Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Perfekt hud utan att den ser plastig ut?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tjofs

Aktiv medlem
Har en fundering ang retusch av hud.
Vill kunna få huden att se perfekt ut men inte så där plastig som många gör den.

En länk så det är lättare att förstå:
http://www.modellbilder.se/photosession.php?id=23529

Någon som har en aning om hur man får till det på detta viset? Har försökt lista ut det länge med många timmar i Photoshop men jag lyckas inte :(
 
Healing Brush i st f "neat image"

dvs ta bort detaljer i huden med verktyget "Healing Brush" i Photoshop och använd inte brusutjämningsverktyg som "Neat Image" eller "Noise Ninja".
 
madsochmarja skrev:
har mitt inlägg cencurerats?
Var ju bara ett skämt för att hålla hennes fråga upp i listan :-(

Nä - tror det är en "bug" i programmet. Jag såg ditt inlägg och Marias svar, men nästa gång jag klickade så är båda borta.. datorer... :(
 
Tibor skrev:
Healing Brush i st f "neat image"

dvs ta bort detaljer i huden med verktyget "Healing Brush" i Photoshop och använd inte brusutjämningsverktyg som "Neat Image" eller "Noise Ninja".


Tack för tipset. Men jag blir förvånad om det skulle räcka. Frågade fotografen själv hur han gjorde och han nämnde en bunt med olika lager med gaussisk och lagermask med olika opacitet osv. Och det förstår jag ju att en så duktig fotograf/redigerare inte vill lära ut sina hemligheter men man testar ju :p
 
Tjofs skrev:
Tack för tipset. Men jag blir förvånad om det skulle räcka. Frågade fotografen själv hur han gjorde och han nämnde en bunt med olika lager med gaussisk och lagermask med olika opacitet osv. Och det förstår jag ju att en så duktig fotograf/redigerare inte vill lära ut sina hemligheter men man testar ju :p
Ja - tre lager kommer du långt med:
1. grundlager som du tar bort alla rynkor o "blemmor" i huden
2. kopia av (retuscherde) grundlagret som du lägger skärpa "oskarp mask"
3. kopia av (retuscherde) grundlagret som du lägger gaussiskt brus på

Maska fram ur lager 2 o 3 de delar du vill ha skarp resp oskarp

Blanda lagren med opacitet så det ser naturligt ut

Denna bild är gjord på det sättet:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1227953&target=_blank
 
Tibor skrev:
Ja - tre lager kommer du långt med:
1. grundlager som du tar bort alla rynkor o "blemmor" i huden
2. kopia av (retuscherde) grundlagret som du lägger skärpa "oskarp mask"
3. kopia av (retuscherde) grundlagret som du lägger gaussiskt brus på

Maska fram ur lager 2 o 3 de delar du vill ha skarp resp oskarp

Blanda lagren med opacitet så det ser naturligt ut

Ok. Tusen tack :) Får sätta mig och prova mig fram. Träning träning..
 
I CS3 (vet inte vilka versioner som har inställningarna enligt nedan)

Du kan också skapa ett tomt lager ovanför ansiktet.
Välj klon-verktyget men sätt ned klon-verktygets opacitet till ett lågt värde (mellan 5-20%) samt se till att "sample all layers" är markerat.

Glöm inte heller att du även kan arbeta med klon-verktygets blandningslägen (som tex multiply/screen osv)

Klona nu från ansiktet men "måla" i det tomma lagret.

I det tomma lagret kan du även arbeta med det lagrets opacitet, lägga på oskärpa osv osv.

Det här är för övrigt ett effektivt sätt att ta bort blänk i panna/näsrygg etc.
 
Bra exempel??

Inte för att gå ner på din bild, men det var kanske inte det bästa exemplet på bra retusch resultat?
Hakan, näsan och kinden är full av porer som syns för väl.
 
När jag vill hudretuschering som inte är uppenbar blir det några steg.

Efter att ha tagit bort finnar mm i grundbilden

1 - duplicera lagret
2 - släck underliggande lager
3 - i det nya lagret, sudda/maska bort det som inte är hud som ska softas. Ta också bort det som är konturer som ska vara tydliga.
4 - Använder filtret noise->median på det nya lagret med måttlig styka så det blir plastigt utanm att helt förlora nyanserna.
5 - Kör lite gaussian blur för att mjuka upp kanterna.
6 - Drar ner opaciteten för det nya lagret till 0
7 - Tänder underliggande lager
8 - Drar upp opaciteten för det nya lagret till det börjar se konstigt ut
9 - Backar tillbaka opaciteten tills det slutar se konstigt ut
10 - Klart

EXEMPEL
http://www.sorkin.se/coppermine/cpg...r/brollop/thegenholm/LiaThomas_070303_015.jpg
 
Re: Bra exempel??

Lönnis skrev:
Inte för att gå ner på din bild, men det var kanske inte det bästa exemplet på bra retusch resultat?
Hakan, näsan och kinden är full av porer som syns för väl.

"För väl"? Är det inte just bevarandet av porer som gör att fotot inte ser plastigt ut? Exemplet från Modellbilder tyckte jag var överretuscherat... Men alla har väl olika smak.
 
Re: Bra exempel??

Lönnis skrev:
Inte för att gå ner på din bild, men det var kanske inte det bästa exemplet på bra retusch resultat?
Hakan, näsan och kinden är full av porer som syns för väl.
Olika smak - men jag vill att hud fortfarande ska se ut som hud. retuscheringen ska inte synas - bara "finnas" ;-)

Betyder att jag tar bort finnar och "blemmor" men låter naturlig struktur i huden finnas kvar på "lagom" nivå
 
Re: Bra exempel??

Lönnis skrev:
Inte för att gå ner på din bild, men det var kanske inte det bästa exemplet på bra retusch resultat?
Hakan, näsan och kinden är full av porer som syns för väl.

Jo för min del var det ett bra exempel eftersom det är det där jag vill åstadkomma :)
Men kika in här http://www.mystic-pic.com/jAlbums/Models/album/Zandra/slides/zandra8.html om du tycker att det inte var bra bilder.

Det är ju precis som Tibor säger. Få bort ojämnheterna bara men ändå ha kvar strukturen så modellen har perfekt hud utan att se ut som en docka :)
 
Tibor skrev:
Healing Brush i st f "neat image"
dvs ta bort detaljer i huden med verktyget "Healing Brush" i Photoshop och använd inte brusutjämningsverktyg som "Neat Image" eller "Noise Ninja".
Det finns ett verktyg som inte plastar till som Neat Image, Noise Ninja m.fl. och det är Noiseware PRO plugin till PS-PS3.

Programmet klarar att återge huden i originalskick men fordrar att man lär programmet genom att låta det behandla ett antal 16-bitars RAW-bilder, absolut mer än 10, gärna över 100 per ISO och kameratyp.

När man gjort denna "behandling" i en tung körning på 16-bitarsbilder så vet programmet vad som är brus och kan utan hjälp helt självt behandla en stor körning bilder t.ex. 50-200 med perfekt resultat.

Dessutom kan man låta programmet grundskärpa bilderna UTAN att brus läggs till. Bästa skärpningen får man när brusprogrammet självt skärper.

Själv har jag som grund lärdata från mer än 300 16bitars RAW-bilder per ISO och kamera och när jag justerat bilderna i RAW-editorn är det bara att köra allihop i PS3´s Image Processor.

Med en dator som har t.ex. Intel Quad 9300 processor tar varje enskild brus/skärpe-behandling 6-8 sekunder på 16-bitarsbilder.

Om jag därefter ska mjuka upp ansiktena, så skulle jag välja Björn Sorkins oförstörande ansikt-makeup.
 
Köp Katrin Eismanns bok Photoshop Restoration & Retouching. Då får du svar på din fråga, dessutom så får du lära dig mycket annat som är väl värt att veta.
 
Maria. Andreas is a very good retusher but the most importand think about great skin in photos is great exposue and very good lighting.

before i have retush to hell photos and always was no happy with the result. From the day i have tryed to get hte final look almost direct in camera the retush time is newer more that 15 minutes.

In beauty photos make up is to a big factor for great skin tones.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.