Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Phocus

Produkter
(logga in för att koppla)

madsochmarja

Aktiv medlem
Var på Hasselblads seminarium i Göteborg idag, vart dom gav en liten förhandstitt på phocus och kan bara säga wooooooooooooooooow vilket program, designen är underbar, tekninken utveklad i samarbete med Lightrooms tekniker och en intergration med google earth som gjorde att håren reste sig, produkten dom visade fram var en alfaversion, men betan kommer snart, allt du kan önska sig finns, lightroom på stereoider, arbetet kan delas upp på två skärmar som på aperture, en för värktyg och en för den rena bilden, nått som jag har saknat i lightroom.
Programmet är byggd för stooooora filer så dett kräver sin maskin, men om man har en digibladare så tror jag inte dett är nått problem, Hasselblads marketsingsavdelning ville gärna slippa programet till andra kameratillvärkaras kamror, men pga vissa nya uppfinningar, kan detta först hända senare.
Hasselblads Dac (Digital Automatic Correction) redigering är fantastisk och se vad detta program kunne få ur filerna var facinerande.
 
Så Hasselblad släpper en råkonverterare? Förmodligen därför man fimpade DNG. Jag har alltid tyckt att deras skäl lät lite krystade.
 
Allstå Adobe hade frågat Hasselblad om att göra en proversion av lightroom, men pga produkthemlisar ang. DAC (digital automatic correction) blev detta en lösning hasselblad kunne gå med på.
 
Andra filer än Hasselblads

Kan man använda Phocus till andra filer såsom JPG från sin EOS 40D?

Någon som vet?
 
Så, någon mer än mig som arbetat med Phocus?

Första intrycket är att det är segt, mycket segt. Visst, snyggt gränssnitt men hittills det långsammaste programmet jag kört på min macpro.

Trevligt med linskorrektioner, men de fanns ju redan i FLexColor...


/petter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.