Annons

Pentax på väg ut eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej.
Jag går i köpastankar och har i stort sett bestämt mig för två kameror: Canon Powershot G9 och Pentax K10D. Dessa verkar motsvara vad jag behöver just nu för dom pengarna jag har. Min enda tvekan är följande om Pentax K10D:
Pentax kameraavdelning har tydligen blivit uppköpt nyligen. Även om jag inte själv har läst det, har tydlgen uppköparna uttalat att Pentax kameror kommer att läggas ner och dom kommer bara att satsa på att bara köra objektivtillverkning. Är då K10D ett säkert köp? Jag vill ju inte investera i flera objektiv som jag inte kan använda när jag vill gradera upp mig från K10d:an. Ska jag köpa ändå eller hitta alternativ?

mvh Edvard
 
Varför skulle Hoya köpa upp Pentax kameraavdelning som går med vinst för att därefter lägga ner den?
 
Pippo skrev:
Varför skulle Hoya köpa upp Pentax kameraavdelning som går med vinst för att därefter lägga ner den?

Hej!
Tror nog inte du behöver oroa dig för att Pentax försvinner som kamerahus tillverkare...
Gammalt stabilt märke som gör bra kameror...det lägger man inte ned i första taget!

Hälsningar,
Peter
 
Peter Nessler skrev:
Hej!
Tror nog inte du behöver oroa dig för att Pentax försvinner som kamerahus tillverkare...
Gammalt stabilt märke som gör bra kameror...det lägger man inte ned i första taget!
Detsamma kunde man ju säga om Konica Minolta för några år sedan. Även om Sony inte lagt ner kameratillverkningen iom förvärvet. Däremot är det inget som säger att Hoya inte kommer att göra annorlunda. Jag tror inte det men risken finns. Allt beror ju på hurpass lönsam kameraavdelningen är.

KM i likhet med Pentax hade ju också två succékameror (D5D och D7D) med mycket innovativt (AS i huset framför allt) och inget talade om försäljningen fram tills den inträffade.
 
timofej skrev:
Detsamma kunde man ju säga om Konica Minolta för några år sedan. Även om Sony inte lagt ner kameratillverkningen iom förvärvet. Däremot är det inget som säger att Hoya inte kommer att göra annorlunda. Jag tror inte det men risken finns. Allt beror ju på hurpass lönsam kameraavdelningen är.

KM i likhet med Pentax hade ju också två succékameror (D5D och D7D) med mycket innovativt (AS i huset framför allt) och inget talade om försäljningen fram tills den inträffade.

Tja, inget är ju säkert, det håller jag med dig om! Men jag tror inte att man ger sig på att lägga ned ett så pass gammalt känt märke...
Men men, den som lever får se!
Hälsningar,
Peter

Ps Raphael Mabo vet säkert mer...
 
Allt pekar på att Pentax växer och blir större och definitivt inte läggs ner. Finns absolut inget som pekar eller antyder på detta.
 
Eftersom K10D är ett av de bästa köp du kan göra så köp den bara... Även om Pentax, mot alla odds, skulle läggas ner redan ikväll så kommer kameran att fungera utsökt i många år. Till dess kanske någon av de andra tillverkarna lyckats göra nåt lika bra. Vem vet!?
 
Tack för all feedback. Fast som ny är det en sak man ser på andra ställen i forumet, t.ex. på Pentaxforumet; Mycket gnäll. Inte många lyckostories inte. Bara hårdvarugnäll och annat. Men men kanske kan man ändra detta som newb :D Hursom skall det bli en Pentax K10D. Pengarna trillar in snart till den.......zoom zoom
 
Edvard Majoros skrev:
Även om jag inte själv har läst det, har tydlgen uppköparna uttalat att Pentax kameror kommer att läggas ner och dom kommer bara att satsa på att bara köra objektivtillverkning.
Det där är såvitt jag vet bara ett illasinnat rykte.
Som du själv påpekade så har du inte läst det själv, och jag har inte sett något som kan visa på att det faktiskt är sant.
 
timofej skrev:
KM i likhet med Pentax hade ju också två succékameror (D5D och D7D) med mycket innovativt (AS i huset framför allt) och inget talade om försäljningen fram tills den inträffade.
Pentax har alltså, i likhet med KonicaMinolta, blivit uppköpta, och har, även i likhet med KonicaMinolta, fortsatt att utveckla och tillverka kameror.

Skillnaden är att Pentaxkameror fortfarande har varumärket Pentax, medan KonicaMinoltakameror har varumärket Sony.

Det ser rätt bra ut för framtiden alltså.
 
Fast Konicaminoltas kameror fick ju märket Sony efter att d hade lagts ner. Om nu Pentax legs ner så är de ju ett nästa steg att ngn annan tar upp tillverkningen med den fattningen.

Pentax blir ju rätt mkt starkare nu enligt mig nu när d lanserar 60-250 F/4 gluggen. Men jag har aldrig sett fördelen med att köpa ett objektiv som kanske är 20, 30 eller kanske till och med 40 år å sätta på kameran, på vissa håll är det dags för pentax att förnya systemet. För det har ju faktiskt bara 3? objektiv med USM motor, då t ex Canon har en bit över 40 objektiv som har detta ser jag en klar fördel att t ex välja Canon. Rätta mig om jag har fel men är det inte * som står för USM (HSM) eller vad vi nu skall kalla denna goa fokusmotor.

Personligen skulle jag inte köpa in mig i Pentax systemet men visst K10D är en lyckad kamera.
 
Allemyr skrev:
Fast Konicaminoltas kameror fick ju märket Sony efter att d hade lagts ner. Om nu Pentax legs ner så är de ju ett nästa steg att ngn annan tar upp tillverkningen med den fattningen.
Nej, det tror jag inte. Pentax ägare skulle inte ge bort något sådant. I så fall måste någon köpa Pentax (eller deras kameratillverkningsavdelning) av Hoya.

Men jag har aldrig sett fördelen med att köpa ett objektiv som kanske är 20, 30 eller kanske till och med 40 år å sätta på kameran,
Den stora fördelen är för folk som redan har en del gamla objektiv. För andra är fördelen förstås marginell.

på vissa håll är det dags för pentax att förnya systemet.
Vilket ju är precis vad de gör. Det kommer många nya Pentaxobjektiv framöver.

För det har ju faktiskt bara 3? objektiv med USM motor, då t ex Canon har en bit över 40 objektiv som har detta ser jag en klar fördel att t ex välja Canon. Rätta mig om jag har fel men är det inte * som står för USM (HSM) eller vad vi nu skall kalla denna goa fokusmotor.
Jo, Canon och Nikon har förmodligen det största moderna objektivutbudet, med Sony nafasnde i hälarna på dem.

Jag har ett Canonsystem sen många år, men jag skulle förmodligen inte köpa en Canon om jag skulle börja från början. Pentax skulle ligga bra till i det läget.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.