Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop 4 i Macbook?

Produkter
(logga in för att koppla)

mr_neo

Aktiv medlem
Hej

Jag har precis köpt min första Mac och hade en gammal Photoshopskiva med licens som jag ärvt. Skulle försöka installera med det verkar inte fungera med Macs senaste OS.

Finns det lösning på detta?

Har ingen lust att köpa ett helt nytt program när jag har ett liksom.

/Micke

Photoshop 4 är ju en antikvitet som från början är avsedd för en helt annan generation av operativsystem (troligen MacOS 7-8) och processorer (PowerPC eller möjligen Motorola 68000-serien). Skaffa GIMP eller något liknande istället för att försöka emulera ett så gammalt program om det inte är nostalgi du är ute efter.

Eller är det den vanliga förvirringen där det är Photoshop Elements 4 som avses? Det är nyare, men jag skulle inte vara förvånad om det också är avsett för PowerPC. Kanske går att köra, men det får något Macian svara på.

Ajdå

Trodde det var bakåtkompatibelt.

På Windowsversionen kan man uppgradera tidigare versioner om man har en licens. Någon som vet om det fungerar med Mac-versionen?

Ja det kan man göra men om det är så gammalt som version 4 så går det inte. Det är samma regler som på PC. Det är inte Photoshop CS4 (Photoshop CS4 är alltså inte samma som Photoshop 4) du har? Den versionen fungerar nämligen på senaste OSX

M

Du kan tyvärr inte uppgradera till CS5 från PS 4 (Bra version IOFS, mitt första insteg i PS världen)

Vill du inte investera i denna s¨är Elements nrX (kan inte versionerna på detta program) ett billigt och bra sätt att börja photoshoppa

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto