Parallelgrapefruit
Ny medlem
Jag är då på väg att köpa mig en systemkamera, och till den ett makro objektiv. Valet står mellan ett 100mm och ett 50mm, frågan är vilket jag ska välja, och eftersom jag är ny på det här frågar jag de lite mer erfarna om hjälp. Skillnaden i pris spelar ingen roll mellan de här, vad som spelar roll är användningsområdena. Jag vill kunna använda detta objektiv till att ta närbilder på insekter, blommor mm men även porträtt är viktigt för mig.
Så jag vill kunna komma nära utan att skugga mina objektiv, vilket ger fördel till 100mm ifall jag fattat det rätt. Men samtidigt vill jag kunna ta ett porträttfoto utan att stå alldeles för långt bort för att kunna få med ansikte + axlar. Undrar då ifall någon kan ge exempel på hur långt ifrån jag kommer få stå med 100mm respektive 50mm för att uppnå det.
Så, vilken tycker du, den som läser det här, att jag ska välja? (P.S. båda har förstoringen 1:1 D.S)
Så jag vill kunna komma nära utan att skugga mina objektiv, vilket ger fördel till 100mm ifall jag fattat det rätt. Men samtidigt vill jag kunna ta ett porträttfoto utan att stå alldeles för långt bort för att kunna få med ansikte + axlar. Undrar då ifall någon kan ge exempel på hur långt ifrån jag kommer få stå med 100mm respektive 50mm för att uppnå det.
Så, vilken tycker du, den som läser det här, att jag ska välja? (P.S. båda har förstoringen 1:1 D.S)