Annons

Pentaxoptik och programvalsfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans-Gunnar Olsson

Aktiv medlem
Har just köpt Pentax nya zoomoptik DA 18-250 mm.F3.5-6.3 ED AL. Har inte hunnit testa dess prestanda ännu. Men återkommer på rätt plats i forumet ang. detta. Min fråga. Vill gärna ha´ ett råd över det här med att välja exponeringsfunktion som: Sv,Tv,Av,TAv,P. Läser bruksen till min Pentax K10 men blir villrådig ang. dessa variationer av program.Vilket jag ska välja. Förstår att dom täcker olika fotosituationer. Men kanske någon har nå´n favoritinställning som den kör mest med. Tack på förhand.

Automatik

Tycker själv att det är aldeles för många alternativ att välja på som man inte är betjänt av. Vad skall jag välja när man helt plötsligt får syn på örnen?
Men visst! Man själv nyttjar kanske endast ett eller par lägen medans någon annan har andra favoriter, därav alla dessa alternativ för att täcka in alla önskemål.

Brukar nästan alltid använda slutartidsautomatik dvs bländarförval då jag vill ha kontroll på bländaren/skärpedjupet och endast ha fingervisning om att slutartiden klaras.

Om jag däremot fotograferar rörliga eller andra motiv som är beroende av att slutartiden är kort/lång kan jag tänka mig att ställa om till slutartidsförval.

Om jag känner mig oinspirerad och vill ändå ha med kameran på axeln under promenaden kanske programläget kan vara att föredra. //Leif

Ser 18-250 som rese-optik och då det är stora skillnader i brännvidd och bländare skulle jag rekommendera P-läge.
Kombinara det med exponeringskompensation vid behov så blir det nog bra!

Är själv sugen på den gluggen så jag väntar spänt på ev utverdering...

Jag rekommenderar helt klart P-läget.
Detta därför att P-läget på en K10D är programautomatik, slutartidsutomatik och bländarautomatik på samma gång.

Om du inte rör någon av rattarna, så fungerar P-läget som P-lägen på andra kameror - dvs ställer in bländare och tid.

Om man nu rör ratten för bländaren, så växlar kameran om till bländarförval/tidsautomatik. Du ställer bländaren och kameran tar hand om tiden.

Om du nu vill ställa slutaren istället, så rör du ratten för slutaren och kameran ställer om sig till slutarförval/bländarautomatik. Du ställer tiden och kameran ställer bländaren.

Om du vill återgå till vanlig programautomatik, så trycker du på "gröna knappen".

Det fina är att mätningen är "live", så den förändrar sig när ljuset förändrar sig, och inställningen behålls mellan bilderna. Dvs. Om du i P-läget har ställt in bländare f/5,6 - exempelvis - så behåller kameran f/5,6 även på efterföljande bilder och fortsätter ställa tiden automatiskt. Det är samma sak som att ha ställt in bländare f/5,6 på läget bländarförval/tidsautomatik (Av-läget).

Det som Av och Tv-lägena ger på K10D, är ytterligare möjligheter att finjustera hur kameran ska bete sig. I Av-läget (bländarförval/tidsautomatik) kan du exempelvis lägga bländaren på ena ratten och exponeringskompensation eller val av ISO-känslighet på den andra ratten. Det kan vara väldigt bekvämt om du ofta vill ändra dessa.

Sv-läget är bra om du ofta rör dig i miljöer där ljuset förändras mycket och du vill sköta ISO-känsligheten själv (Sv = Känslighetsförval).
Det går att programmera den "andra ratten", själv har jag lagt in programskifet där. Med programskifte så snurrar man mellan förinställda bländar och tids-värden. Det innebär ett justerbart programläge, om än inte lika smidigt som det riktiga P-läget där bländare och tid kan ställas fritt.

TAv läget kan vara väldigt användbart i många situationer. Jag använde det en del på Pride-festivalen. I och med att det var en parad, så ville jag ha en slutartid som innebar att rörelserna frystes, så jag vill ha en viss slutartid. Jag körde med mitt 135-objektiv och jag ville ha en viss bländare för skärpedjupets skull, så då ställde jag in det. Sedan lät jag kameran välja det ISO-tal som gjorde att min kombination fungerade. TAv är samma sak som manuellt läge, men med Automatisk ISO inställning.

Det extra finurliga kommer när man använder Automatisk exponeringskompensation påslagen. Detta innebär att om man skulle välja en kombination, i exempelvis TAv-läget, som inte fungerar för kameran (utanför mätarens räckvidd) så tar kameran över och ställer in det som fungerar. Detta gör att man aldrig missar en tagning. Om man har denna funktion avslagen så kommer kameran varna med blinkande värden i sökaren, men man kan få under- eller överexponering om man tar bilden trots varningarna. Detta undviker man med Autoamtisk exponeringskompensation påslagen!

Hälsar
R

Re: Automatik

rue skrev:
Brukar nästan alltid använda slutartidsautomatik dvs bländarförval då jag vill ha kontroll på bländaren/skärpedjupet och endast ha fingervisning om att slutartiden klaras.

Om jag däremot fotograferar rörliga eller andra motiv som är beroende av att slutartiden är kort/lång kan jag tänka mig att ställa om till slutartidsförval.

Om jag känner mig oinspirerad och vill ändå ha med kameran på axeln under promenaden kanske programläget kan vara att föredra.

Med en K10D så får du alla dessa tre i samma läge P. :) Oinspirerad - kör på P och gör inget mer. Oj, du ser en vacker... ja, något vackert, och du vill göra ett porträtt med oskärpa i bakgrunden, vrid bländarratten. Kameran övergår till tidsautomatik.

Du tar några porträtt på tidsautomatik. Så plötsligt, en fågel i skyn och du vill ha en snabb slutartid. Ja, vrid tidsratten till en snabb slutartid, kameran ställer bländaren automatiskt.

Och sen när du känner dig oinspirerad igen kan du trycka "gröna knappen" för att låta kameran ställa både tiden och bländaren igen. :)

Hälsar
R

Re: Re: Automatik

Roland Mabo skrev:
Med en K10D så får du alla dessa tre i samma läge P. :) Oinspirerad - kör på P och gör inget mer. Oj, du ser en vacker... ja, något vackert, och du vill göra ett porträtt med oskärpa i bakgrunden, vrid bländarratten. Kameran övergår till tidsautomatik.

Du tar några porträtt på tidsautomatik. Så plötsligt, en fågel i skyn och du vill ha en snabb slutartid. Ja, vrid tidsratten till en snabb slutartid, kameran ställer bländaren automatiskt.

Och sen när du känner dig oinspirerad igen kan du trycka "gröna knappen" för att låta kameran ställa både tiden och bländaren igen. :)

Hälsar
R

Roland, Jättetack för bra beskrivningar på de olika programmen! Hade inte förstått skillnaden mellan P och de andra lägena, men nu har det ljusnat! Det blir att copy-paste'a ditt inlägg och printa ut till kameraväskan. :D

Nemesis skrev:
Ser 18-250 som rese-optik och då det är stora skillnader i brännvidd och bländare skulle jag rekommendera P-läge.
Kombinara det med exponeringskompensation vid behov så blir det nog bra!

Är själv sugen på den gluggen så jag väntar spänt på ev utverdering...

Är också sugen på något likn. den gluggen. Dock har jag nyss köpt Samsungs 55-200 så det känns lite overkill att köpa samma brännvidder... Vill ju ha en bra ersättare för kit'en först... och ett stativ... och... och... :S

En fråga till, vad gör grön-knappen mitt i allt? Att den går till "hypermanuellt läge" säger inte mig så där jättemkt... :S

Även M läget har intressant automatik! Ställ kameran på M, rikta kameran mot lämpligt objekt (man lär sig snart vad som passar bra för en lagom exponering) och tryck ner gröna knappen. Kameran ställer in tid och bländare somi P-läget. Lås exponeringen och ändra bländaren eller tiden till önskat läge. Ändrar du tiden så ändrar kameran bländaren så exponeringen behålls. Kanon! Går snabbt att hitta lämplig inställning, sedan behåller man den tills förhållandena ändrats. Med exponeringslåset räcker det med att ändra ett värde, det andra följer med automatiskt. M-läget är oslagbart i statiskt ljus!

snysop skrev:
En fråga till, vad gör grön-knappen mitt i allt? Att den går till "hypermanuellt läge" säger inte mig så där jättemkt... :S

Gröna knappen = automatik.

Om man är i manuellt läge - M-läge - så innebär gröna knappen att kameran ställer bländaren och tiden en gång (eller bara bländaren eller bara tiden, detta är inställningsbart). Om man använder ett objektivs bländarring så bländar "gröna knappen" ner till vald bländare, mäter ljuset och ställer tiden.
Man kan fortfarande ställa bländaren och tiden, man har inte lämnat M-läget.

Om man har tryckt "gröna knappen" i M-läget, så att kameran har ställt bländaren och tiden, så har man tillgång till "programskifte" alltså att kameran ställer bländaren om man rör tiden, eller tiden om man rör bländaren, om man har tyckt på AE-L (exponeringslås). Skillnaden mellan bländare och tiden i P-läget är att mätaren inte mäter kontinuerligt.

Om man är i P-läget och har ställt bländaren eller tiden, så innebär ett tryck på "gröna knappen" att kameran återgår till automatisk inställning av bländaren och tiden.

Om man har ställt ISO:n manuellt, med OK-knappen + främre inmatningshjul, så innebär OK-knappen + "gröna knappen" att kameran återgår till automatiskt ISO.

Om man är i Sv-läget och har ställt ena knappen till programskifte och man har skiftat exponeringen med den, så innebär "gröna knappen" att bländaren och tiden åter ställs enligt kamerans exponeringsmätare, alltså att man typ "nollställer" programskiftet, eller hoppar ur programskiftet.

Däremot så verkar den inte göra någonting alls i Tv eller Av-lägena.

Hälsar
R

Jag har märkt att jag per default alltid har kameran i P-läge. Andra vanligaste är M-läge (!) där jag skapar ett utgångsvärde med gröna knappen sen justerar jag därifrån.

Tycker K10D är grymt smidig att hantera. En nikonanvändare pillade på min kamera och jag på hans. Ingen av oss begrep ett skvatt. :)

Hans-Gunnar Olsson skrev:
Har just köpt Pentax nya zoomoptik DA 18-250 mm.F3.5-6.3 ED AL. Har inte hunnit testa dess prestanda ännu. Men återkommer på rätt plats i forumet ang. detta. Min fråga. Vill gärna ha´ ett råd över det här med att välja exponeringsfunktion som: Sv,Tv,Av,TAv,P. Läser bruksen till min Pentax K10 men blir villrådig ang. dessa variationer av program.Vilket jag ska välja. Förstår att dom täcker olika fotosituationer. Men kanske någon har nå´n favoritinställning som den kör mest med. Tack på förhand.

Tack för alla tips. Känns att man är i goda händer. Trivs bra med kameran. Känns robust och funktionell. Ska komplettera med en extern blixt. Har tittat på Dörr el. Soligors 1500:- varianter. Tillönskar er alla en motivrik jul.

Aaaah! Gröna knappen trodde jag var till för att göra den _mer_ manuell "hypermanuell", inte att den skulle göra halvautomatiska lägen automatiska. Jisses. Denna kamera är verkligen grym att hantera. Lär mig något nytt (mkt tack vare er) varje dag! Den är så himla mkt lättare att hantera än min gamla *ist DS! NU har jag fattat varför man skall ha knappar och vred för att ställa in saker manuellt. Kommer aldrig gå tillbaka till något där man får gå in och fippla i menyerna. *Kärlek åt min K10D* :D

:) Grönt = automatik, i Pentax terminologi.
Kameran är fortfarande i manuellt läge även om man använder gröna knappen i manuellt läge. Gröna knappen ger ett utgångsvärde (enligt kamerans ljusmätare) som man sedan kan utgå ifrån när man gör sin egen inställning av bländare och tid. Det är det som är "HyperManuellt", ett manuellt läge med en automatisk möjlighet.

Gröna knappen i sig är inte HyperManuellt, den är bara "gröna knappen". HyperManuellt = det är vad Pentax kallar det manuella läget för att särskilja från övriga märkens manuella läge (som saknar en grön knapp).

Programläget kallas av Pentax för HyperProgram, för att särskilja från andra märkens programlägen.

Tillsammans kallas de för HyperLägen, eller HyperModes på engelska.

"Hyper" betyder här "utökad funktion" kan man säga, något extra något mer än det traditionella läget.

Hyper = utökat, extra, över, bortanför.

Hälsar
R

k jonas i persson skrev:
Frågan är egentligen vad grönt läge gör på programvalsreglaget när hyperprogram finns. Känns lite överflödigt.

"Grönt läge" innebär vanligt programläge utan hyperprogram - alltså man kan ej ställa bländaren och tiden på gröna läget, som man kan på P. Det händer inget när man snurrar på rattarna, de s k "e-rattarna" (e-dial).

Sedan så använder "grönt läge" alltid standard programlinjen, oavsett vad man har ställt in för programlinje.

P-läget använder den inställda programlinjen (action/sport, MTF, standard, skärpedjup).

Så "grönt läge" kan vara användbart när någon annan ska ta bilden, eller för den som känner sig förvirrad av P-lägets utökade funktionalitet.

Det roliga nu, det är att P-läget kan programmeras. Man kan alltså koppla ifrån "hyper-funktionen" från P så att P blir som P på andra kameramärken. :) (och då motsvarar "gröna läget", förutom det där med programlinjen).

Man kan även lägga in vanligt programskifte på ena ratten och ISO eller exponeringskompensation på den andra ratten. Med programskifte på ena ratten och ISO på andra ratten, så har man gjort om P till Sv-läget. :)
(detta förutsätter dock firmware 1.11 eller högre).

Det finns många möjligheter för att göra personliga val för hur kameran ska fungera, och då kan det vara bra med ett "grönt läge" om man lånar ut kameran, om man har skruvat till lägena så mycket att kameran inte går att använda av någon annan än en själv. :)

Hälsar
R

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar