ANNONS
Annons

Pentax Spotmatic F, köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fyffe

Aktiv medlem
Hej!

Jag har fått en fråga av en kollega om jag vill köpa en Pentax Spotmatic F med tre gluggar (en 55:a, en 135:a och en 400:a) samt en blixt för nånstans under tusenlappen. Jag hade i så fall tänkt ha den som en andra-kamera, så vad tror ni, vad kan det vara värt? Vad ska jag bjuda?

Mvh

Micke
 
Helt klart! Kolla dock först så att allt fungerar, oberoende av pris så är det inte kul om kameran är defekt. Kolla även så att bländarlamellerna löper som dom ska på objektiven, att reparera kostar tyvärr för mycket.

Larsa
 
Fyffe skrev:
Hej!

Jag har fått en fråga av en kollega om jag vill köpa en Pentax Spotmatic F med tre gluggar (en 55:a, en 135:a och en 400:a) samt en blixt för nånstans under tusenlappen. Jag hade i så fall tänkt ha den som en andra-kamera, så vad tror ni, vad kan det vara värt? Vad ska jag bjuda?

Mvh

Micke

Köper inte du dom så gör jag det :) Spotmatic-kamerorna är trevliga, och så även den gamla pentaxoptiken. Det finns en del beg att hitta med skruvgänga, så vill du komplettera med fler gluggar är det inget problem. Dessutom till bra priser!
 
fungerar spegel/slutare?

en varning för spotmatic!

jag älskar dessa kameror och har ett par, men spegeln har låst sig på båda så kolla det noga innan du köper. Nöt igenom en hundra blindexponeringar, eftersom problem med spegeln verkar kunna komma efter att kameran inte använts under en lång period tar det också ett tag innan man upptäcker det. Sedan är väl ljusmätarna ofta defekta men kamerorna går ju att använda ändå.
 
Ett vanligt fel när pentax "låser sig " är att det kärvar i mekaniken som sitter alldeles under bottenplattan . rengör & skrapa bort ev grader så brukar dom komma igång .
Jag har gjort det på fem låsta pentax med gott resultat på alla !
Dessa kameror är alldes yppeligt konstrurerad!
 
Mycket riktigt var det så att spegeln "hänger" sig, men bara vid slutartider 8 o neråt. Men trots det köpte jag kameran eftersom det verkar vara en rätt trevlig sak och eftersom det kanske går att fixa till det här spegelproblemet med lite tur.

Tack för alla råd o tips!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.