Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop Album vs. ACDsee

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Jag gillar ACDsee och har nyaste provversionen som går ut snart, men PS Album2 verkar bra och kul. Ersätter det ACDsee som snabb/enkel bildvisare?
 
Hej!

Jag har kört PS Album nu ett tag och tycker det är helt kanon. Nu är det så här att min dator (en p800 med 256 mb ram) är lite seg och då blir det segt även i psalbum, men jag har iofs tankat in dryga 4500 bilder så det är väl inte så undra på kanske ;)..

Det fina med PS Album är att man kan skapa album, lägga till "tags" till bilderna så man lätt kan söka fram sina favoritbilder, bilder på morfarn eller vad man nu väljer att tagga dom med.

Ett helt klart kul program, som efter lite tids arbete med taggning och så, kan fungera utmärkt som visningsprogram, man kan naturligtvis även skriva kommentarer till bilderna, visa bildspel mm.

Köp det! eller nåt (rekommenderar fullversionen;)
 
Hej Mats,

Jag har testat bägge men tyckte personligen inte om Album2, den var för seg, tog lååång tid att starta och kändes plastig på något vis, trögjobbad och saknar en del funktioner. Däremot gillar jag ACDSEE med senaste uppgraderingen (6.03) betydligt bättre, den är mer lättjobbad, startar betydligt snabbare när man endast skall titta på bilder. En annan skön funktion är att den läser in tidigare brända CD/DVD skivor till databasen och gör thumbnails så man kan tagga sina thumbnails och ha bra koll på alla dessa bilder. Acdsee är också blixtsnabb på att göra kontaktkartor.
Det är väl en smaksak förståss.. och Acdsee 6.03 får helt klart bättre betyg än PS Album2 av mig :)

MVH

Johny
 
Tänk på framtiden när ni väljer katalogiseringsprogram. Sist jag kollade på Album var det helt slutet. Det gick inte på något vettigt sätt att exportera ut sina nyckelord och dylikt för att kunna gå över till ett annat program med bibehållen information. Det fick mig att såga det alternativet.
 
Photostation gäller för mig

Fotostation fick jag som förslag av min lokala tidning att använda mig av när jag skall sortera mina bilder. Tycker att det funkar bra, går snabbt och lätt och är inte segt på något vis. NU är det ganska så billigt att köpa det med, tror att det ligger på ca 1000 lappen nu.
 
jimh skrev:
Tänk på framtiden när ni väljer katalogiseringsprogram. Sist jag kollade på Album var det helt slutet. Det gick inte på något vettigt sätt att exportera ut sina nyckelord och dylikt för att kunna gå över till ett annat program med bibehållen information. Det fick mig att såga det alternativet.


PS Album använder en vanlig MS Acessdatabas. Där får du ut informationen.
 
IMatch

Har varit i valet och kvalet vad jag ska välja för katalogiseringsprogram. Har testat en mängd provversionen och nu har jag valt IMatch. Något svårt användargränsnitt men det är mycket kompetent. Går att tagga filerna precis som i PS Album, ger möjlighet att lägga filerna på CD och ha ett off-line arkiv med tumnaglar att söka i. När den rikiga bildfilen ska öppnas talar programmet om vilken skiva den finns på. Kan även låta filerna först ligga på hårddisken och efterhand flytta över filerna på cd men ändå klarar programmet av att hitta rätt!

Läser Canon crw filer, vilket var ett krav för mig.

Vet att det frågades om ACD vs PSA men jag ville ge ett ytterligare tips på bra program.

Databasen är helt öppen och all data kan exporteras till en mängd kända format.

Mvh,
Jonas
 
Linmajon skrev:
Jag gillar ACDsee och har nyaste provversionen som går ut snart, men PS Album2 verkar bra och kul. Ersätter det ACDsee som snabb/enkel bildvisare?

Har kört båda ett tag nu och kan säga att jag blev grymt besviken på PS Album2. ACDsee är klart mycket proffsigare och bättre på ALLA områden....Samma pris fast mycket bättre - enkelt val!
 
IMatch kostar US 50$, allstå inte speciellt mycket. Det finns en Trail version att ladda ner, fungerar i 30 dagar. Det tar ett tag att sätta sig in alla funktioner och gränssnittet är inte det bästa man sett men det är inte det som är det viktiga för mig.

Lägger med en länk till sidan http://www.photools.com/

/Jonas
 
Om du redigerar en bild i PS Album så skapas automatiskt en back-up så orginalfilen alltid finns kvar. Fungerar det på samma sätt med de andra föreslagna programmet?
 
Någon backup skapas inte av IMatch, det får man se till att göra själv. Enklast är väl att skapa et arbetsflöde som passar för respekive program, när man nu väl bestämt sig för vilket program som gäller.
 
IView

Ta en titt på detta också (det är det jag använder). Det är snabbt nog och finns för både Mac och PC. Proffsversionen är lite dyr men där synkar den in information i IPTC-fälten (hoppas det är rätt namn) i bildfilerna. Bra och framtidssäkert ställe att ha en kopia av infon på tycker jag.

Gränssnittet fungerar snabbt att komma in i och använda för mig.

Provversion finns.

(http://www.iview-multimedia.com)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.