Piscovery
Aktiv medlem
Hej,
jag fick lite pentax utrustning av min bror som han inte har använt på säkert 10 år. Kamerahuset Pentax SFXn var trasigt (alla kontakter sknas i bajonetten). Det var också med 4 objektiv.
Pentax F-zoom 28-80/3.5-4.5
Takumar F-zoom 70-210/4-5.6
Richo XR Rikenon 50/2
Expert MC Auto 135/2.8
Pentax och Takumar objektivet är AF och där har jag luskat ut att det är KAF bajonett (dessa objektiv tillverkades mellan 1987-1991). De andra två objektiven är manuella och går utmärkt att montera på Pentax kameran SFXn. Nu till lite frågor.
1. Vad är Takumar? Mitt Takumar objektiv ser exakt ut som Pentax motsvarande objektiv.
2. Någon som vet någonting om Expert och Richo objektiven, bra eller dåliga?
3. Vilka begränsningar har dessa 4 objektiv på Pentax DSLR kameror?
jag fick lite pentax utrustning av min bror som han inte har använt på säkert 10 år. Kamerahuset Pentax SFXn var trasigt (alla kontakter sknas i bajonetten). Det var också med 4 objektiv.
Pentax F-zoom 28-80/3.5-4.5
Takumar F-zoom 70-210/4-5.6
Richo XR Rikenon 50/2
Expert MC Auto 135/2.8
Pentax och Takumar objektivet är AF och där har jag luskat ut att det är KAF bajonett (dessa objektiv tillverkades mellan 1987-1991). De andra två objektiven är manuella och går utmärkt att montera på Pentax kameran SFXn. Nu till lite frågor.
1. Vad är Takumar? Mitt Takumar objektiv ser exakt ut som Pentax motsvarande objektiv.
2. Någon som vet någonting om Expert och Richo objektiven, bra eller dåliga?
3. Vilka begränsningar har dessa 4 objektiv på Pentax DSLR kameror?