ANNONS
Annons

Photo Ninja

Produkter
(logga in för att koppla)

mamiyaolympus

Avslutat medlemskap
Hej där.
Har börjat använda denna konverterare, främst till RAF-filer. Mycket nöjd med resultatet.
Tyvärr har jag ett problem. Förmodligen handhavandefel.
Vid olika tillfällen, ganska ofta, säger programmet "out of memory".
Då får jag stänga programmet och öppna en och en bild i taget, framkalla och exportera som TIF, då funkar det.
Förmodligen hämtar jag hem bilderna på fel sätt.
Tacksam om någon med erfarenhet av detta program kan hjälpa mig.
n´Erik

Har inte själv testat programmet men var nyfiken och kollade upp deras hemsida. Redan där - i någon av sina tutorials - tar de upp att man bör vara försiktig med att ha för många bilder öppna samtidigt, eftersom det kräver så mycket minne. Så om du håller dig till en eller ett par bilder i taget kanske det löper på lättare.
mvh/Martin

Har inte själv testat programmet men var nyfiken och kollade upp deras hemsida. Redan där - i någon av sina tutorials - tar de upp att man bör vara försiktig med att ha för många bilder öppna samtidigt, eftersom det kräver så mycket minne. Så om du håller dig till en eller ett par bilder i taget kanske det löper på lättare.
mvh/Martin
Ja, har provat att släcka ner, men, har jag nu kommit på, kanske inte på rätt sätt. Nu gör jag på ett annat vis, få se hur de går. Hade väl hoppats att ngn. med mer vana skulle uppmärksamma och kunna tipsa, för det lilla jag provat är den klart överlägsen Lr för Fujis RAF-filer.
n´Erik

Intressant att några använder Photo Ninja här.
Har inte testat programmet ännu, men Nasim Mansurov på Photographylife.com rekommenderar det programmet också när han arbetar med sina RAF-filer.
Han använder väl Lightroom mest i sitt arbetsflöde men Photo Ninja verkar hantera avkodningen utav Fujis X-trans raw-filer bättre.
Köpte ni programmet via deras hemsida?

Har inte testat programmet ännu, men Nasim Mansurov på Photographylife.com rekommenderar det programmet också när han arbetar med sina RAF-filer.
Han använder väl Lightroom mest i sitt arbetsflöde men Photo Ninja verkar hantera avkodningen utav Fujis X-trans raw-filer bättre.
Hej.
Kul att någon mer är intresserad. Ja, jag köpte via hemsida. Hur smidigt som helst.
Har nu provat med Sonys ARW-filer och även där blir, i alla fall för mig, resultatet bättre än i Lr.
Tyvärr har jag ännu inte kommit på hur man får flyt i arbetsflödet. Kör det mesta på auto i Lr och försöker att finna ut hur man gör även i "PN" som jag upptäkt tydligen används som förkortning.
Hej där ni som har använt programmet en tid, hör av er. Det är flera som är intresserad.

Nä, får inte till det.

Min dator har ju passerat bäst före. Detta program kräver lite mer än jag har tillgång till. Ska kolla lite vad man kan hitta med 64 bitar osv. Det är ju så att denna framkallare slår Lr klart och tydligt. Åtminstone som jag för det mesta kör outo.
n´Erik

Testade med gott resultat under den fria testperioden. Hade jag haft X-trans skulle jag nog fortsatt. Nu har jag den gamla X100 utan den uppsättningen på sensorn och kör med Darktable istället.

Hej.
Kul att någon mer är intresserad. Ja, jag köpte via hemsida. Hur smidigt som helst.
Har nu provat med Sonys ARW-filer och även där blir, i alla fall för mig, resultatet bättre än i Lr.
Tyvärr har jag ännu inte kommit på hur man får flyt i arbetsflödet. Kör det mesta på auto i Lr och försöker att finna ut hur man gör även i "PN" som jag upptäkt tydligen används som förkortning.
Hej där ni som har använt programmet en tid, hör av er. Det är flera som är intresserad.

Jag testade ett antal raw-konverterare för X-trans Nu kör jag Mac så jag har fler alternativ.
Capture One Pro äger jag sedan tidigare och den ger ett hyfsat resultat. Klart bättre än LR. Har kört programmet sedan 2003 och använder det när jag inte får till resultat i LR/Photoshop.
Ger ofta bättre resultat än LR även för Canon och alltid för X-trans. Vad jag inte gillar är arbetsflödet.
De har gjort stora framsteg på sista tiden men det passar fortfarande bäst för många bilder av ungefär samma motiv som är väl exponerat. Gjort framförallt för Phase One kameror som ju är studiokameror i första hand.
Utvärderade PhotoNInja för Mac men gillade inte dess interface. Lite för mycket PC stuk. Hade också svårt att förstå hur jag kunde finlira resultatet. Tyckte det var för mycket av plug-in med alternativet välj stil 1,2 eller 3.
Fick några bra resultat men också sådana jag tyckte var klart over the top. NU skall man inte ta min bedömning för seriöst. Jag lekte runt med programmet ett par timmar.

DXO lär också vara bra. Har inte testat det programmet.

Själv fastnade jag för Iridient Developer. Nu är det ett Mac program och med ett interface som passar Mac användare. Gillade deras plug-in till LR och att jag kan köra demosaicing och rendering där och sedan gå tillbaka till LR/Photoshop för slut redigering.
Så för mig blir Iridient en plug-in till LR som sköter de delar LR/Camera raw är dåliga på. Sedan tar jag hand om TIFF filen och redigerar vidare.
Iridient tar fram detaljerna på samma sätt vi är vana vid från en Bayer sensor. Man ser grässtråna och blommorna flyter inte ut i färgfläckar som i en akvarell.
Fast även solen har fläckar. Jag tycker Iridient har problem med färgtemperaturen och ger mig sämre färger än Capture One och LR/Camera Raw.
Mitt korta test av PhotoNIja var att det var ändå mer spretigt. Ibland bra och ibland alldeles för överdrivet med ett onaturligt resultat. Nu var det Mac versionen och måste inte fungera på samma sätt på PC.
Jag har använt sedan jag startade med Camera raw/LR 100-tals eller kanske tusentals timmar att framkalla mina bilder från olika kameror.
Jag har använt långt under 100 timmar hittills för att fä fram ett betydligt bättre resultat i Iridient.
Så att raw-program har bakomliggande egenskaper so verkligen skiljer sig åt i resultat är ovedersägligt. Matematiken och algoritmerna som räknar fram bilden innan vi ser den skiljer sig åt och ger en klar synbar skillnad. Det som alltså brukar på engelska benämnas demosaicing och rendering.
Gjorde en test av DPP 4.0 i veckan och jämförde med LR 5.4. Dpp 4.0 ger nog ett något bättre resultat än LR vad gäller demosaicing och rendering men vad det gäller arbetsflöde och interface är det fortfarande långt efter. Här måste jag upp i 100-200% för att kunna se en skillnad.
För X-trans är skillnaden mellan LR och PhotNInja/Iridient redan uppenbar i vissa bilder innan man förstorar bilden på en 30" skärm. Likaså vid utskrifter i A3.
Jag hoppas verkligen Adobe får ordning på detta. Tills de löser detta får vi väl köra med en work around och använda PhotoNInja och Irididient eller DXO.
Ingen perfekt lösning men förmodligen den bästa vi kan hitta i dagsläget.

Min dator har ju passerat bäst före. Detta program kräver lite mer än jag har tillgång till. Ska kolla lite vad man kan hitta med 64 bitar osv. Det är ju så att denna framkallare slår Lr klart och tydligt. Åtminstone som jag för det mesta kör auto.
n´Erik
Nu har jag kommit på att om jag stänger allt som går att stänga, kan jag hantera det mesta utan avbrott. Vist är det lite bökigt att behöva framkalla på ett ställe och sedan skicka bilderna till Lr, där det flyter på på ett helt annat sätt. Men eftersom jag använder min X-E1 mest bara till "fina bilder" så blir det inte så många åt gången. Annars får min Sony RX-100 fungera som fickkamera och dessa filer klarar Lr med godkänt resultat. Dock, upplever jag det som om PN även där är ett strå vassare. Kan bero på att jag inte lägger ner så mycket tid på dessa bilder. Kan tänka mig att det är mera brusreducering i PN redan från start. Det verkar så. Men, som Mats skriver, får vi hoppas Adobe fixar detta snarast.
n´Erik

Den som följt en anna diskussion om när en raw-fil blir en bild har kanske blivit lite klokare. På många sätt är givetvis en raw-fil en bild men en väldigt speciell sådan.
Skall vi jämföra den med den analoga världen är den närmast att betrakta som en exponerad bildruta.

Den kan påverkas av vilka kemikalier jag använder, temperatur på framkallare och tid.
I vår tid är det algoritmerna som avgör hur bilden räknas fram och bilden skapas.
Alltå demosaicing och rendering. Några svenska termer har jag aldrig sett eller lärt mig.
Det ger oss i mitt exempel 2 ganska olika bilder att jobba vidare med. Att få samma resultat vad gäller färger och konstrast är mer eller mindre omöjligt. Det är som att kört Ektachrome i 2 olika framkallare.

Vad man föredrar är nog personligt.

I mitt exempel tycker jag både LR och Iridient har fördelar i vissa partier.

Alla de bildstilar vi kan ställa in för JPEG och samtliga raw-program i sin grundinställning förstärker färger och konstrast. En direkt avbild av motivet ger en väldigt tråkig och grå bild av vardagen.
Det var detsamma med våra gamla filmer. De visade inte verkligheten som den såg ut, utan som vi ville se den.

Att få fram detaljerna som kameran fångat är däremot en styrka eller svaghet. Att LR inte lyckas kan vi vara övertygade om. Om Iridient/PhotNinja lycka få fram allt eller om det finns mer dolt kan vi inte veta.

Jag kommer fortsätta kritisera Adobe ända till de löser problemet med X-trans.
Så här kommer ännu ett nederlag för Adobe.

Hela bilden redigerad i LR.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/354962/3180672.htm

Hela bilden redigerad i Iridient.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/354962/3180673.htm

Jämförelse 100% LR vs Iridient.
Bilden med Edit.TIF i texten är Iridient.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/354962/3180675.htm

Jag kommer fortsätta kritisera Adobe ända till de löser problemet med X-trans.
Så här kommer ännu ett nederlag för Adobe.

Hela bilden redigerad i LR.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/354962/3180672.htm

Hela bilden redigerad i Iridient.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/354962/3180673.htm

Jämförelse 100% LR vs Iridient.
Bilden med Edit.TIF i texten är Iridient.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/354962/3180675.htm

Kollat dina tester med stort intresse. Jag har haft Irident Developer i en demoversion sedan den tiden när det hävdades att det bara var det programmet som kunde plocka fram all information ur en PhaseOne fil. Så jag tog fram några RAF-filer och gjorde mina egna jämförelser. Och mina resultat stämmer inte överens med det jag ser i dina bilder. Så därför är jag nyfiken på hur du ställer in skärpa i respektive program.

Till vänster ser du Irident, till höger CameraRaw/Lightroom.

Bilagor

• Irident_vs_LR.jpg
    Irident_vs_LR.jpg
    96.9 KB · Visningar: 78
Nu skalade Fotosidan om bilderna till något som inte alls visar skillnaden korrekt. Så jag försöker igen.

Bilagor

• Irident_vs_LRskal.jpg
    Irident_vs_LRskal.jpg
    266.6 KB · Visningar: 83
Nu skalade Fotosidan om bilderna till något som inte alls visar skillnaden korrekt. Så jag försöker igen.

Det är så få färger i din bild att det är svårt att bilda sig någon uppfattning.

LR ser klarare ut men det blir lite äpplen och päron, med lite s-kurva blir nog bilderna identiska.

Senast ändrad:

Stefan använder du en Phase One fil och jämför? Eller en RAF Fuji X-trans?

Jag har lite svårt att tro att problemet är kameraberoende. Alltså relaterat till vissa Fuji kameror men inte andra. Det verkar mer bero på färgfilter-layouten. DPR forumet för Fuji är fyllt med trådar om problemet och skillnaden mellan LR/Camera Raw och andra raw-program som ger bättre resultat.
Bäst anses Iridient, DXO och PhotoNinja vara. Så jag är inte ensam om att ha problemet och se hur ett annat program löser det.

