Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentaxoptik och programvalsfråga

Produkter
(logga in för att koppla)
Roland Mabo skrev:
Jag rekommenderar helt klart P-läget.
Detta därför att P-läget på en K10D är programautomatik, slutartidsutomatik och bländarautomatik på samma gång.

Om du inte rör någon av rattarna, så fungerar P-läget som P-lägen på andra kameror - dvs ställer in bländare och tid.

Om man nu rör ratten för bländaren, så växlar kameran om till bländarförval/tidsautomatik. Du ställer bländaren och kameran tar hand om tiden.

Om du nu vill ställa slutaren istället, så rör du ratten för slutaren och kameran ställer om sig till slutarförval/bländarautomatik. Du ställer tiden och kameran ställer bländaren.

Om du vill återgå till vanlig programautomatik, så trycker du på "gröna knappen".

Det fina är att mätningen är "live", så den förändrar sig när ljuset förändrar sig, och inställningen behålls mellan bilderna. Dvs. Om du i P-läget har ställt in bländare f/5,6 - exempelvis - så behåller kameran f/5,6 även på efterföljande bilder och fortsätter ställa tiden automatiskt. Det är samma sak som att ha ställt in bländare f/5,6 på läget bländarförval/tidsautomatik (Av-läget).

Hälsar
R

den här lilla utläggningen har gjort att jag gått från att köra Av som ofrånkomlig regent av mina deafault-lägen till att börja köra P-läget som standard. det är väldigt smidigt. hittills had eja mest muttrat något oförståeligt och skakat på huvet när jag såg P-läget, men nu inser jag hur smidigt det är=)

Ja, visst. P är väldigt smidigt, särskilt om man ofta byter mellan bländare och tid. Om man nästan uteslutande kör på bländaren *eller* tiden, så kan Av eller Tv vara bra - i kombination med ISO eller exponeringskompensation på "andra ratten".

Jag har mitt USR-läge inställt på P och RAW, det är det jag fotar mest i.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar