Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax Macro D FA 100/2.8 eller Tamron AF SP Di Macro 90/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

agnetag

Aktiv medlem
Har börjat närma mig ett val för ett macro till min Pentax DS, Men valet kvarstår: Pentax Macro D FA 100/2.8 eller Tamron AF SP Di macro 90/2.8 till Pentax??? Jag vill även att objektivet ska fungera bra om jag byter upp mig till K 10 D. Det är prisskillnaden som gör att jag överväger objektivet från Tamron, annars skulle jag direkt köpa Pentaxen. Jag kommer framför allt att använda macrot till blommor.

Agneta G

Hej,
jag har också kollar länge och väl på macro och även varit inne på, förutom de två du nämner, sigmas 105 mm.
Jag har nu till slut bestämt mig för Tamron. Inte i första hand för priset men det är såklart skönt att inte bli utfattig. Nu har dessutom http://www.cyberphoto.se/ kampanj på tamronobjektivet. Nu 3700 spänn.

Jag har kollat mycket på de testen på denna sida
http://www.photozone.de/pentax

Sigmas macro är tyvärr inte testat men jag tror jag blir nöjd med tamron. Kolla gärna in recensionerna här på fotosidan också.

Trevlig helg!

Både Pentax och Tamron är väldigt bra.
Pentax fördel är QuickShift fokus, jag skulle inte vilja vara utan ett makroobjektiv med den funktionen för det är så bekvämt (kör mycket manuellt vid makro). Men om det är värt prisskillnaden... upp till var och en att avgöra.

Själv blir min framtida investering DA 35 f/2,8 Macro Limited :) 3 795 SEK hos Scandinavian.

Jag har Tamronen och kan säga att jag blir lika lycklig varje gång över hur ruggigt skarp den är, I konstruktionen känns den lite ranglig och omodern, men bildresultatet är enastående.

Därmed inte sagt att Pentax-gluggen inte är lika välteckande, det har jag inte testat.

Personligen så vill jag säga; ingen av de ovanstående :)

Jag har en smc-A 100/4.0 som jag är gräsligt nöjd med. Som Roland säger så jobbar man gärna med manuellt fokus när det gäller macro. Autofokus har än så länge inte varit ett alternativ för mig, eftersom jag inte har något af-hus.
Men inom en snar framtid så dimper det ner ett k20d i min brevlåda och då blir autofokusobjektiv vips mer intressanta.
På makrosidan är det då framför allt två stycken som känns aktuella att snegla på:

Pentax FA-100/2.8 -- inte D-FA, utan dess föregångare, som tydligen skall vara ett strå vassare än sin efterträdare -- och har focus-lock.
Test finns på photozone.de

Sigma 70/2.8 - som fått enastående betyg i många tester, och bildvinkelmässigt (på k20d) ligger mycket nära mitt kära gamla 100mm (på 24x36)

mina två femöringar -- MW

Macro objektiv

Jag har ett Pentax 100/2,8 DFA macro till min Pentax K10:a och jag är mycket nöjt med det objektivet. Jag använder det ofta och då inte bara till macro. Det fungerar ypperligt till övrig natur fotografering samt porträtt fotografering. Jag tror att ditt val står mellan två prisvärda och bra objektiv, båda objektiven har fått positiv och bra kritik i tester.
mvh Lennart

Eftersom du mest ska fota blommor så är nog båda mycket bra alternativ. Ska man däremot fota småkryp, fjärilar och annat levande så skulle jag nog välja ett 180mm för att inte komma för nära.

Magnus W skrev:
Pentax FA-100/2.8 -- inte D-FA, utan dess föregångare, som tydligen skall vara ett strå vassare än sin efterträdare -- och har focus-lock.

D FA och FA 100 macro har samma optiska konstruktion, det som skiljer dem är att D FA har en annan antireflexbehandling ("smc ghostless") som ger en något högre kontrast. Övriga skillnader i optiska prestanda handlar om variationer mellan exemplaren (som finns på alla objektiv).

FotoZ skrev:
D FA och FA 100 macro har samma optiska konstruktion, det som skiljer dem är att D FA har en annan antireflexbehandling ("smc ghostless") som ger en något högre kontrast. Övriga skillnader i optiska prestanda handlar om variationer mellan exemplaren (som finns på alla objektiv).
Det finns även andra skillnader.
Om du kollar den optiska uppbyggnaden på Bojidars sida så ser man bl.a. en annorlunda placering av bländaren.

FA:
http://www.bdimitrov.de/kmp/lenses/primes/_optics/100f2.8-Macro-ii.gif

D-FA
http://www.bdimitrov.de/kmp/lenses/primes/_optics/100f2.8-Macro-iii.gif

-- MW

Jag har inte kollat bländaren, och jag är inte tillräckligt bevandrad för att veta hur positionen påverkar, men linserna är desamma. Så i grunden är det samma konstruktion, om än med viss modifikation i det nyare som du har funnit. Båda har lyckats väldigt bra i tester, D FA:n något bättre (FOTO uppskattade D FA:n bättre än FA:n) vilket jag tror har att göra med den något högre kontrasten. (många användare föredrar den äldre FA, just för den verkar "mjukare" - inte i skärpa, upplösning och sådana teknikaliteter, men i färgåtergivning och kontrast, och skillnaderna i ytbehandling av linserna har stor del i det. Inget av dem är ett dåligt val.

Jag har pentax 100 mm sen några veckor och är väldigt nöjd med den, har visserligen inte hunnit hårdtesta den, men det jag har sett hittills är mycket bra. Af uppskattar jag eftersom man har objektivet till mer än bara makro. Möjlighet finns också att låsa fokus vilket är bra, däremot så kan man inte begränsa fokuseringen, något som jag saknar lite. Möjligheten att ställa manuell skärpa med af aktiverat är grymt bra, jag brukar ställa om autofokusen till af-knappen, grovinställa med det och sen eventuellt finjustera lite manuellt.

En kompis har tamronet, och det är också grymt! Vi är nog båda lika nöjda, och det tror jag också att du bli, oavsett vilket du köper, sen ska man ju inte bortse från att det ena är 1000 kronor billigare.

Tänk bara igenom så att brännvidden blir rätt för dig, blir ju 150 mm och det är ganska snävt, men fördelen är ju att det går till insekter hyfsat också, annars tror jag på Sigma 70 mm.

FotoZ skrev:
Jag har inte kollat bländaren, och jag är inte tillräckligt bevandrad för att veta hur positionen påverkar, men linserna är desamma.
Nja.
Kika på bakersta linselementet. FA-objektivet har ett bikonvext bakersta element medan D-FA objektivets har konkav bakre linsyta.

Hursomhelst, petitesser.

Båda är som sagt utmärkta objektiv

:) -- MW

Jag har Pentax DFA 100/2.8 och använder det en hel del i studio förutom till macro och jag tycker QuickShift funktionen är guld värd, skulle inte vilja byta bort den idag.

Tack för allt engemang och tipset om photozone. Hade ej koll på den förut. Jag har förstått att jag har två bra gluggar att välja mellan....

Agneta

Jag fick hem Tamron 90 makro igår och har bara känt på den än.
Pentax nya(DFA) har kvick-shift, men Tamron har AF/MF omkopplare med fokusringen - man drar den utåt eller inåt.
Tamron har fokus begränsare, det finns på Pentax FA men inte DFA, på min FA50/2,8 makro(som inte har) kan autofokusen "skena" ibland, men om fokusbegränsaren klarar biffen vet jag ej. Med ett makroobjektiv kan skärpan ställas så att "allt" blir bara sudd och om man då aktiverar AF så vill fokus gärna pendla mellan ytterlägena.

Testet på Photozone kan vara lite orättvis för Pentax DFA 100 pga att Pentax har kvalitets uppgraderat tillverkningen ~efter -07(den kan ev vara lite vassare nu). Det man ser i testet(som jag utgår från) är att Tamron är lite vassare på bländare 2,8 och på 16, 16 är ju användbart för stort skärpedjup.
Pentax är lite lättare och har 10mm längre brännvidd.

När man fotar tex blommor så är ett pol-filter användbart, Tamron har 55mm filtergänga och Pentax filtergängor är på 49, 52, 58mm osv. Det innebär att jag chansade på att en adapter(step-ring) 55 till 58mm funkar, och motljusskyddet funkar samt att locket fastnar hyggligt även på "step-ringen".
Det innebär att jag inte behöver köp ett extra filter till Tamron.
Du kan i och för sig köpa ett 55mm polfilter till din Tamron och använda step-ring till dina 49 och 52mm filtergängor på dom andra objektiven.

Tamron har ingen lucka på motljusskyddet för att man ska kunna vrida på ett filter, men jag undrar om Pentax hade börjat med lucka når DFA100 kom?
En nackdel med Tamron är att vid manuell fokus vrider du ringen åt motsatt håll vs Pentax.

Jag använder QuickShift om min DFA skenar, bara att släppa avtryckaren och vrida fokusen nästan rätt och så ner med knappen igen.
Om det är bättre eller sämre än AF begränsare vet jag inte, är nog en vanesak...

har jag rätt i att:

pentax DFA 100 makro
+quick shift
+/- lite längre bärnnvidd
-ingen fokusbegränsare
-lite dyrare

tamron 90mm
+snabb omkoppling MF/AF (skjuta fokusringen fram eller tebax)
+ billigare
+/- kortare brännvidd

sigma 105 mm
+/- lite längre brännvidd
+ fokusbegränsare
+ billigare än pentax
- ingen quickshift och måste använda kamerans AF/MF omkopplare

???

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar