Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

pentax k7 vs olympus E-30

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Till hösten blir det fotostudier och intensivt kamera användande. Har därför bestämt mig för en uppdatering Har en pentax k20 D nu men skulle vilja ha lite mer speed och livewiev som inte bara finns för sakens skull. Spontant känns Pentax k7, har ju pentax gluggar,som ett bra val men som gammal olympian känns olympus E-30 också väldigt lockande(fast det skulle innebära ett systembyte). Är tacksam för synpunkter om de båda husen och för respektive nackdelar.
 
Till hösten blir det fotostudier och intensivt kamera användande. Har därför bestämt mig för en uppdatering Har en pentax k20 D nu men skulle vilja ha lite mer speed och livewiev som inte bara finns för sakens skull. Spontant känns Pentax k7, har ju pentax gluggar,som ett bra val men som gammal olympian känns olympus E-30 också väldigt lockande(fast det skulle innebära ett systembyte). Är tacksam för synpunkter om de båda husen och för respektive nackdelar.

Hej ! Tycker du ska fortsätta din Pentaxbana och gå på K-7. Allt är ju nästan föråldrat på Olympusen jämfört med K-7:an.Varför inte titta på Nikon och Canon med,där hittar du snabba kameror och bra objektiv.En kamera som är snabb och just nu billig är ju Canon 50D som jag tycker är vassare än K7:an.Verkar som du är lite anti när du inte nämner Canikon alls ! MVH.
 
Köp en K7 eller en Kx. UTAN TVEKAN! Du ska inte byta ner dig till Olympus mindre sensor. Dessutom ligger Pentax sensorer ljusår före den gamla sensorn i E-30.

Eftersom du redan har Pentax objektiv också.. Snälla, du skulle ångra dig om du bytte system till Olympus.
 
Håller med Daniel här ! Du skulle ångra dig om du bytte ner dig till Olympus.Eftersom du är van vid handhavandet från din K20 så ligger K7an bra till!
 
Köp en K7 eller en Kx. UTAN TVEKAN! Du ska inte byta ner dig till Olympus mindre sensor. Dessutom ligger Pentax sensorer ljusår före den gamla sensorn i E-30.

Eftersom du redan har Pentax objektiv också.. Snälla, du skulle ångra dig om du bytte system till Olympus.

OBS, jag har Nikon själv, men rekommenderar ändå Pentax ofta. Pentax är kvalite.
 
Ser personligen ingen vits med att byta system för din del. Jag skulle till och med vilja säga att det skulle kosta mer än vad det smakar.
Har själv en Olympus dslr men har skaffat en Nikon istället. Varför? Jo, för att Olympusen inte räckte till i svåra ljusförhållanden. Det var ju möjligt att ställa in 1600 ISO, men hur blev resultatet? Grynigt så det störde.
 
Jag antar att det handlar om vad man ska använda kameran till. Skulle vilja påstå att mellan iso 100-400 (där jag främst använder min kameran) är det väldigt liten skillnad mellan systemkamerorna på marknaden. Sedan är det ju definitivt till olympus fördel att flera av deras objektiv är av absoluta världsklass. Deras 50 2.0 macro är det skarpaste objektiv som jag har använt någonsin. Det som vägde över för mig var att systembytet skulle kostat för mycket med objektiv, blixt och allt. Sen är ju förstås k7 en riktigt kompetent kamera.Allt känns betydligt snabbare än på föregångaren. Tack för att ni delar med er av era erfarenheter!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.