Nej jag va helt seriös. Jag listar det jag tycker är skumt:
Man lanserar en 50mm som "standard". Pentax kallar Q-systemets 8.5mm för "standard". 50mm är inte standard på aps-c. Kan ju va en felskrivning eller en hint
Samtliga zoomar känns redundanta. Det kommer alltså 2013 att finnas inte mindre än fem Pentax zoomar som täcker vidvinkel-korttele. Dvs; DA18-55, DA17-70, DA*1650 samt DA22-38 limited och DA*16-85. Plus det har vi DA18-135 och DA18-2XX som finns på roadmapen.
Vidvinkelzoomen på roadmapen skulle täcka i princip samma område som den nuvarande DA12-24 som är en mycket fin optik. Och ska man göra en ny UWA till aps-c ska så borde den åtminstone 10mm på vid-ändan.
Det är också konstigt att man inte gör telezoomen *optik. Kommer ändå vara dyr nog.
Alla dessa nya zoomar samtidigt som man saknar viktiga ljusstarka fasta mellan 16-28mm.
Jag tror att man lanserar en FF-pentax i år bundlat med "standard" 50mm optiken. Ett nytt FF-hus med endast ett nytt objektiv, så gjorde man med 645D. Finns ju faktiskt en hel del objektiv som täcker FF i produktion. 2013 zoomarna skulle alltså i min teori vara vidvinkel, normal och tele f2.8-zoomar. Utmarkerade fel så klart
Pentax har ju officiellt gått ut med att man under 2012 kommer "täcka" ett gap i marknaden och det kan väl omöjligtvis vara K-01(som jag i övrigt tycker är mycket trevlig) Jag hoppas i alla fall och då ligger min 5d2 risigt till