Vinnaren i "Bästa fotot"
Det fanns inte så där överdrivet många bidrag, men det blev ändå inte helt enkelt att döma. De tre bidrag som (i mitt tycke) utmärkte sig, var så jämnspelta att det inte var helt lätt att kora vinnaren. När jag till slut hade bestämt mig, så kändes beslutet ändå helrätt. De två andra blir utan pris, men får som tröstpris ett hedersomnämnande:
Hedersomnämnande: Anders Jonssons miniatyrlandskap tilltalade mig skarpt. Om du inte hade sagt det, så skulle jag inte ens ha tänkt på att det syns bord och stolar i bakgrunden. En söt bild på vår mesta pepparkakshus i passande landskap och dessutom bra ljussatt med riktat ljus, som ska föreställa solljus.
Hedersomnämnande: Niklas Forsgards lusthus med en måne i bakgrunden var stilistiskt ren och vacker, men föll på mållinjen på grund av två saker. Visserligen bildar lusthuset, dekorationen och månen en diagonal, vilket enligt den oskrivna "regelboken" borde ge pluspoäng. Men då lusthuset är den klart mest massiva elementet, så borde den i diagonalen ha varit placerat längst ner till höger. Nu blir bilden lite ostabil med för mycket tyngd i mitten. Den andra saken som sänkte bilden i kamp om förstaplatsen, var att det kommer riktat ljus från betraktarens håll, men ändå är den enda "sannolika" ljuskällan månen, som står bakom scenen. Det går inte ihop och stör harmonin. Ändå måste jag erkänna att denna bild länge var min favorit till förstaplatsen. Trots de smärre brister jag påtalat, så får man en känsla av en vinternatt.
Första plats: Den nästan autentiska känslan av intensivt månsken över ett frostigt vinterlandskap i Anders Tedeholms bild på stugan med älgen, smälte slutligen den här domarens hjärta. Han vinner därmed förstapriset (och enda priset) i kategorin "bästa bild". En stor ovation till vinnaren!
-Eero
P.S. Anders (Tedeholm), skicka dina adressuppgifter till mig, så översänder jag priset. Och ett stort grattis!