Annons

Pentax MX underligt ljud?

Produkter
(logga in för att koppla)

aegis

Ny medlem
Köpte nyss en begagnad Pentax MX och har just laddat den på film, men när jag trycker av så tycker jag att den låter lite underligt, det är inte det gamla vanliga "klicket" utan ett nästan släpande ljud... Är allt i sin ordning eller är det något som är fel på kameran? Det var dock längesedan jag fotade helmanuellt så jag kanske bara glömt att det skall låta så?
 
Köpte nyss en begagnad Pentax MX och har just laddat den på film, men när jag trycker av så tycker jag att den låter lite underligt, det är inte det gamla vanliga "klicket" utan ett nästan släpande ljud... Är allt i sin ordning eller är det något som är fel på kameran? Det var dock längesedan jag fotade helmanuellt så jag kanske bara glömt att det skall låta så?

Hmm. Vid längre slutartider låter min MX på det viset, vill även minnas att min K1000 låter på samma sätt, men det är just vid längre slutartider.
Upplever du det hela tiden?
 
Tack för svaret. Det var bara det, ja!
Men nu har jag upptäckt en till sak, kanske. Exponeringsmätaren, det skall väl finnas? Jag vet inte om jag gör något fel, men jag får inte upp någon, är det så att det behövs batterier till det? Eller var skall det komma upp?
 
Led i högerkanten röd gul och grönt. Om det inte hoppar igång med nya batterier kan du prova att röra isoratten lite fram och tillbaks, kan göra underverk.

Micke.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.