Ove Nilsson svär på att han inte ser effekten i bilder från sin XE-1. Han fick en raw-fil från mig och såg direkt det jag själv ser. Han lyckades inte heller få till det i LR/PHotoshop med min bild.

Det är inte uppskärpningen som gör skillnaden. Den syns direkt efter renderingen i respektive program.
Du får gärna själv en raf-fil från mig och göra din egen test. Effekten syns mest i gräs, blommor, lövverk och liknande.
Jag tar den senaste filen med torpet. Du kan ladda ner den från min Drop-Box.
Har skickat dig länkar via mail.

Mats

Stefan använder du en Phase One fil och jämför? Eller en RAF Fuji X-trans?

Jag har lite svårt att tro att problemet är kameraberoende. Alltså relaterat till vissa Fuji kameror men inte andra. Det verkar mer bero på färgfilter-layouten. DPR forumet för Fuji är fyllt med trådar om problemet och skillnaden mellan LR/Camera Raw och andra raw-program som ger bättre resultat.
Bäst anses Iridient, DXO och PhotoNinja vara. Så jag är inte ensam om att ha problemet och se hur ett annat program löser det.

Mats
Det är en RAF-fil från en X-Pro1.

Det är en RAF-fil från en X-Pro1.

Fint.
Då kan du få testa en fil från en annan X-pro1.
Mina testbilder är inte valda på måfå. Jag vet numera i vilken typ av motiv jag får stor skillnad i resultat.
I vissa motiv kan skillnaden vara ganska liten. Nu är din bild forfarande ganska liten men enligt min erfarenhet är det en typ av motiv där det inte syns särskilt mycket.
Det syns bäst i motiv där man har ytor med mycket detaljer men i samma färgton.
Gräs för att ta ett exempel. En enfärgad fleeccetröja kan vara ett annat. Fotar jag det med en Canonkamera ser jag grässtråna eller fleecetröjans textur klart och tydligt. Med LR och X-20 eller X-PRO1 flyter dessa detaljer ihop som på en akvarellmålning.
Uppskärpning hjälper inte mycket. Tror jag provat alla trick som olika personer tipsat om i både LR och Photoshop. Inget av dem har gjort någon större skillnad.
Det enda som hjälper är att byta raw-framkallare. Till och med iPhoto ger ett klart bättre resultat än Camera Raw.

Så jag får köra med Iridient som en workaround så länge. Inte helt nöjd med detta eftersom det tar extra tid och jag tycker att Iridient lägger färgtemperaturen för lågt och ibland ger sämre färger än Camera raw. Går att fixa men tar extra tid. Nu har jag betydligt färre timmar bakom spakarna i Iridient än jag har i LR och Photoshop. Så kanske beror det på ovana.
Det är i alla fall tydligt hur olika Camera Raw och Iridient räknar fram bilderna.

Om du hittar ett sätt att få fram ett bra resultat i LR/Photoshop från mina filer så är ingen mer tacksam än jag själv. Då slipper jag ett program och flera extra steg i min arbetsprocess.

Fint.
Då kan du få testa en fil från en annan X-pro1.
Mina testbilder är inte valda på måfå. Jag vet numera i vilken typ av motiv jag får stor skillnad i resultat.
I vissa motiv kan skillnaden vara ganska liten. Nu är din bild forfarande ganska liten men enligt min erfarenhet är det en typ av motiv där det inte syns särskilt mycket.
Det syns bäst i motiv där man har ytor med mycket detaljer men i samma färgton.
Gräs för att ta ett exempel. En enfärgad fleeccetröja kan vara ett annat. Fotar jag det med en Canonkamera ser jag grässtråna eller fleecetröjans textur klart och tydligt. Med LR och X-20 eller X-PRO1 flyter dessa detaljer ihop som på en akvarellmålning.

Jag tog din fil och gjorde en konvertering i Camera Raw och en i Irident Developer. I Camera Raw drog jag ner radien till 0,6 och upp skärpan till 100, satte sedan mängden så att det såg bra ut på skärmen. I Irident valde jag skärpningsalgoritmen R-L Deconvolution och satte radien till 0,6. På båda bilderna lade jag sedan en utskriftsskärpa.

Till vänster ser du resultatet från Camera Raw, till höger från Irident.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/110431/3181110.htm

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto