Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax Lens roadmap 2012-2013

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja det finns faktiskt en hel del fina gluggar, nu räknar jag av nytillverkad, som pentax producerar MEN det fattas en nytillverkad telezoom typ 100-400mm. Eller ett fast 400/500 hade varit kanon.
Kan de sedan komma loss med en vettig 1,4x converter så pissar jag nog ner mig av glädje!

Ja det där 500/4 köper jag direkt bara det inte kostar över 10000kr :)
Om inte annat kan det väl höja statusen för märket att ha några långa telen. Även om prislappen gör att få kommer at köpa.

Micke.

Ja det där 500/4 köper jag direkt bara det inte kostar över 10000kr :)
Om inte annat kan det väl höja statusen för märket att ha några långa telen. Även om prislappen gör att få kommer at köpa.

Micke.

Jag skulle vara mycket förvånad om den låg under 40000kr om man sneglar på konkurrenterna, synd då man gärna skulle ha en sådan.

Spännande! Hoppas 1.4x:an kommer lite tidigare, har på känn det kommer bli en riktigt storsäljare om inte annat de första månaderna! Kan det vara ett 100-400 vi anar 2013 (or later)?

Äntligen är den tillbaka, men vad mycket zoomar.
En "standard" DA 50mm, varför?
DA55 finns ju, men en DA28/1,4 fattas,
likaså en DA18/2 eller DA20/2.

Japp, håller med men antagligen prioriterar de att få ut det som den stora massan konsumerar i första hand, d.v.s. zoomar. Kul dock att det verkar hända något öht.

Äntligen är den tillbaka, men vad mycket zoomar.
likaså en DA18/2 eller DA20/2.
Förhoppningsvis är 50mm en billig en för att kunna konkurrera med vad Nikon och Canon erbjuder som instegsmodeller till fasta objektiv.

Förhoppningsvis är 50mm en billig en för att kunna konkurrera med vad Nikon och Canon erbjuder som instegsmodeller till fasta objektiv.

Det låter troligt, tex en uppdaterad FA50/1,4 eller troligare FA50/1,7
i kanske f2 variant utan tex bländarring och lite plastigare.

Hoya ville väl inte satsa på på en telekonverter, men nu kan dom
ju göra en konverter som ger autofokus med manuella objektiv
oxå( som AF 1,7), men troligt inte.
Jag förvånas oxå att inte en 135mm objektiv finns med på roadmapen.
Men å andra sidan har objektiv kommit ut utan att presenteras på roadmapen.

Såg nu att Pentax tänkt sig en zoom-limited i spannet 20-40mm enligt roadmapen.
12-24mm har vi ju redan så en 24-70mm hade varit najs men den ligger ju utanför det tänkta spektrumet. En zoom-limited är den första i sitt slag då, alla andra Limited är ju fasta gluggar.

Såg nu att Pentax tänkt sig en zoom-limited i spannet 20-40mm enligt roadmapen.
12-24mm har vi ju redan så en 24-70mm hade varit najs men den ligger ju utanför det tänkta spektrumet. En zoom-limited är den första i sitt slag då, alla andra Limited är ju fasta gluggar.

Det låter onekligen intressant. Den kanske blir något liknande Panasonics nya pannkakszoom. Med utgångspunkt från brännvidderna och vad som redan finns i produktion så undrar man om ett hus med småbildssensor är nära. Det känns rätt korkat annars.

Jag ser fram emot 2013, anar en 120-380(400) lins där, hoppas på en f/4

Kan vara ett bra alternativ till Sigmas 120-400

Ja, det är något skumt med denna roadmap. Jag anar en kommande större sensor:)

Har svårt att tolka om detta är ironi eller inte... Men det finns väl inget med roadmappen som tyder på en större sensor.

Tycker den ser ganska tråkig ut, skulle väl vara 550mm objektivet som är intressant då, men jag använder inte tele så mycket...

Nej, mer snabba fasta objektiv för småbild, det skulle ha varit intressant!

Nej jag va helt seriös. Jag listar det jag tycker är skumt:

Man lanserar en 50mm som "standard". Pentax kallar Q-systemets 8.5mm för "standard". 50mm är inte standard på aps-c. Kan ju va en felskrivning eller en hint :)

Samtliga zoomar känns redundanta. Det kommer alltså 2013 att finnas inte mindre än fem Pentax zoomar som täcker vidvinkel-korttele. Dvs; DA18-55, DA17-70, DA*1650 samt DA22-38 limited och DA*16-85. Plus det har vi DA18-135 och DA18-2XX som finns på roadmapen.

Vidvinkelzoomen på roadmapen skulle täcka i princip samma område som den nuvarande DA12-24 som är en mycket fin optik. Och ska man göra en ny UWA till aps-c ska så borde den åtminstone 10mm på vid-ändan.

Det är också konstigt att man inte gör telezoomen *optik. Kommer ändå vara dyr nog.

Alla dessa nya zoomar samtidigt som man saknar viktiga ljusstarka fasta mellan 16-28mm.

Jag tror att man lanserar en FF-pentax i år bundlat med "standard" 50mm optiken. Ett nytt FF-hus med endast ett nytt objektiv, så gjorde man med 645D. Finns ju faktiskt en hel del objektiv som täcker FF i produktion. 2013 zoomarna skulle alltså i min teori vara vidvinkel, normal och tele f2.8-zoomar. Utmarkerade fel så klart :)

Pentax har ju officiellt gått ut med att man under 2012 kommer "täcka" ett gap i marknaden och det kan väl omöjligtvis vara K-01(som jag i övrigt tycker är mycket trevlig) Jag hoppas i alla fall och då ligger min 5d2 risigt till :)

Senast ändrad:
X-country skrev:
"Det låter onekligen intressant. Den kanske blir något liknande Panasonics nya pannkakszoom. Med utgångspunkt från brännvidderna och vad som redan finns i produktion så undrar man om ett hus med småbildssensor är nära. Det känns rätt korkat annars."

Kan du utveckla detta? Varfö känns det korkat? Jag är inte så insatt men kan alla DA objektiv användas på en ev. FF kamera i från Pentax utan problem?

Bofoto2 skrev:
"Äntligen är den tillbaka, men vad mycket zoomar.
likaså en DA18/2 eller DA20/2."

DA28/1,4 den kan jag fatta men DA18/2 ligger rätt nära DA15 och DA20/2 nära DA21:an
Önska kan man ju alltid göra men undrar om inte DA28 så ifall ligger bäst till för att tillverkas överhuvud taget?

Ett frågetecken är att det är Pentax USA som har publicerat
roadmapen och inte Japan. Nån av zoomarna är säkert
anpassad för K01 och alltså en XS. DA 12-24 kanske blir
uppgraderad till WR eller ersatt.
Det enda jag ser som att en småbildskamera är på gång är
att det står normal på 50 gluggen, kan vara en DAL.

>>>"DA28/1,4 den kan jag fatta men DA18/2 ligger rätt nära DA15 och DA20/2 nära DA21:an
Önska kan man ju alltid göra men undrar om inte DA28 så ifall ligger bäst till för att tillverkas överhuvud taget?" <<<

Det enda Pentax har i ljusstark normal är FA35/2 och FA31/1,8,
dom är ganska dyra och saknar SDM, kvickshift och f1,4.
DA15 har ljusstyrka 4, DA21 har 3,2 och DA14 har 2,8.
Så jag saknar en ljusstark vidvinkel på tex 18mm (mots. 28mm).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar