Annons

Pentax Spotmatic

Produkter
(logga in för att koppla)

PernillaZ

Ny medlem
Jag fick efter min morfar en gammal Pentax Spotmatic SP, har sökt lite på nätet och verkar som att det är lite av en teknik att ta kort med dessa kameror.
- Hur tar man kort?
- Går det att få tag på film?
- Vilken sorts film är bäst?
- Blir det bra kort?

Jag undrar även vad den kan vara värd, har ju ett stort personligt värde men ska jag försäkra den?

Tack för svar!

/Pernilla

Spotmatic är en lättanvänd, men inte särskilt snabbarbetad kamera, för den som är van vid dagens digitala underverk. Dessutom är den vacker. Men tyvärr inte värd mer än andra kameror från 60 och 70-talen. Men bilderna kommer du säkert att bli nöjd med om den är brukbart skick.

Du behöver bara ladda med film, sätta i batterier, och ev komplettera med en blixt.
Kameran använder egentligen 1,35 v batterier, men den klarar att användas med 1,5 v också, vilket är en bra grej med just denna kamera. Ljuset mäter du vid arbetsbländare, du trycker in en knapp, vrider på tid och/eller bländare tills visarnål hamnar i rätt läge, ställ in skärpan och tryck av. Låter krångligare kanske en det är, och blir snabbt rutin.

Att byta objektiv tar lite tid p g a skruvgängan, men å andra sidan finns det gott om objektiv att på begagnadmarknaden om du tycker det är kul. Även blixtar är lätta att hitta om du behöver en sådan, märket kvittar.

Film är en smaksak. Färgnegativ om du inte framkallar själv. Annars är den utmärkt till svartvitt. Dia har blivit så dyrt att jobba med, och dessutom är ju ljusmätarna i lite nyare kameror mera avancerade för diafotografering som är lite mer beroende av att man exponerar rätt.

Premien på försäkringen kan bli högre än ersättningen.
Filmen är vanlig 35mm och finns i konsum.
Fuji, Ilford och Kodak är dom största.
Aftonbladet eller Expressen, välj gärna Ilford istället.
Ilford XP2 är en svart/vit 400iso som funkar i snabblabb.
Annars finns färgfilm...
Och betraktaren avgör om det blir bra kort...

Har ingen erfarenhet av en sån kamera, men
du måste ställa allt manuellt,
fokus och exponering(bländare och tid).

Just till Spotmatic är det onödigt att kosta på att köpa dyra ersättningsbatterier, det går lika bra med 1,5 volts som både är lättare att få tag på, billigare och har längre livslängd.

Gå till biblioteket och låna en äldre bok om fotografering, personalen kan nog hjälpa dig, eller köp en på antikvariat.
Att sitta på nätet o fråga är nog bra, men inget går upp mot att ha boken uppslagen framför sig och så öva, utan film i såklart.

Det är en trevlig kamera men har inget direkt värde mer än lite nostalgi.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar