Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Person i rörelse??

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Jag vill ta en bild på en person som passerar mig i rask takt. Jag vill få lagom rörelseoskärpa men frysa rörelsen i slutet av exponeringen. Det är relativt ljust på platsen. Jag har tänkt använda stativ eftersom jag jag fortfarande vill att bakgrunden ska vara skarp. Vilka grundinställningar ska jag börja med. Anda ridå på blixten antar jag?

andra ridån är givet.

jag skulle börja med kanske 1/5 sek och sen testa mig fram till en bra tid. i manuellt läge. när du fått lagom längd på rörelsen börjar du experimentera med blixtstyrkan för att få rätt mängd. eftersom du har stativ behöver blixten inte vara så stark för att frysa rörelsen..

Det var tunt med tips här, men vi är ju svenskar, "varför hjälpa varandra".
Måste ju finnas någon mer än Janne Höglund som tagit en bild så som jag menar. (dessvärre hittar jag inte just den bilden)

Varför så otacksam? Gräm dig inte för de svar som uteblivit, gläd dig i stället för det eminenta svar du fått av Jonatan.

1/15 tror jag blir perfa men det blir ju en gissning.

Testa från soffan vetja.. bara att röra kameran i en fiktiv panorering. Den oskärpa du får på saker i rummet kan ju lära dig hur oskarpt du får med en viss slutartid.

Svårt att få långa slutartider (pga mycket ljus) ? Hmm, gråfilter, lågt ISOtal eller varför inte vänta till lite mer mörker:)?

MVH Niclas,

Jag är inte otacksam, men kanske bortskämd med att ofta läsa långa trådar med massor av förslag. Jag är tacksam för Jonatans förslag, men jag har i detta fallet inte så mycket tid att testa mig fram och hade hoppats på mera bestämda förslag på tider och inställningar.

Tack Niklas.
Jag ska plåta inne på mitt företag och kan inte mörklägga pga detta.

Niclasfoto skrev:
testa där du är nu ju.. har du inte 10 min eller 5 ? :LOL:
Niclas, om det var så "hemskt" (bytt ut mot "jävla") enkelt så skulle jag inte fråga. har du någon erfarenhet av att ta denna typ av bilder så får du gärna ge mig en hint.

Ojdå.. nu får jag plötsligt inte alls lust att tipsa.. hmm varför ?
;)

Alltså. testa och lek med kameran vid olika tider. Det är ju ngt man gärna pysslar med vid tv,n. Jag erkänner att jag lekt mycket med mina kameror. Ingen vitts att sitta med massa hypotetiska tips eftersom du hur som helst kommer att känna dig Otrygg när det gäller (om du inte har testat en del innan alltså).

Din fråga ger inte heller grunder för att ge direkta och i närheten exakta råd. Råden här kommer att bli lika hypotetiska som den grund du ger i inledningen.

Jag försöker inte vara sur eller snusförnufftig här. Mitt ärliga råd är att testa, där du är. Kostar inget (om du har dslr?) och kostar heller knappt ngn tid.

Mina hint har du fått här över. Behöver du fler så kan säkert andra fylla i.

MVH Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar