Annons

Pentax MZ-M

Produkter
(logga in för att koppla)

knopp

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska köpa kamera, jag vill helst ha en manuell kamera så jag lär mig grunderna på ett vettigt sätt, så är det ju t.ex. huset en del billigare, det är Pentax MZ-M huset jag pratar om, det ska tydligen vara populärt för fotoutbildningar, enligt Scandinavian Photo.

Det blir även ett batteripack, finns det vertikalavtryckare på batteripacket?

Är det någon som äger ett sånt här hus och kan ge lite +/- på det åt mig?

Jag hade tänkt mig att även köpa ett Fa 200/2,8 Star Ed-If objektiv, +/- om dettaa objektiv?

Är detta en vettig kombination för allmän natur och porträtt (utomhus) fotografering? Om man vill ha manuellt d.v.s.

Tacksam för alla svar!

MVH
Fredrik Sundström

Senast ändrad:
Om även beganat är av intresse, kan jag rekomendera Nikon FM2 (då efterträdaren FM3a är väldigt dyr), en mycket trevlig kamera för den som vill fotografera helt manuellt. FM2an är mycket robust, används ofta som ett andrahus till exempel F5, den är helt batterioberoende (med undatag av ljusmätaren).

Annars kan jag även rekomendera en begagnad F3 (med HP-sökare om du använder glasögon). Denna kamera är Nikons proffskamera från 80-talet, med funktioner som 100% visning av sökaren. spegel uppfällning och löstagbar sökare. Den har tidsautomatik förutom helt manuell. Om kameran får slut på batteri, har den en nödutlösare (1/60). Även denna kamera är mycket robust.

Bra Nikon porträtt objektiv är 105/2.5. Tycker du att bränvidden för kort är 180/2.8 ED (gärna AF versionen) super skarp. Även 80-200/2.8 ED ett ruskigt bra objektiv om du vill ha en zoom. Du kan läsa mer om Nikons objektiv här http://www.fotosidan.se/doc.htm/2136

-- Nicke

Senast ändrad:
Är du ute efter en helmanuell kamera med enkel ljusmätare så är en Olympus ett bra val.

Ett paket med hus/28/50/135 brukar gå på ca 2-4000 kr

Köp ialla fall inte nytt. Det finns en uppsjö av begagnade manuella kameror som inte används bara för att autofokus finns.

Pentax MzM är en rätt så trevlig kamera, jag ägde en ett kort slag och var väl så där nöjd. Den är lätt och givetvis plastig! satt någorlunda bra i min hand, det lutande avtrycket hjälper till, batteripacket har inget höjdavtryck men gör att det är lite mer att hålla i. Vad som störde mig var att slutartidskalan i sökaren sticker ut i bildytan, det kanske somliga vänjer sig vid men jag gjorde det inte. Den exponerade väl efter vad jag kan förstå (inga konstiga bilder pga det) och Pentaxoptik är väl bland de bättre. Det är en billig och shysst instegskamera om man inte skall fota dragracing =) 1,5 bild/sek om jag minns rätt.

Mats.

Jag tycker du skall titta på äldre Pentax-modeller också, om du vill ha en helt manuell kamera. MX, KM och K1000 är manuella och robusta kameror alla tre, perfekta för att lära sig grunderna i foto.

Alla tre har K-bajonett, vilket gör att det finns "obegränsat" med optik på begagnatmarknaden. De äldre SMC Pentax-objektiven är av mycket bra kvalitet, speciellt de fasta brännvidderna.

MX brukar ligga runt 2000 kronor för ett begagnat ex i bra skick, KM och K1000 brukar vara lite billigare, runt 1500 kronor.

Lycka till!

/Fredrik

recluse skrev:
Jag ska köpa kamera, jag vill helst ha en manuell kamera så jag lär mig grunderna på ett vettigt sätt, så är det ju t.ex. huset en del billigare, det är Pentax MZ-M huset jag pratar om, det ska tydligen vara populärt för fotoutbildningar, enligt Scandinavian Photo.

MZ-M är en trevlig kamera som ligger i den absolut lägsta prisklassen.Sökaren är något liten, men inte sämre än konkurrerande modeller i samma prisnivå (OM 2000 m. fl.). En nackdel är att den inte har vanlig centrumvägd mätning, utan det är ett tvåfälts system som "tänker" (kompenserar automatiskt för motljus), men om man kör äldre K och M optik är detta inget problem för då ställer den om sig automatiskt till centrumvägd.

Kamerans största nackdel är att den är gjord för att vara lågpris och för att nå dit har den bl. a. en bajonettfattning av plastkomposit.

Det finns ett stort utbud av begagnade manuella Pentax kameror, och den som jag rekommenderar är Super A. I allt väsentligt lik MZ-M, men med objektivfattning av metall och överlag en väldigt trevlig känsla. Den saknar motor i standardutförande, men det går att få tag på en begagnad - även om motorn inte brukar dyka upp lika ofta som huset. Personligen tycker jag att det är skönt att den inte har motor...

Det blir även ett batteripack, finns det vertikalavtryckare på batteripacket?

Nej, det finns det inte.

Jag hade tänkt mig att även köpa ett Fa 200/2,8 Star Ed-If objektiv, +/- om dettaa objektiv?

Ett fantastiskt objektiv, men ganska stort (som alla teleobjektiv med stor bländare). Dessutom är det autofokus. Fungerar visserligen med MZ-M men om du inte planerar att byta till autofokus en dag så känns det lite onödigt. Då och då dyker A* 200 f/2.8 upp på ebay. Det finns många 135:eek:r ute till bra priser. Både f/2.8 och f/3.5. Med f/2.8 får du ett 270 f/5.6 med en 2x teleförlängare. Jag tycker det är mer ekonomiskt.

Med vänlig hälsning
Roland

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar