Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax MZ-serie, vad skiljer dem åt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Slash2

Aktiv medlem
God kväll!

Jag har blivit lite sugen på att skaffa en analog Pentax som klarar av FA och FA-J och har hittat en uppsjö av olika MZ-x modeller.
Nu undrar jag vad som skiljer alla dessa åt, och vilken skulle ni rekommendera för analog färgfotografering? MZ-S kan jag iofs glömma, den kostar på tok för mycket eftersom jag sätter det digitala i första hand.

Tacksam för svar! /Alexander

MZ-5 - första modellen i serien. Ett försök att kombinera autofokus och moderna funktioner (Z-serien) med den älskade och mycket kompakta klassiska M-serien. Därav "MZ". Finurligt, eller hur? Har klassiskt användargränssnitt med bländarring, ratt för slutare och exponeringskompensation. Pentaprisma sökare, skärpedjupskontroll, tre mätlägen, exponeringslås m m.
Vald till årets kamera hos både EISA och TIPA.

MZ-5N - I princip samma som MZ-5, men med automatisk alternativexponering (Autobracketing) och enklare ställning av mätlägen och spot AF funktionen.

MZ-3 - en MZ-5N med 1/4000 slutare och 1/125 blixtsync istället för 1/2000 och 1/100. Pentaprisman har antireflexbehandling och yttersta biten är av glas, medan den är plast på MZ-5N.

MZ-10 - instegsmodell med automatiska bildlägen och objektivfattning i plast. Pentaspegelbox i plast istället för pentaprisma. Mindre sökare. Saknar automatisk alternativexponering och flera mätlägen för ljusmätningen. Har ett mer elektroniskt användargränsnitt med vippa för slutare och andra inställningar istället för en ratt för slutare och exponeringskompensation. Har större LCD fönster än MZ-5 och -3.

MZ-50 - en bantad MZ-10 utan automatiska bildlägen. Kan inte ljusmäta med M och K-serien av objektiven, första Pentax kameran utan det mekaniska länkaget för avkänning av bländarringens position. Tvåfälts ljusmätning istället för 6-fält. En-punkts bred AF istället för tre-punkts.

MZ-7 - en uppdaterad MZ-10. Största nyheten är den nya lägesväljaren till vänster där de automatiska bildlägena indikeras genom att bildlägessymbolen lyses upp automatiskt i mörker. Väldigt trevligt. Har för mig att den fick metallbajonett också. I övrigt är den som MZ-10:an.

MZ-30 - en uppdaterad MZ-50. Lätt omstylad i det yttre. 6-fälts ljusmätning istället för tvåfälts. I övrigt i stort samma.

MZ-6 - en slags kombination av MZ-3 och MZ-7.
1/4000 slutare, spotmätning och automatisk alternativexponering från MZ-3, med pentaspegelbox, automatiska bildlägen och kamerahus från MZ-7. Spotmätningen fungerar endast i manuellt läge då den är kopplad till samma knapp som exponeringslåset. En blandad kompott av mycket, men en väldigt kompetent kamera. Största bristen är sökaren.

MZ-60 - en bantad MZ-30. Omstylad. Tryckknappar istället för rattar. Glöm denna!

MZ-6 och MZ-60 var sist ut i MZ-programmet innan serien lades ner.

MZ-M - en MZ-5 med endast manuell fokusering, ingen autofokus.

Efter MZ-serien så kom *ist serien. Det gjordes en analog *ist, med 11 punkters AF, 1/4000 slutare etc. Den blev vald till årets kamera.
Pentax planerade att göra en ytterligare *ist, i klassen över. Men den kom av sig på grund av den "digitala revolutionen". Pentax planerade även en MZ-1, men även denna kom av sig av den "digitala revolutionen". MZ-1 såg ut som en LX med autofokus, eller som en något förstorad MZ-5N byggd i metall.

Nu har jag skrivit ovanstående från minnet, så jag reserverar mig för om det finns fel i denna genomgång. Men detta är som jag minns det.

Av MZ-serien så har jag fortfarande kvar MZ-5N och MZ-10.

Den sista MZ som kom var väl MZ-S om jag inte kommer ihåg fel. Det var den dyraste kamera Pentax gjort på länge. Klämde på den en gång, kändes väldigt gedigen, men reglagen satt väldigt illa för mig som vänsterögd kändes det som, fick tummen i ögat typ :) Men jag klämde inte på den så länge, kanske mitt sätt att slippa slanta 10 kakor eller i den storleksorningen för huset. Tror inte den såldes särskilt länge innan den drogs in, digitalrevolutionen var över oss och folk köpte inte filmkameror längre. Tror jag sett några enstaka MZ-S till salu. En kamera med ett udda utseende, men om den var något bra kan jag inte svara på, men såg cool ut och kändes bra.

MZ-S lanserades före MZ-6 och MZ-60. (har för mig att MZ-6 lanserades på marknaden ett halvår efter MZ-S). MZ-60 var den sista MZ-kameran som kom. Det var också den som tillsammans med film *ist var de sista analoga kamerorna som tillverkades av Pentax.

MZ-S var den första Pentax med P-TTL blixtkompatibilitet och i samband med den lanserades AF360FGZ. MZ-6 och *ist har också P-TTL (däremot inte MZ-60, som inte ens har TTL om jag minns rätt nu, utan den bara vanlig "programmerad autoblixt").

En unik funktion med MZ-S, som även fanns hos Z-1p:n, var att den avläste filmens exponeringslatitud som finns i DX-koden, och tog hänsyn till detta vid exponering. Detta gjorde att kamerans 6-fälts mätsystem var det bästa exponeringssystemet på marknaden och kameran blev känd just för sina goda exponeringar.

Den var byggd helt i magnesium med ett 7-lagers handbakat ytterskal, vilket gjorde att varje individuellt exemplar hade sin egen ytstruktur.
Slutaren var extra tålig och pentaprisma sökaren i glas.

Det som folk gnällde mest på var att den "bara" hade 1/6000 slutare, 1/180 blixtsync, 2,8 fps och 6 linjära AF punkter - som dock var både känsliga, snabba och säkra. I praktiken var det ett 3x2 system, alltså samma AF som i de andra MZ-modellerna men dubbla moduler.

Personligen tycker jag att MZ-S hade det bästa användargränsnittet, en hybrid mellan "elektroniskt" och "analogt" och himla trevligt med LCD:n inuti slutarratten/kommandoratten. :)

Tillägger att MZ-S, MZ-3, MZ-5, MZ-5N och MZ-6 har skärpedjupskontroll, medan detta saknades på de enklare MZ-modellerna.

Alla har +/- 3 exponeringskompensation och inbyggd blixt (förutom MZ-M som saknar inbyggd blixt).

MZ-7, MZ-10, MZ-50, MZ-30 och MZ-60 har bara ett läge på AF-punkter och mätning. De dyrare kan ställas om mellan flerpunkts och spot AF, men det kan inte de billigare modellerna. De dyrare kan även ställas om mellan flerfälts ljusmätning, centrumvägd och spot, men det kan inte de billigaste modellerna. (de ställs dock automatiskt om till centrumvägd om man använder manuellt fokuserande objektiv utan elektriska kontakter, gäller dock inte MZ-30, -50 och -60 som inte ljusmäter alls med sådana objektiv).

MZ-M har som sagt ingen autofokus alls.

MZ-S och MZ-6 introducerade en ny trådfjärr, som inte är kompatibel med den tidigare F fjärren. Det är samma kontakt som för de digitala systemkamerorna. Heter väl CS-205 har jag för mig.

En ytterligare specialfunktion med MZ-S var att den kunde lägga in exponeringsinformation mellan bildrutorna på filmremsan.

Slash2 skrev:
Så det är bara bländarring som gäller på MZ-5?

Objektivens bländarring används för att ställa bländaren manuellt på MZ-S, MZ-3, MZ-5, MZ-5N och MZ-10. De övriga kan ställa bländaren från huset med en vippa kring slutaravtrycket.

Om man är i läge programautomatik och flyttar bländarringen från 'A'-läget till ett bländarvärde, så kopplar kameran automatiskt om till tidsautomatik. För att återgå till programautomatik ställer man bländaren på 'A' igen. Om slutarratten (MZ-3, MZ-5 och MZ-5N) är ställd på en slutartid (alltså bländarautomatik), så hoppar kameran till manuellt läge om man flyttar bländaren från 'A'.
Väldigt smidigt tycker jag.

MZ-S är en slags mix där man använder "gröna knappen" för att hoppa till auto-läge på slutaren. Det kallades för HyperOperation istället för HyperProgram då den saknar ratt för bländaren på huset.

Hmm, hittar mest MZ-5:eek:r på begmarknaden och jag vill ju kunna använda min FA-J 18-35/4-5.6 och exponera manuellt...
Finns det andra Pentaxhus som stödjer FA-J än MZ-serien? Hur är det med Z-serien och P-serien (har för mig att det finns en P-serie, men är såklart osäker)?

I MZ-serien är då MZ-6 bästa valet, eller film *ist.
Alla i Z-serien kan ställa bländaren manuellt från huset. Där är Z-1 eller Z-1p bästa valet, tätt följd av Z-20. Z-70 och Z-10 var rena instegsmodeller. Z-serien kom innan MZ-serien. Debuten var 1991.

P-serien var kameror med manuellt fokus. De kan inte ställa bländaren manuellt från huset.

Analog färgfotografering?

Om du menar dia så måste du ju exponera relativt exakt, så då rekommenderar jag en kamera med bra exponeringssystem. Då hamnar du i samma situation/eller kamerans och din K10Ds exponeringssystem reagerar på ljuset ungefär lika.

Menar du färgnegativ så kan man lite vårdlöst säga att man ska undvika underexponering. Ett steg överexponering klarar filmen ganska bra, kopian exponeras bara lite mer. Ett dia som har överexponerats ett steg slängs. Så med fägnegativ tycker jag att ett enkelt exponeringssystem kan räcka.

Z1p(1994) är en bra kamera med många finesser, bra grepp med bättre yta än Z1(1992). Första kameran i Z serien var Z10(1991), den var lite enkel men har det viktiga men inget lull-lull, alltså en "modern" K1000 kanske.

SFX och senare SFXn var dom bästa kamerorna i SF-serien som kom före "Z", SF-serien var dom första kamerorna med autofokus.

MZ serien kom efteråt(från -95 eller -96) och är mer kompakt än Z-serien samt är lite retro.

Senast ändrad:
Skillnaden mellan Z-1 och Z-1p?

Vad är det för skillnad på Z-1 och Z-1p? Vilka objektiv kan jag köpa till min Z-1:a? Skulle exempelvis gärna vilja ha ett bra och lämpligt makro till den.

Z-1p är en Z-1 med snabbare AF modul och starkare AF motor, panorama-läge (det är vad 'p' indikerar) - alltså att kameran maskar av uppe och nedan för att ge en långsamal bild, borttagande av intervalometern (tidsintervall för exponering), ny User-function för personliga inställningar), snabbare bildframmatning (4 bps istället för 3 som Z-1 har), den inbyggda blixten klarar 28mm och har röda-ögon-reducering medan den på Z-1 klarar 35mm och saknar röda-ögon-reducering, har 2 sekunders pre-MLU (spegeluppfällning för att minska vibrationer). Z-1p har även en kosmetisk ändring på greppet, en del upplever att Z-1p därför är skönare att hålla i än Z-1.

Passande objektiv är...
Autofokus: Pentax F, FA, FA J, D FA
Manuell fokus: Pentax K, M och A - även M42 objektiv med adapter.

Finns många olika macroobjektiv.
M 100 f/4 Macro brukar gå att få tag på rätt billigt, men det är manuellt fokus.
F och FA 100 f/2.8 Macro eller 50 f/2.8 Macro är svårare att få tag på, men väldigt trevligt.
D FA 100 f/2.8 och 50 f/2.8 Macro går att få tag på nya och de passar - men QuickShift funktionen fungerar inte på Z-1.

Tamron säljer fortfarande sitt AF 90 f/2.8 Macro och det passar Z-1. Sigma har ett 105 f/2.8 Macro och ett 50 f/2.8 Macro som passar.

Cosina/Vivitar/Soligor har ett 100 f/3.5 Macro 1:2 som är prisbilligt. Enkelt men funkar bra.

Re: Analog färgfotografering?

Bofoto2 skrev:
Om du menar dia så måste du ju exponera relativt exakt, så då rekommenderar jag en kamera med bra exponeringssystem.

Jag är väldigt nöjd med hur min MZ-5N exponerar med Agfa RSX diafilm, de allra flesta bilder blir rätt utan att jag behöver tänka så mycket. Lyckas inte få riktigt lika bra exponeringsresultat med Ektachrome eller Fuji. MZ-5N exponerar väldigt neutralt, men det verkar som Ektachrome och Fuji gärna vill ha en liten underexponering.

Nå, i besvärliga ljussituationer finns ju alltid spotmätning för att mäta upp olika områden i bilden och sätta exponering efter. :)

Z-1p är en Z-1 med snabbare AF modul och starkare AF motor, panorama-läge (det är vad 'p' indikerar) - alltså att kameran maskar av uppe och nedan för att ge en långsamal bild, borttagande av intervalometern (tidsintervall för exponering), ny User-function för personliga inställningar), snabbare bildframmatning (4 bps istället för 3 som Z-1 har), den inbyggda blixten klarar 28mm och har röda-ögon-reducering medan den på Z-1 klarar 35mm och saknar röda-ögon-reducering, har 2 sekunders pre-MLU (spegeluppfällning för att minska vibrationer). Z-1p har även en kosmetisk ändring på greppet, en del upplever att Z-1p därför är skönare att hålla i än Z-1.

.

Finns en på Tradera nu,
http://www.tradera.com/Pentax_Z_1p-auktion-70585437

Både ja och nej.
Z-serien och MZ-serien har kontakter för power-zoom som fanns inbyggd i de första FA-zoomarna (FA 28-80 F/3.5-4.8, FA 28-105 f/4-5.6, FA 70-210 f/4-5-6, FA 100-300 f/4.5-5.6) och i FA Star zoomarna. Z-1(p) har flest funktioner för dessa zoomar, som zoom-clip (kameran sparar en brännvidd och med en knapptryckning zoomar objektivet direkt till den brännvidden) och zoom-tracking (objektivet zoomar automatiskt in/ut för att bibehålla bildens komposition när motivet är i rörelse) och en funktion för zoom-effekt (zooming under exponering, en effekt som var mäkta populär bland fotografer i början av 90-talet). De dyrare modellerna i MZ-serien kan ge ström till motorzoomen i dessa objektiv, men saknar övriga zoomfunktioner.

När Pentax valde att ta fram objektiv med inbyggd motor, så beslöt man att använda samma strömkontakter som tidigare drev motorzoomen. I och med att det redan fanns strömkonakter i K-standarden så var det ju onödigt att ta fram nytt. :) Däremot så måste ju kameran också ha ett styrprotokoll för autofokusmotorn i objektivet för att kunna dra nytta av SDM, och det har ingen filmkamera från Pentax.

Motorzoomobjektiven fungerar förresten på de digitala kamerorna med strömkontakter. Man får inte zoom-funktionerna, men man kan motorzooma manuellt på objektivet. Rätt väderlöst och värdelöst tycker jag, man kan ju vrida hela zoomringen manuellt istället för att vicka lite och låta en motor dra resten haha.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar