Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Personliga fotografier publicering...

Produkter
(logga in för att koppla)

qwirwa

Avslutat medlemskap
Jag vet inte riktigt vad jag skulle använda för rubrik, men jag hoppas att någon kan hjälpa mig.

Det är såhär att jag undrar om jag har tagit en porträtt bild på en föredetta vän och efter detta har jag laddat upp bilden på min blogg, kan den personen nu tvinga mig att ta bort bilden trots att dom gav tillåtelse för 5 månader sen att jag la upp den?
Äger inte jag bilden och får egentligen lägga upp den hur mycket jag vill?
Jag är lite osäker på vad som gäller!
Tacksam för svar!

Så länge bilden inte kan uppfattas som kränkande. Intimare bilder kanske inte är lämpliga - oavsett kränkande eller ej.

Ja nej, det här handlar om porträttbilder som absolut inte är kränkande, då är det alltså upp till mig om bilden publiceras?

Vet du om samma sak gäller med barn? Alltså har man en porträttbild på ett barn, får jag publicera det då bara det inte är kränkande eller för reklam osv.?

Lagen säger att du får publicera bilder av vem du vill så länge det inte är som reklam eller bilderna är kränkande. Kanske ditt samvete säger något annat än lagen?

Nej samvetet är inte problemet utan "vännen"... det är ett ganska stort bråk och personen Hotar om polisanmälan för att jag har lagt upp en porträttbild som jag är väldigt nöjd med, men som denne anser att jag inte får ha uppe pga att denne är på bilden...
Larvigt, men jag ville vara på den säkra sidan innan jag argumenterade emot. Tack för svar :)

Lika bra att inte publicera tycker jag. Inget som är värt att bråka om va? Du har ju ändå bilden kvar och kan visa den för dina vänner (maila den till dem om du vill).
Tråkigt att ni blivit osams.

Jag vet inte riktigt vad jag skulle använda för rubrik, men jag hoppas att någon kan hjälpa mig.

Det är såhär att jag undrar om jag har tagit en porträtt bild på en föredetta vän och efter detta har jag laddat upp bilden på min blogg, kan den personen nu tvinga mig att ta bort bilden trots att dom gav tillåtelse för 5 månader sen att jag la upp den?
Äger inte jag bilden och får egentligen lägga upp den hur mycket jag vill?
Jag är lite osäker på vad som gäller!
Tacksam för svar!

Hej Lisa!

Gör som så att du läser denna länken från datainspektionen:
www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/publicering-pa-internet/
längst ned på sidan finns det som gäller för foton på Internet.
Jag skulle rekomendera dig att ha en sk. modell avtal. med varje person. I detta så faställer man var ,hur och när man publicerar en bild på en person. Det är det som är vanligast bland arbetande fotografer.
Då slipper man massa problem skall jag lova dig. Under mina 45 år så har jag aldrig behövt ägna tid åt dessa problem.
Lycka till , jo du kan gå in på BLF´s länk om upphovsrätt m.m:
www.blf.se/469.php

Mvh
Rolf
www.enbrabild.se

Vill man göra modellavtal med alla och envar kan man ju göra det, men det enda tillfälle man (som fotograf) har nytta av det är om bilden ska användas i reklam. I övrigt är det fritt fram att använda sina bilder.

Som sagt, dom yrkesverksamma fotograferna använder sig av avtal för att slippa allt "tjafs", det är inte enbart i reklam som bilder kan användas. Även modellens användande av bildern regleras genom detta.
Men som sagt det finns alltid dom som har en annan uppfattning.
Upphovrätt är en sak.
Ett råd kontakta alltid föräldrarna om det är barn som skall vara med på bild och bilden sedan publiceras på bla. Internet.
I stort så är det sunt förnuft och etik man som fotograf skall använda.

????

Beskrivet användande är lagligt - den "utpekade" gillar inte publiceringen. ... och?

Ska vi falla platt för alla som inte gillar att se sin söta nuna på nätet kan vi lägga ner all fotografering som inte regleras av separatavtal. Det skulle i praktiken döda hela genren street.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar