Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop CS# / Elements ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lisanflisan

Avslutat medlemskap
Har ingen aning egentligen, vill gärna ha CS3, men jag får inte tag på det för ett rimligt pris, ska man köpa elements istället ??

Vad är bäst?

vad tycker ni ?

/ Lisa

" ny på sidan, försöker lära mig mer och mer om det största intresset! "
 
Elements duger till mycket, men givetvis är Photoshop bäst i fullversion.

Om du studerar kan du ju köpa Adobes produkter till väldigt reducerat mecenat/csn-kortspris.


Gimp finns ju oxå, inte lika bra men gratis.
 
Om du kan leva med en engelsk version, så skulle jag köpa den i USA.

Handlar du på tex B&H (väletablerad shop i New York), kan du köpa Photoshop CS3 (ej Extended versionen) för 648,95 USD + frakt 38,85 USD = 687,80 USD.

http://www.bhphotovideo.com/c/shop/10859/Photoshop.html

1 USD = ca 6 kr, så priset blir ca 4127 kr. När paketet anländer till Sverige får du betala svensk moms på 25%, totalt kostar det dig ca 5160 kr.

En CS3-licens köpt i USA är lika giltig i Sverige som i USA, förutom svensk telefonsupport.

Däremot, vilket också sägs i en annan tråd på denna sida, släpps Adobe Photoshop CS4 alldeles snart, förmodligen senast Photokina i september, om drygt 2 månader alltså. Vill du undvika uppgraderingskostnaden väntar du till dess. Min gissning är att kostnaden från USA är ungefär densamma för CS4.
 
Senast ändrad:
Billigast alla kategorier är att köpa som studerande. Att bli studerande är enkelt:
Man söker in till en av alla fantastiska Orienteringskurser som anordnas av universiteten, betalar kåravgift (några hundralappar) så är det bara att handla.

Jag slår ett slag för Education licens som till skillnad från Student även får användas komersiellt och är uppgraderingsbar. Lite dyrare än student men låser inte in en om man skulle vilja börja sälja sina bilder.
 
kanon..

jag är ju fortf studerande, det är ju toppen, jag landar runt 3000 kr för cs 3, men kanske ska vänta tills CS4 kommer då?

Jag får fundera på det tills cs 4 kommer då..

Tack!
/lisa
 
CS är förstås störst och bäst, precis som redan skrivits.

Men jag tycker att man ska fundera lite på hur mycket man vill jobba med bildredigering innan man väljer CS. Elements är betydligt enklare att använda om man är nybörjare och dessutom bara tänker sig göra enklare bildredigering och "framkallning" i form av ljus, kontrast, färg osv. Nu har ju även Elements lagerfunktion så det programmet räcker långt tycker jag. Det är ingen mening att köpa ett proffsprogram för dyra pengar om man ändå bara använder en liten del av alla funktioner. Då är det bättre att börja med Elements och sedan gå över till CS när man känner att Elements inte räcker till längre och man vill lära sig mer.

Men om du är intresserad av redigering, retusch och fotoillustrationer och är beredd att lägga tid på att läsa/gå kurs för att verkligen lära dig programmet så kan jag varmt rekommendera CS. Det är verkligen ett kanonprogram!

/AK
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.