Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax och Hoya (Tokina, Kenko) går samman!

Produkter
(logga in för att koppla)
http://www.hoya.co.jp/data/current/newsobj-368-pdf.pdf

Detta är väldigt positivt, för företagen har liknande profil, arbetar med samma affärsområden och således passar de utmärkt bra ihop med varandra. Redan idag har Pentax och Hoyaägda Tokina ett intimt samarbete gällande framtagning av objektiv och detta kommer nu att intensifieras, vilket kommer innebära att Pentax får en större produktionskapacitet och kan ta fram nya objektiv ännu snabbare. Eftersom dessa objektiv även kommer att säljas till andra kamerafattningar, då som Tokina, så innebär det att marknaden ökar och att utvecklingskostnaden minskar.

Givetvis påverkar detta inte det pågående samarbetet mellan Pentax och Samsung, Pentax kommer fortsätta utveckla digital teknologi för systemkameror med Samsung. Pentax Imaging Business Corp kommer fortsätta sin verksamhet precis som idag, Hoya har ingen digital teknologi och kan därför inte bidra med något på detta område.

Hoya äger även Kenko, som är kända för lågprisfilter, mellanringar och teleförlängare.
Pentax - högkvalitet, Hoya - mellanpris, Kenko - budget. Det blir alldeles utmärkt detta!

Hälsar
R

Om man tittar några snäpp längre är det inte bara inom fotografering HOYA och Pentax har gemensamma nämnare. Det här kommer att bli en bjässe inom det mesta när det gäller att böja ljus. Båda tillverkar tex mycket fina glasögonglas.

Hoya har pressat Pentax en längre tid och nu är det klart att Hoya tar över.

Pentax styrelse får gå. (källa: DpReview)

Det känns skönt att inte valt ett kamerasystem från gruppen utanför de två tongivande Canon/Nikon).

Heller ingen vild gissning att den `hysteriska´ kameramarknaden även i fortsättningen kommer att förändras underifrån.

Låter som en spännande utveckling. Känns en smula bakvänt att tredjepartstillverkaren tar över gamla anrika Pentax.

Sabud skrev:
Hoya har pressat Pentax en längre tid och nu är det klart att Hoya tar över.

Nej det stämmer inte riktigt. DP rapporterar nog detta lite för tidigt, även om det säkert är en trolig utveckling.

"May 25 (Bloomberg) -- Pentax Corp., Japan's oldest single- lens reflex camera maker, will probably accept Hoya Corp.'s takeover proposal at the end of this month, ending a tussle for control of the company.

The decision will be made at Tokyo-based Pentax's board meeting on May 31, said spokesman Jiro Okamura. The board was to decide today, he said, declining to provide a reason for the delay. ``Our hope is that Pentax will approve the tender offer by Hoya,'' Okamura said by telephone, without elaborating."

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=newsarchive&sid=aGGZZoJABliQ

Annars kan jag inte se varför detta skulle vara dåligt för Pentax och motivera ditt Canikon val?

K-mount är för övrigt fullt kompatibelt med Samsung som säkert kan och kommer att ta marknadsandelar med kommande kameror.

papi skrev:
Nej

Annars kan jag inte se varför detta skulle vara dåligt för Pentax och motivera ditt Canikon val?

Har inte påstått att det skulle vara bra eller dåligt. Resultatet ser vi senare.

Beträffande mitt val av Canon eller Nikon så blev det så en gång i tiden. Skälet är detsamma som i dag. Nämligen att med kontinuitet ta fram fotoprodukter som ligger i absoluta toppen.

Det är möjligt att jag skiljer mig från Pentaxägarna men som märkestrogen skulle jag känna ett direkt obehag om det blev ägarbyte med allt vad det kan innebära.

Som exempel!

Vad gillade Saabägare GM?
Vad gillar Scaniaägare MAN/WW?
Vad gillade Gislavedfans Continental?

Sabud skrev:

Det är möjligt att jag skiljer mig från Pentaxägarna men som märkestrogen skulle jag känna ett direkt obehag om det blev ägarbyte med allt vad det kan innebära.

Så bra att du är lung med ditt Canon eller Nikon val då Stephan och att du tog dig tid att berätta det här i Pentaxforumet.

Pentax dementerar officiellt

By Kiyori Ueno

May 26 (Bloomberg) -- Pentax Corp., Japan's oldest single lens reflex camera maker, said it has made no decision on management change at this point, after a news report it would name Nobuaki Tanishima as president after a takeover by Hoya Corp.

'No decision has been made at this point,' Pentax said in a statement to the Tokyo Stock Exchange today. 'When there is something to disclose we will announce it swiftly.'

Pentax yesterday told Sparx Group Co., its biggest shareholder, that Tanishima, in charge of corporate planning, will succeed President Takashi Watanuki, the Nikkei newspaper said earlier today, without citing sources.

Watanuki and seven other board members will resign to take responsibility for causing confusion over a merger with Hoya, the newspaper reported on May 24. The Pentax board will probably accept Hoya's takeover at an extraordinary meeting on May 31.

Hoya, Japan's largest maker of optical glass, offered in December to buy Pentax in a share swap valued at 90.6 billion yen ($744 million) at the time. In April, Hoya increased the bid and switched to a cash offer of 770 yen a share, after its stock price dropped about 10 percent.

To contact the reporter on this story: Kiyori Ueno in Tokyo at
h

Official link http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=newsarchive&sid=alnP3SxwZwow

Re: Re: Re: Re: Pentax och Hoya (Tokina, Kenko) går samman!

Bofoto2 skrev:
Inte kvalitetsmässigt, Kenko pro finns bara som UV-filter tror jag och det motsvarar ungefär Hoyas bästa före pro1 generationen.

Enligt japanare jag känner så är Kenko och Hoya precis samma filter, men Hoya är det märke som främst används för exportmarknader - det är mer känt och har därför mer "brand value" som gör att de kan ta ut ett premiumpris. Kenko är ett svagare namn och säljs därför i färre länder, men på den japanska marknaden är det Kenko som gäller.

Hälsar
R

Sabud skrev:
papi skrev:
Vad gillade Saabägare GM?
Vad gillar Scaniaägare MAN/WW?
Vad gillade Gislavedfans Continental?

Jo, men alla de har ju varit konkurrenter inom samma marknad. GM och Saab gör bilar. Scania och MAN gör lastbilar. Gislaved och Continental gör däck. De har gjort liknande produkter som direkt har kokurrerat mot varandra.

Hoya har ingen kameratillverkning, de har ingen motsvarighet till Pentax Imaging Business division. Så Hoya och Pentax är inga direkta konkurrenter, förutom på ett område - och det är optiskt glas till glasögon.

Ett skäle till att Hoya är intresserad av Pentax, är att Hoya har intresse för produkter till sjukvård och Pentax produktportfolio där skulle komplettera de produkter och tjänster som Hoya idag erbjuder. De är inga direkta konkurrenter, utan kompletterar varandra. Det är en inkomstbringande verksamhet och Hoya är för svaga där, så istället för att de breddar sina produkter och utveckling - så tar de hjälp av Pentax för att göra det som de ej kan av sig självt.

Jämför med Continental som gör alldeles utmärkta däck av sig självt och ej behöver Gislaved, de använder varumärket Gislaved därför att svenskar fortfarande ser Gislaved som blågult och då blir det en ytterligare försäljningskanal för Continentalprodukter. Gislaved är bara ett märke utan egen produktutveckling och tillverkning.

Pentax kameror, kikare, linser till DVD spelare etc. - ger Hoya produkter inom marknader som de ej tidigare har varit verksamma i.

Det är som att Continental skulle ha köpt upp Saab, istället för Gislaved. :)

Hälsar
R

Om Hoya ...

Obehag känner jag men jag tror inte systemkamerorna stryks, däremot kanske kompaktkamerorna som antagligen inte är så lönsamma eller möjligen kikare.
Då frigörs också resurser för den växande systemkameramarknaden.
Frågan är om inte Samsung har garantier/avtal som innebär att Samsung inte kommer att stå utan systemarna. Samsung utan systemkameror och objektiv på säg 2år skulle innebära en prestigeförlust och ett vacklande förtroende för Samsung hos delar av konsumenterna.

Roland Mabo skrev:

Gislaved är bara ett märke utan egen produktutveckling och tillverkning.

Hälsar
R

I dag ja!

Jag har sålt mättekniska lösningar till Gislaveds dubbdäckutveckling en gång i tiden.

Det var denna kunskap som Continental köpte.

Själv har jag gått över till Hakka/Nokian.

Beträffande mina Hoya Pro-filter så står det att dessa är tillverkade By Tokina Co.,Ltd.

Re: Om Hoya ...

Bofoto2 skrev:
Obehag känner jag men jag tror inte systemkamerorna stryks, däremot kanske kompaktkamerorna som antagligen inte är så lönsamma eller möjligen kikare.
Då frigörs också resurser för den växande systemkameramarknaden.

Verkar inte så troligt att någon betalar 5 miljarer för ett företag med tyngpunkten på lönsam kamera/optik-tillverkningn för att lägga ner den. Möjligen skulle man kunna tänka sig att den säljs vidare men HOYAS CEO dementerar att man planerar nått sånt.

Relationen till Samsung är nog rätt viktig. De kan nog på lång sikt bli en tuff konurent om dom inte fortsätter att sammarbeta.

Sabud skrev:
I dag ja!

Jag har sålt mättekniska lösningar till Gislaveds dubbdäckutveckling en gång i tiden.

Det var denna kunskap som Continental köpte.

Varför köpte inte Continental den av dig direkt, det måste ha blivit billigare?

Själv har jag gått över till Hakka/Nokian.

Detta för att det blev nya ägare till Gislaved?

Beträffande mina Hoya Pro-filter så står det att dessa är tillverkade By Tokina Co.,Ltd.

Strunta i Hoya, softa i efterhand i Photoshop i stället:
http://www.testberichte.de/testsieg...behoer_polarisationsfilter_zirkular__691.html

/Michael

Pentax har i flera år flaggat för en nedläggning av kompaktkamerorna, på grund av dålig lönsamhet - och det har inget med Hoya att göra, kompaktkamerorna läggs ner i vilket fall som helst.

Hoya kommer givetvis inte att lägga ner systemkamerorna, de har sagt redan från början att de behåller det som ger vinst. Pentax Imaging Business Divisons rörelseresultat har förbättrats med över 250% sedan i höstas, tack vare den succé som K100D och k10D har inneburit. Pentax Imaging Business ger idag en god vinst till företaget.

Det finns rykten sedan länge om att Hoya kommer lägga ner kamerorna, jag finner det ryktet helt obegripligt för Hoya har aldrig gjort ett sådant uttalande. Jag tror faktiskt att det ryktet sprids av konkurrenter som vill skapa osäkerhet på marknaden.

Pentax arbetar på en ny marknadsföringsplan som kommer att sjösättas efter sommaren, enligt Benjamin Kara... vad han nu heter (Karateck, Karajan? Något sådant) - iaf han är en fransk proffsfotograf som sponsras av Pentax France, och han har arbetat som konsult åt Pentax för denna plan. Enligt honom är planen imponerande och kommer göra ett stort avtryck på marknaden.
(givetvis kan han ej delge några specifika detaljer än).

Det kommer också nya kameror från Pentax till hösten.

Och Pentax har fortfarande tio nya objektiv att lansera innan jul.

"Business as usual" är statusen.
Det kommer ta minst ett år för Hoya att ha något inflytande över Pentax planer, för det tar tid att sammansmälta företag.

Jag ser att med Hoya i ryggen så får äntligen Pentax de ekonomiska resurser som de behöver för att stärka sin marknadsposition.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar