Annons

Pentax telezoomar

Produkter
(logga in för att koppla)

oskard

Avslutat medlemskap
Telezoomen 50-200 finns ju att köpa både med Pentax- och med Samsungmärkning, enligt uppgift identiska objektiv men knappt halva priset för Samsung. (995:- resp. 2300:)

Men hur är det med
Pentax SMC-FA J 75-300/4,5-5,8
då?
Det kostar 1364:- på Cyberphoto. Större, tyngre, ngt större bländaröppning vid max tele men längre brännvidd och lägre pris. Sen kan man ju tycka att det är fult också, men det är en annan diskussion.

oskard skrev:
Telezoomen 50-200 finns ju att köpa både med Pentax- och med Samsungmärkning, enligt uppgift identiska objektiv men knappt halva priset för Samsung. (995:- resp. 2300:)

Men hur är det med
Pentax SMC-FA J 75-300/4,5-5,8
då?
Det kostar 1364:- på Cyberphoto. Större, tyngre, ngt större bländaröppning vid max tele men längre brännvidd och lägre pris. Sen kan man ju tycka att det är fult också, men det är en annan diskussion.

Pentax sin 50-200 var testet i høst sammen med tilsvarende objektiver fra Canon og Nikon i et engelsk fotoblad. Pentax sitt objektiv var skarpere på største blender enn f.eks. Nikon sitt på mest optimale blender. Pentax sitt var også svært jevn i ytelse over hele zoom området og bildeflaten. Med andre ord er DA 50-200 et ganske bra objektiv. Hva som er forskjellen mellom Pentax og Samsung sitt vet jeg ikke. FA J 75-300 kjenner jeg heller ikke noe til.

Jo att 50-200 var bra visste jag. Men jag funderade på "vad är det för fel" på 75-300 eftersom priset skiljde såpass mycket.

80-320 varianten har jag haft. Tycker den gav bra resultat på 300mm (inte på 320) och ännu bättre på 80-200. I överlag presterade den bäst bländare 8.
Mitt FA300/4.5 är knivskarpt på full öppning redan. Dock så skiljer det lite i pris med.

tack för svaren, objektivfattning av plast och inte så bra optik. Inte så lockande.
Det blir nog ett 50-200 om jag köper en telezoom.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar