Annons

Pentax nybörjare söker hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Piscovery

Aktiv medlem
Hej,

jag fick lite pentax utrustning av min bror som han inte har använt på säkert 10 år. Kamerahuset Pentax SFXn var trasigt (alla kontakter sknas i bajonetten). Det var också med 4 objektiv.

Pentax F-zoom 28-80/3.5-4.5
Takumar F-zoom 70-210/4-5.6
Richo XR Rikenon 50/2
Expert MC Auto 135/2.8

Pentax och Takumar objektivet är AF och där har jag luskat ut att det är KAF bajonett (dessa objektiv tillverkades mellan 1987-1991). De andra två objektiven är manuella och går utmärkt att montera på Pentax kameran SFXn. Nu till lite frågor.

1. Vad är Takumar? Mitt Takumar objektiv ser exakt ut som Pentax motsvarande objektiv.

2. Någon som vet någonting om Expert och Richo objektiven, bra eller dåliga?

3. Vilka begränsningar har dessa 4 objektiv på Pentax DSLR kameror?
 
3. De 2 första borde vara 100% kompatibla, dvs även ange aktuell brännvidd för SR funktionen mm.
Mina Pentaxzoomar inköpta 1987 är det.(bl.a Pentax F 70-210 4/5,6)
 
Som Anders säger så är med största sannolikhet de två första objektiven 100% kompatibla. De andra 2 får du antagligen ingen automatisk ljusmätning med utan måste bländas ner manuellt (om du inte kör på största bländare). Om de däremot har ett A-läge på bländarringen så kommer de funka fullt ut på en digital pentax.
 
Takumar var Pentax lågprisserie under 80-talet och i början av 90-talet. Skillnaden är att de använder en enklare (och billigare) form av antireflexbehandling än Pentax berömda och exklusiva SMC. KAF fattningen är fullt kompatibel med Pentax digitala systemkameror.

Expertoptiken säger mig inget, kan det vara ett Sigma under annat namn? Eller kanske ett Chinon eller Cosina? Jag vet inte...

Rikenon - undvik på Pentax digitala systemkameror! Skälet är att Ricohs objektiv (Rikenon) inte följer Pentax standard, de har sin egen fattning som heter P/AR och objektiven för den kan fastna på Pentax autofokuskameror. Skälet är att de har en kontakt där Pentax autofokusgänga sitter och detta gör att gängan kan låsa sig i objektivet så att du inte får loss det!

Hälsar
R
 
Tack för svaren. Nu har jag blivit lite klokare när det gäller Pentax. Jag är Nikon användare så jag är dåligt insatt i Pentax. Min bror hade ingen nytta av grejorna och jag tyckte synd att det skulle kastas eller bli liggande gömd i någon vrå.

Om någon är intresserad av de två manuella gluggarna så kan jag skänka dessa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.