Annons

PENTAX M (K) objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

ljokiaho

Aktiv medlem
Jag har PENTAX M (K) objektiv några st, kan jag använda Slutartidsautomatik på en Pentax DL. Så att ställer in tex blädare 8, o så fixa Pentax DL tiden ?

Ja, i stort sett. Iallafall på DS:en är det så att man väljer bländare, trycker på ae-lock knappen och så tar den fram en bra tid åt en. Man måste också komma ihåg att välja möjligheten att använda bländarringen i inställningarna. Annars kan man köra kameran i Av-läget och få tidsmätning hela tiden, men det är då bara på största bländaren. Glöm inte att ställa om till manuell fokus heller, annars kan det krångla.

Jag har bara lyckats använda bländarringen då jag kört manuellt (DL). Men jag har inte provat ae-lock...

Jag har inte märkt någon skillnad på P, Tv och Av inställningarna då jag använt gammla K-objektiv, jag har fått tidsautomatik och kan bara använda full bländare.

DL vs DS

Nu har jag försökt använda AE-L på min DL och den fungerar bara i M-läge om jag har ett gammalt K objektiv på kameran.

Men den fungerar så att den bländar ner, kollar ljuset och låser tiden och bländar upp igen. Man har fortfarande möjlighet att sedan justera tiden upp eller ner med ratten.

Fast om du funderar på att köpa en DL så skulle jag ändå rekomendera en DS om det inte skiljer för mycket i pris. Flera av Pentax blixtar fungerar t ex bara med DS:n (t ex Pentax ring-blixt). Den har större minne för serietagning och en massan annat som är bättre än DL:n.

För att få DL:en att fungera med mekaniska objektiv, som alltså saknar elektronisk bländarkoppling, måste du aktivera bländarringen (vilket görs i custom menyn). Sedan är det bara att koppla om kameran till M)anuellt läge och manuell fokusering. Du väljer bländare, trycker ner AE-L vilket gör att kameran bländar ner till vald bländare, mäter tiden. Ett värde som du sedan lätt kan ändra.

I övriga exponeringslägen bländar inte kameran ner, utan det blir tidsautomatik med fullt öppen bländare. Du måste ha kameran i Manuellt läge.

Hälsningar*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar