tycker LR jobbar med hela bilden mer direkt än PS som lätt blir plottrig. Mitt svar välj båda :) eftersom programmen är väldigt bra på sina respektive områden, tex LR är väldigt bra när det gäller katalogisering.

/Ulf

Kika på moderskeppet, de beskriver vad Lightroom är för något och hur man använder det.

Mitt korta svar är att först skaffa Lightroom (LR), och sedan eventuellt fortsätta med PS om du märker att LR inte räcker till.

Lightroom "nästan" alla dagar i veckan. Lightroom är perfekt för att sortera sina bilder och innan jag skaffade lightroom trodde jag att ps var bättre för mig, men icke, använder lightroom mest.

Har PS för att lägga ihop flera exponeringar då inte ligthroom kan det, och för att ta bort oönskade detaljer i bilder, tycker PS är bättre på det.

Hej,

Jag började nyligen prenumerera på Adobes Creative Cloud, jag funderade också över vilken jag skulle välja tills jag såg deras "Creative Cloud Photography" där du får både lightroom och photoshop för 108 kr per månad.

Då får du även tillgång till deras mobila applikationer vilket jag tyckte var smidigt, lägg upp en samling i lightroom, ladda ner lightroom till telefonen och synka, då har man alltid med sig sina favoritbilder.

EDIT: här har du en länk :)
https://creative.adobe.com/sv/plans/photography?store_code=se

Jag använder Lightroom för att välja ut bilder efter en session, inget jag skulle kunna göra i Photoshop. Men det finns ju bridge till det också, vilket jag fattar är ganska likvärdigt för just lite småfix och att välja ut bilderna.

Efter jag valt ut vilka bilder jag vill fixa så gör jag alla enkla justeringar på exponering, vitbalans och annat ljusrelaterat som påverkar hela bilden.

Sen tar jag oftast dessa, ca 7 bilder, och för över till Photoshop så jag får en psd fil. I photoshop gör jag all retuschering (vilket blir knepigt i Lightroom)

Efter detta så småfixar jag ofta exponering, lägger till vinjetering och liknande i Lightroom.

Cs5 har ju det mesta som behövs av photoshop så jag skulle nöja mig med det. Och tex köra med Lightroom. Vad jag tycker är tråkigt är att Lightroom dock känns väldigt trögt, jämfört med tex canons sorteringsprogram. Men det finns inte lika många tutorials för canons program...

Hej!

Jag har köpt en ny dator och har hittills arbetat med Photoshop Cs5. Den är ju inte den nyaste precis och nu verkar det som man måste prenumerera om man ska använda de nyare versionerna av Photoshop. Jag arbetar alltid med RAW bilder och börjar i "Camera RAW". Någon som vet lite om skillnaderna? RAW-behandlar man i Lightroom? Vilka är fördelarna resp nackdelarna? /Anna

Okej. Tack för ditt svar.
mvh Anna

Man svarade visst alla på en gång här… Tack för era svar! Är det någon som vet om man kan RAW-behandla i Lightroom?
Mvh
Anna
Ja givetvis kan du det. Det borde väl vara bland det första som omnämns om man läser på lite? ;)

Lightroom är det digitala mörkrummet, man framkallar framförallt sina RAW-bilder där. Är du van vid ACR (Adobe Camera Raw) så lär du nog känna dig som hemma i LR också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar