Annons

Pentax och Samyang 85 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Damm på sensorn

Aktiv medlem
Som jag förstått finns ej AF... Men, allt annat ska fungera från kameran? Bländare etc...

Funkar den gröna lampan också? Den som lyser när motivet är i fokus?

Eftersom det finns ett A-läge på bländarringen funkar Samyangen precis som ett Pentax A-objektiv.
Dvs bländarautomatik (tidsförval), programautomatik och manuellt. Dessutom fungerar fokuskonfirmeringen (gröna lampan).
Har själv ett Samyang 8mm fish eye, fungerar utan problem.

Bländare väljer Du med ringen på objektivet, först aktiverar Du funktionen Tillåt bländarring under menyn C 4 då tar kameran f tal från objektivet. Sedan om Du inta har ändra funktionen för gröna knappen så ska den funka ihop med den gluggen och ge Dig de värden Du behöver och fokusindikatorn piper och lyser när Du fokuserat "rätt" men den är inte 100% så kolla noga för lite finlir behövs även om Du använder den!

Eftersom A-läget finns på objektivet kan man ställa in bländarringen på det och ändra bländare med en av inställningsrattarna på kameran.

Ok, tack för alla svar.

Har testat att fokusera manuellt (K10D) med mitt 18-55 objektiv, och några bilder blev faktiskt skarpare i manuellt läge, jämfört med autofokus. Rätt kul också, fast rörliga motiv är nog bara att glömma.

Hur som helst, det blir nog ett Samyang 85mm.

Senast ändrad:
Kan ju bara flika in och säga det, att det är två hel ojämförbara saker att fokusera med en AF lins som inte är gjord för MF i första rummet och en lins som är det.
Samyang är gjord för MF och kommer ha en mycket längre fokus ring (alltså stoppen kommer ligga längre från varandra), så det kommer vara MYCKET lättare att träffa spott-on.

Så tycker du att det funkar att köra MF på ditt 18-55, vänta tills du provar ett Samyang eller annat manuellt objektiv. Det är ännu enklare =) Dock kan det vara trevligt med en mattskiva med prisma, så det går snabbare/lättare att fokusera (kör man på stora öppningar, där det är viktigare att nagla fokset).

Gröna lampan funkar med alla objektiv, till och med gamla M42 skruvgängade med adapter. Men den är inte alltid 100% exakt och jag tycker ofta den är svårare att pricka rätt med än att fokusera själv manuellt.

Ett par tips för manuell fokusering

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=5878495

http://www.pentaxforums.com/forums/...les/51036-how-use-trap-focus-catch-focus.html

http://shop.ebay.com/?_from=R40&_tr...split+screen+pentax&_sacat=See-All-Categories

Men, mattskiva med prisma / split påverkar ljusmätningen, vilket gör att exponeringarna ofta inte blir helt 100%. Vissa anser att det gör dessa mattskivor helt oanvändbara, själv kan jag leva med det.

En annan fördel med A-objektiv är att P-TTL blixt fungerar som den är tänkt.

Hej wowtip.

Du skriver att "mattskiva med prisma / split påverkar ljusmätningen, vilket gör att exponeringarna ofta inte blir helt 100%".
På vilket sätt tycker du att exponeringen påverkas?
Fotar med en K100D och en nyligen monterad katzeye skiva vilket gör mig mycket nyfiken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar