Annons

Pentax ME

Produkter
(logga in för att koppla)

Kolle

Medlem
Hejsan!

Jag funderar på att köpa en Pentax ME ganska billigt av en vän, och jag undrar om det någon som
har erfarenheter av den kameran?
Skulle vara kul om nu isåfall ville recensera den!!

MVH Konstanty Kacprzak
 
Hej, vad vill han ha för kameran?

Min erfarenhet är att dom gamla Pentax kamerorna är riktigt trevliga och bra kompanjoner. Just ME vet jag inte så mycket om, men om du får den billigt och med nån optik, så är det en bra början. Se bara till att den fungerar bra. Låt en kunnig person titta närmare på den.

Lycka till!
 
Har aldrig provat just ME, men jag har haft mitt ex av "syskonkameran" MX i 11 år. Fungerar klockrent i alla väder (nu senast i snöstorm på Öland i nyårshelgen!). Lätt, men ändå robust. En stor fördel med Pentax M- (och K-) serien är ju det närmast oändliga tillbehörsprogrammet, tack vare K-bajonetten.

Som Mats skriver är det dock en god idé att låta någon kunnig person titta närmare på just det exemplaret av ME innan Du bestämmer dig.

/Fredrik
 
Egentligen bra

Hej. Har haft 4 st. ME samt 2 st. ME Super (skillnad: även man. exp.) 4 av dessa hade samma problem - exponeringen ballade ur pga defekta kretsar som det hette hos Pentax. I praktiken betydde detta att kameran exponerade fel. Den visade rätt, ex 1/8 men använde kanske 1/250. Kolla, eller rättare sagt lyssna efter detta fel, det hör du ju ganska enkelt. Sen är det ju klart att en testrulle aldrig är fel. Dock är det faktiskt så att jag har hört många, många nöjda ägare av såna här kamerahus & det är allmänt känt bland Pentax-folk att de är bra. Mitt exempel är nog en mix av mest otur men åxå lite sanning. Daniel
 
Tack så mycket för alla svar!

Låter som ett vettigt köp.
Jag tycker personligen att den är snygg och när den är liten och smidig passar den mig perfekt!

Jag är säker på att den funkar som den ska eftersom den är en nära vän som jag litar på som säljer den, så jag slår nog till!

1000 riksdaler vill ha ha för den, låter det vettigt?

MVH Kolle
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.