Annons

Photohop kan ej öppna JPEG

Produkter
(logga in för att koppla)

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Vilken surprise ;)

Bakgrund, hade ställt en GoPro Hero2 kamera att ta flera stillbilder för en timelapse. Läste in bilderna med Lightroom 5 via den inbyggda kortläsaren i MacBook Retina.

Justeringar via Lightroom var inga problem, men tydligen så har de tagit bort möjligheten att välja kortare tider i bildspelen vilket jag använt för timelapse. Inte allt som blir bättre :(

Tänkte därför skapa Timelapse i Photoshop CS6 istället men då vill inte Photoshop läsa mina JPEG … hepp. Får följande felmeddelande:

"Could not complete your request because the file-format module cannot parse the file."

Bilderna går att öppna i alla program jag provade som förhandsvisning, safari m.fl. men inte i Photoshop. Andra JPEG går att öppna i Photoshop.

Provade att importera bilden till iPhoto och sedan exportera ut den till samma plats och nu öppnar Photoshop JPEG-filen.

Varför klarar in Photoshop av att läsa JPEG från början?
Tips på vad jag kan göra för att få Photoshop att fungera även med lite "korrupta" JPEG?
 
Laddade upp en av filerna på Dropbox om någon känner sig manad att prova om det bara är min Photoshop som är korrupt eller om det är bildfilen som är korrupt. Provade själv att ladda tillbaka filen från nedanstående länk och fick då återigen samma felmeddelande av Photoshop :(

"Korrupt JPEG"
 
Exportera inte filerna. Prova att konvertera en jpeg till TIFF och kolla om CS6 kan öppna den filen. Om det går så valj "spara som" och välj CS6 jpeg. Det borde fungera såvida det inte är något väldigt mysko.
 
Exportera inte filerna. Prova att konvertera en jpeg till TIFF och kolla om CS6 kan öppna den filen. Om det går så valj "spara som" och välj CS6 jpeg. Det borde fungera såvida det inte är något väldigt mysko.

Nja, helst skulle jag bara vilja öppna dem utan att behöva spara om dem ;)

Blderna är inlästa via Lightroom 5 och jag kan ju både se och bildbehandla dem i Lightroom, likaså i Bridge och Camera RAW. Varför lirar då inte samma bilder i Photoshop?

Eller om du menade att jag ska byta filtyp till TIFF utan att öppna och spara så funkade inte det heller (provade faktiskt) :(

Det borde fungera såvida det inte är något väldigt mysko.

Verkar inte bara vara jag som råkat ut för den här "buggen", men frågan är om Adobe efter så här lång tid ännu inte fixat det om det är en äkta mjukvarubugg i Photoshop.

Adobe Community: Could not complete ...
 
Laddade upp en av filerna på Dropbox om någon känner sig manad att prova om det bara är min Photoshop som är korrupt eller om det är bildfilen som är korrupt. Provade själv att ladda tillbaka filen från nedanstående länk och fick då återigen samma felmeddelande av Photoshop :(

"Korrupt JPEG"

Testade i CS6 utan problem. Kom upp direkt!
 

Bilagor

  • 2014-01-28_by_Ola_Linde_pic11667_140130.jpg
    2014-01-28_by_Ola_Linde_pic11667_140130.jpg
    30.8 KB · Visningar: 91
Laddade ned din fil och markerade den "öppna med CS6" . Då öpnnade den sig i CS6 Camera Raw. Sparade den utan ändringar som jpeg med samma namn och öppnade den igen i CS6.

Fast lustigt att en jpegfil öppnas i ACR direkt från skrivbordet.

//Lennart
 

Bilagor

  • Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    17.9 KB · Visningar: 1,020
Lightroom lägger in en massa metadata i filen som inte kan tolkas direkt av Photoshop, utan måste gå via ACR. Skulle du gått direkt till PS utan att passera LR hade den öppnats direkt. Jag öppnade din bild i en texteditor, och då ser man att LR lagt in ganska mycket extra information.

Det blev för övrigt precis likadant i mitt PS CC med den bilden.

Den här tråden hos Adobe förklarar mer: http://forums.adobe.com/thread/1029754
 
Lightroom lägger in en massa metadata i filen som inte kan tolkas direkt av Photoshop, utan måste gå via ACR. Skulle du gått direkt till PS utan att passera LR hade den öppnats direkt. Jag öppnade din bild i en texteditor, och då ser man att LR lagt in ganska mycket extra information.

Okej, men är det inte lite (läs mycket) konstigt att Lightroom (som faktiskt heter Photoshop Lightroom) skall lägga in så mycket metadata att moderprogrammet Photoshop inte förstår dess innehåll. Verkar för mig otroligt korkat.

Det blev för övrigt precis likadant i mitt PS CC med den bilden.

Ditt Photoshop kunde alltså inte heller öppna filen, eller?


Aha, provade att rensa ACR inställningarna som de visade via länken och då gick det att öppna filen i Photoshop. Metadataförändringarna är alltså boven i dramat … åtminstone en förklaring varför, så nu behöver vi "bara" komma på lösningen. Hur skall jag (vi) få Photoshop att förstå en Lightroom förändrad bild?
 
Laddade ned din fil och markerade den "öppna med CS6" . Då öpnnade den sig i CS6 Camera Raw. Sparade den utan ändringar som jpeg med samma namn och öppnade den igen i CS6.

Fast lustigt att en jpegfil öppnas i ACR direkt från skrivbordet.

//Lennart

På min dator så hjälper det inte att gå via ACR. Photoshop öppnas visserligen, men det kommer aldrig fram någon bild :(
 
Tror inte det går - LR skriver en massa metadata i JPG-filen som inte PS förstår utan att gå via ACR. Jag kan hålla med om att det är synnerligen korkat, men det är väl inte så många som går via LR till PS för just JPG-filer att Adobe ser det som ett problem.
 
Tror inte det går - LR skriver en massa metadata i JPG-filen som inte PS förstår utan att gå via ACR. Jag kan hålla med om att det är synnerligen korkat, men det är väl inte så många som går via LR till PS för just JPG-filer att Adobe ser det som ett problem.

Varför hamnar inte all metadata i sidecar filen (xmp-filen)?

Tänkte det var en bra väg för att skapa en timelapse genom att justera bilderna i Lightroom för att sedan skapa Timelapse sekvensen i Photoshop, då Adobe tagit bort möjligheten att göra detta via Bildspelsmodulen i Lightroom 5 :(
 
Stäng av jpeg supporten i ACR så öppnas filen direkt i PS.

Ja, det verkar fungera :)

Men jag provade att från Lightroom öppna JPEG som jag justerat och då fungerar det inte att öppna i Photoshop längre. Väljer jag däremot att öppna från Lightroom men utan justeringar då går filen att öppna i Photoshop.

Märkligt, tycker faktiskt att det borde vara fler än jag som vill ändra vitbalans mm i Lightroom för att sedan arbeta vidare i Photoshop med JPEG, men jag kanske är ensam :(
 
Det är väl bara att klicka dig vidare i ACR i de fall du pillat med JPG-filerna i Lightroom?
 
Men jag provade att från Lightroom öppna JPEG som jag justerat och då fungerar det inte att öppna i Photoshop längre. Väljer jag däremot att öppna från Lightroom men utan justeringar då går filen att öppna i Photoshop.

Märkligt, tycker faktiskt att det borde vara fler än jag som vill ändra vitbalans mm i Lightroom för att sedan arbeta vidare i Photoshop med JPEG, men jag kanske är ensam :(

Jag har inga problem att öppna en LR editerad jpeg-fil i PS. Du måste göra något fel eller ställt in något fel.
 
Jag har inga problem att öppna en LR editerad jpeg-fil i PS. Du måste göra något fel eller ställt in något fel.

Det är så jag också tycker … men det är som sagt "bara" med dessa jpeg som kommer från GoPro kameran via den inbyggd kortläsaren som jag upptäckte problemet.
 
Jag har inga problem att öppna en LR editerad jpeg-fil i PS. Du måste göra något fel eller ställt in något fel.

Defaultinställningen i PS verkar vara att det går via ACR (jag har inte ändrat några inställningar sedan jag installerade CC) när det är pillat i metadata.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.