Annons

Pentax MX och Dia?

Produkter
(logga in för att koppla)

F.Eliasson

Aktiv medlem
Jag är nyfiken på att testa några rullar diafilm. Vilka erfarenheter har ni? Vilka kameror funkar bäst för det?
Jag är totalnovis och kommer använda en Pentax MX eller K1000. Troligen den tidigare. Jag är inte ute efter crossprocessing utan helt vanlig framkallning.
Vilken film är Er favoritfilm? Jag har fastnat för Kodak Elite Chrome och ska lalla iväg och handla några rullar idag tänkte jag.

Är det något speciellt man skall tänka på vid fototillfället?

Jag är nyfiken på att testa några rullar diafilm. Vilka erfarenheter har ni? Vilka kameror funkar bäst för det?
Jag är totalnovis och kommer använda en Pentax MX eller K1000. Troligen den tidigare. Jag är inte ute efter crossprocessing utan helt vanlig framkallning.
Vilken film är Er favoritfilm? Jag har fastnat för Kodak Elite Chrome och ska lalla iväg och handla några rullar idag tänkte jag.

Att varje tryck på avtryckaren kostar minst fem spänn.

Exponera efter högdagrarna,
i motsats till neg film.
Polfilter kan dämpa kontrasten lite i kontrastrika motiv.

Kanske skulle skrivit lite till...
Ser att du har K7, så kolla histogrammet på den och
gå efter exponeringen på högdagrarna.
Alltså se till att du inte överexponerar.
Med ett bra labb och mörklagt rum är dia
underbart på vita duken.

Kanske skulle skrivit lite till...
Ser att du har K7, så kolla histogrammet på den och
gå efter exponeringen på högdagrarna.
Alltså se till att du inte överexponerar.
Med ett bra labb och mörklagt rum är dia
underbart på vita duken.

Hej, tack. Jag har plåtat ca 20 bilder hittils, och jag tror jag konsekvent har överexponerat. Vi får se i framkallningen. Restrerande bilder skall jag göra tvärtom då, helt enkelt. Jag lägger upp ett par skott här när jag fyllt rullen. Tack för tips!

Hej igen,

Nu har jag fått lide bilder framkallade. Katastrof, var ordet :)

Vissa blev ok, men de flesta kassa.

Som denna till exempel. Den är ju överexponerad, det fattar till och med jag. Men vad beror färgfelen på?

Den nedersta bilden är ju ok, även om himmeln är totalt utfrätt, men det är så man måste göra? Överexponera mest hela tiden? Tips mottages :)

Bilagor

• 004.jpg
    004.jpg
    16.1 KB · Visningar: 403
  • 005.jpg
    005.jpg
    20.6 KB · Visningar: 400
Jag har fotat mycket dia i mina dagar med Olympus OM2 och Canon Spotmatic II. Kamerorna från 60-80-talet hade nog inte så bra exponeringsmätare och dia är betydligt känsligare för minsta felinställning jämfört med negativ film. Diabilder tagna med lite senare kameramodeller blir bättre exponerade enligt min erfarenhet från Canon EOS 650

Absolut inte

Hej igen,

Nu har jag fått lide bilder framkallade. Katastrof, var ordet :)

Vissa blev ok, men de flesta kassa.

Som denna till exempel. Den är ju överexponerad, det fattar till och med jag. Men vad beror färgfelen på?

Den nedersta bilden är ju ok, även om himmeln är totalt utfrätt, men det är så man måste göra? Överexponera mest hela tiden? Tips mottages :)

Det ska du absolut inte göra! Exponera efter högdagrarna innebär att du mäter på de ljusa partierna (Inte himlen dock om den inte är blå). Det bästa du kan göra är att leta efter en yta som är typ neutralgrå och som har bra ljus på sig. (en sten, en mur eller en blå himmel i riktning norr). Exponerar du efter detta brukar diabilden bli bra. I sunkigt och svårt ljus krävs det att man känner sin dilm och dess egenskaper för att få ut bäst resultat.

Jag brukade underexponera ett bländarsteg, när ljuset tillät detta, för att få extra tryck i färgerna. "Spotmätning" genom att gå fram och mäta på det man vill ha korrekt exponerat, t.ex ett ansikte, och sedan backa och ta bilden var en bra metod när man ville vara säker på att få det rätt. Jag tror inte ljusmätarna var så dåliga förr, för det blev ofta rätt (Nikon FM från 70-talet). Efter ett antal rullar börjar man behärska filmen bättre, men det kostar innan man är där med dagens priser på film och framkallning.

Tusen tack för svaren, hörni. Ju mer film jag fotograferar med ju mer ödmjuk inför fotografin som hantverk blir jag. Det är fan inte lätt att få det rätt med helmanuellt och film, och speciellt då dia.

Sambon har en modernare Minolta, kanske ska testa nästa rulle med den då. MX´en är ju närmast antik i jämförelse. Jag ger inte upp! :)

Har du kollat så att exponeringsmätaren på MX:en är ok? Kan ju vara så att den ger felaktiga värden, och om det är så är det ju inte så konstigt att det blir felexponerat.

MX är en gammal kamera men riktigt duktig.
Slutaren kan bli seg med åren, den kan ju varit
flitigt använd.
MX har centrumvägd mätning, så den exponerar
inte likadant som en modern kamera med flerfältsmätning.
Ta en bild med din K7a först med rätt iso, centrummätning och
kanske utan utökat dynamiskt omfång, ställ sen in samma
slutartid och bländare på MXen.
Och exponera gärna lite snålt.

Jag har tagit mycket dia med min Mx Isbilden på min sida är tagen med min Mx och velvia.
Jag har aldrig brytt mig om att exponeringskompensera med flit utan förlitat mig jämt på inbyggda mätaren som ska vara bland pentax bättre just i mx modellen.

Har du kollat så att exponeringsmätaren på MX:en är ok? Kan ju vara så att den ger felaktiga värden, och om det är så är det ju inte så konstigt att det blir felexponerat.

Nu har jag precis fått ut några framkallade svartvita filmer som jag tagit med MX´en och de ser ut som de skall. Jag kan bara konstatera att det är skit bakom spakarna, helt enkelt. Dia kräver sin man.

Men varför krångla till det? Ställ in exponeringen efter MX:ens exponeringsmätare. Exponera. Klart!
Vill du få mer must i färgerna kan du prova underexponera 1/3 steg eller drygt det och se om du tycker om resultatet. Om du har motljus eller mycket ljust eller mörkt i bilden kan du behöva justera exponeringen med hänsyn till detta. Detta kräver en kombination av kunskap och erfarenhet om hur man skall kompensera och hur mycket. Det är dock inget hokus spokus och mitt råd är att skippa punktmätning etc och lägga uppmärksamheten på hur du skall kompensera mätningen under olika förhållanden. Mycket enklare procedur för att få korrekt exponerade bilder. Men visst kan det vara roligt att hålla på med spotmätning också, se dock till att mäta på en yta du vill ha neutralgrått exponerad då. Vill du förvissa dig om att MX:ens exponeringsmätare går rätt så jämför exponeringsvärdena med din andra kamera, se dock till att du mäter på samma sätt. Jag har aldrig upplevt några konstigheter med mätaren i min MX. Och använd färsk film om du vill undvika konstnärliga effekter i form av färgstick, allmän dasssighet etc.

Hej! jag tycker att det är en härlig idé du testa med diafilm. Tråkigt att dina bilder blivit felexponerade. En gång i tiden när kamerorna inte hade inbyggd exponeringsmätare så var det handhållen sådan som gällde eller exponeringstabell. Dessa fanns på insidan i filmasken. Jag använde mycket Agfa CT 18 50 asa och exponerade vid fint väder på 1/125 och bl.11 fungerade bra. Vid mulet väder 1/ 125 eller 1/60 samma bländare 8 alt 5,6.Prova med att exponera med fasta tider och se om bländaren fungerar som den skall.

Hej! jag tycker att det är en härlig idé du testa med diafilm. Tråkigt att dina bilder blivit felexponerade. En gång i tiden när kamerorna inte hade inbyggd exponeringsmätare så var det handhållen sådan som gällde eller exponeringstabell. Dessa fanns på insidan i filmasken. Jag använde mycket Agfa CT 18 50 asa och exponerade vid fint väder på 1/125 och bl.11 fungerade bra. Vid mulet väder 1/ 125 eller 1/60 samma bländare 8 alt 5,6.Prova med att exponera med fasta tider och se om bländaren fungerar som den skall.

CT 18 och CT 21 ja! Klassiker från början av min fotografiska bana :) Det var nog de första diafilmerna jag provade, och var ett tag mina favoriter.

Pentax MX är ju en helmanuell kamera, man får ställa både tid och bländare själv. Men den har inbyggd exponeringsmätare. Om inte bländaren fungerar lär ju detta märkas när man vrider på bländarringen, speciellt om inte exponeringsmätaren reagerar.

Edit: Ja förstås, det kan ju vara så att bländarlamellerna segar så inte objektivet bländar ner som det skall vid exponeringstillfället. Värt att kolla upp om inte exponeringarna blir bra. Det lär väl bli just överexponerat?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar