Annons

Pentax Optio 330RS (kontra Canon IXUS V2)

Produkter
(logga in för att koppla)

altren

Medlem
Flera personer har klagat på Pentax Optio 330 på grund av problem med AutoFokus i dåligt ljus. Men Pentax har släppt en ny FirmWare som ska ha åtgärdat AF-problemet, så nu undrar jag om någon har testat FirmWare 1.10 och sett om AF fungerar bra.

Saken är nämligen den att jag har varit så gott som övertygad om att Canon Digital IXUS V2 är den perfekta kameran för mig (liten, men ändå en del manuella möjligheter och bra bildkvalitet). En försäljare jag ringde sa dock att Pentax Optio 330RS spöar V2:an på flera punkter, och går man efter rena prestanda har han rätt. 3MP kontra 2MP kan vara avgörande, då det inte är omöjligt att bilderna jag tar ska användas till tryck i 300 dpi.

Men självklart är det bildkvaliteten som avgör kampen mellan dessa två. Vad säger ni?
 
Ny pentax ägare

Slängde själv iväg min beställning igår på en optio 330RS - väntar ivrigt!!

Återkommer med minna första intryck.

/Christer G.
 
Hej

Foto testade 330:n och ävne engelska fototidningar. Minns jag rätt var både skärpan och färgåtergivningen disskutabel.

Roine
 
Re: Ny pentax ägare

Christer G skrev:
Slängde själv iväg min beställning igår på en optio 330RS - väntar ivrigt!!

Återkommer med minna första intryck.
Jag väntar ivrigt på intrycken :).

Den verkar ju mycket lovande...
 
Första intrycken...

Tjena Jesper!

Fick kameran i förgår och har nu hunnit testa den lite. Har inte haft något som helst problem med AF i svagt ljus. Kameran är ju oerhört liten och smidig - vilket kommer att passa mig bra på fjällturerna ;)

Kvaliten på bilderna är mycket bra tycker jag - hyfsat bra färgåtergivning (har inte mycket att jämföra med) och bra vitbalans.

Men som sagt har bara analoga kameror att jämföra med - och i utskriften 10x13.6 ser inte jag några skillnader mot en analog kamera.

Appropå utskrifter - vilken oerhörd skillnad det är mellan olika framkallningsapparater! På skoj provade jag min lokala FUJIFILM handlare som tog 9.5 kr/kort och FOTOQUICK som bara tog 7.5 kr/kort (alla kort i storleken 10x13.6). Fuji handlaren slog fotoquick med hästlängder - mycket bättre ljus och färger. Fotoquick's bilder vart aldeles för mörka - kanske är det skillnad på vem som framkallar oxo?

Summa sumarum: Kan rekomendera option. En nackdel är att man inte får något minneskort med kameran, men eftersom option tar compact flash kort så är det ju hyfsat billigt att köpa stor sådana. Tex betalade jag inte mer är 900 kr för ett 128 MB kort.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.