Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop CS för digitalfotografer

Produkter
(logga in för att koppla)

Peek

Medlem
Passar den boken till Photoshop 7.0 ? Någon som har den och kan rekommendera den.

Funder på att sätta upp den på önskelistan till jul :)

Jag har läste en hel del olika böcker om Photoshop och det här är en av dom absolut bästa. Enkla övningar som man har nytta av.

Man slipper massa tekniska invecklingar som man klarar sig utan, men är vanligt i andra böcker mest för att fylla ut sidoantalet.

Scott Kelby har skrivit flera uppdateringar i ämnet och finns även en bok för Photshop 7.

Exakt vad photshop 7 har för begränsningar gentemot Cs har jag inte koll på.

http://www.amazon.co.uk

http://www.bokus.com/se/ Två bra sidor att beställa böcker på.

Sedan är det ju så med photoshop för att göra en viss effekt finns flera olika sätt att nå lika eller liknande resultat. Å då beror det ju lite på vad man föredrar.

Själv undviker jag att krångla till det och letar efter enkla men bra lösningar och det tycker jag Scott Kelby lyckas bra med.

Övertygad om att du har nytta av både ny uppdateringen av hans bok likväll som den för Photoshop 7. Vissa begränsningar kan dock finnas i photoshop 7 och alla övningar kanske inte går att genomföra på samma sätt i 7:an som i CS.

Jag tycker att Photoshop CS för Digitalfotografer är mindre bra. Författaren har en oerhört irriterande stil när han skriver, lite som "For Dummies"-serien, med lustigheter som mest tycks ägnade att fylla ut sidantalet. En del av tipsen är intressanta, vissa funkar inte. Han förklarar inte principen man arbetar efter (kommenteras med "Fråga inte!"), något som blir särskilt tydligt i avsnittet om skärpning där han mest radar upp en massa exempel utan att ge någon vägledning som kan hjälpa en att välja hur man ska göra när man sitter där med en egen bild. Rent tekniskt är bildtrycket mindre bra i boken.

Jag skulle inte rekommendera någon att köpa boken utan hellre leta på nätet där man kan finna en hel del bra om Photoshop.

Kolla även på "Adobe Photoshop CS for Photgraphers" av Martin Evening. Helt på engelska, men den har det mesta. Tips och "step by step"-beskrivningar.
Kan helt klart rekomendera den.
Har nu även köpt senaste utgåvan för CS2, är i princip samma med de nya CS2-stycken inarbetade.

Boken kan varmt rekomenderas.

//Conny

niklasl skrev:
Jag tycker att Photoshop CS för Digitalfotografer är mindre bra. Författaren har en oerhört irriterande stil när han skriver, lite som "For Dummies"-serien, med lustigheter som mest tycks ägnade att fylla ut sidantalet.
...
Jag kan hålla med dig till viss del,men det handlar nog mest om tycke och smak vad gäller hans sätt att skriva.
Själv tycker jag boken är klart prisvärd och funkar bra både som uppslagsbok och som "läse-bok".

Och merparten av tipsen är nog applicerbara på Photoshop 7 också. Kommer ju lixom inte ihåg själv vad den versionen kan och inte kan...
MVH /Micke

Tack för er input...

Jag har ingen bok överhuvudtaget om photoshop, utan har mest surfat runt på nätet och letat.

Hmm.. får fundera vidare..

Jag undrar om boken Photoshop CS för digitalfotografer funkar bra om man vill lära sig grunderna i CS2 också ?

Är det igentligen så stora skillnader på CS och CS2 ? Jag använde Elements 3 innan CS2 och har läst Scott Kelbys bok om Elements 3, som jag förövrigt tyckte va bra.

Får jag väl länka till adlibris då som är betydligt billigare. Köpte precis själv CS-varianten som jag tycker är bra och gärna skulle rekommendera. Lättsamt skriven med enkla och tydliga steg för steg instruktioner som funkar men ändå känns avancerade. Har tidigare aldrig lyckats lära mig speciellt mycket av fototidningarnas gör det själv kurser men med hjälp av den här boken (photoshopCS för digitalfotografer) har jag lärt mig väldigt mycket.

Länken till CS2 varianten:
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9163608693&s=1

/Jörgen

Jag tycker att det är en bra bok, men visst är det lite irriterande attityd han har. Men kan man bortse från detta så är det faktiskt en hel del bra inställningar och annat man kan dra lärdomm av!

Jag skulle påstå att även om det är en bok för CS versioner så skulle man kunna använda/anamma många bra delar av boken till det.

Om man vill ha en lite mer basic bok som täcker lite enklare begrepp så skulle det vara Digital Foto av Tim Daly. Den går inte så på djupet angående editering och liknande men den har ändå en hel del användbart att komma ihåg för att uppnå bra bilder!

Hoppas du får det du önskar i Julklapp!

niklasl skrev:
Jag tycker att Photoshop CS för Digitalfotografer är mindre bra. Författaren har en oerhört irriterande stil när han skriver, lite som "For Dummies"-serien, med lustigheter som mest tycks ägnade att fylla ut sidantalet. En del av tipsen är intressanta, vissa funkar inte. Han förklarar inte principen man arbetar efter (kommenteras med "Fråga inte!"), något som blir särskilt tydligt i avsnittet om skärpning där han mest radar upp en massa exempel utan att ge någon vägledning som kan hjälpa en att välja hur man ska göra när man sitter där med en egen bild. Rent tekniskt är bildtrycket mindre bra i boken.

Jag skulle inte rekommendera någon att köpa boken utan hellre leta på nätet där man kan finna en hel del bra om Photoshop.

Jag tycker tvärtom att det är en utmärkt bok som hjälper en över den första inlärningströskeln.
Jag lärde mig massor från den boken.

Ska man ha bättre böcker som förklarar vad man faktiskt gör med resp funkton måste man ha lite förkunskaper.

Någon som har sett CS2 bibeln på Svenska?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar