Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop CS2 och beskärningsverktyget

Produkter
(logga in för att koppla)

enfotograf.se

Aktiv medlem
Hej på er,

Jag har en fråga avseende Photoshop CS2 (men jag har för mig att det funkar samma på elements-versionen), har sökt men inte hittat något svar som jag förstår mig på.

När jag öppnar en bild-fil, som jag sedan önskar beskära så vet jag hur jag ställer in höjd och bredd, men jag skulle även vilja veta om och hur jag positionerar "det lilla siktet" som uppstår i mitten av mitt beskärningsfönster.

Hur gör jag det?

Anledning till frågan är att jag oftast gör bildspel, samt önskar beskära en serie av bilder, som jag dessutom då skulle vilja ha "samma fokuseringspunkt" på ...

Ha en bra dag
önskar och hälsar
Anders
 
Men hur gör jag på nästa bild

Lönnis skrev:
Det är bara att klicka på siktet och dra det dit du vill i den valda beskärningen.

Jag glömde ange i förfrågan att jag vet hur jag flyttar markerings-siktet.

Jag vet inte hur jag för bild nummer två får siktet i samma höjd och bredd som för bild nummer ett.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.