Annons

Pentax K7 Videointroduktion

Produkter
(logga in för att koppla)
Låsspärren är tagen från MZ-3, MZ-5 och MZ-M som också hade låsspärr, fast i de fallen för exponeringskompensation och slutartiden. Detta för att man inte oavsiktligt skulle röra kameran ur grönt (auto) läge. På den tiden hade ju även bländarringen låsspärr att trycka ner när man ville ställa bländaren på något annat än A)utomatik.

Kameran har förutsättningar för att sälja bra, men sen får man se om konsumenter vågar köpa något annat än en kamera som börjar på C eller N.
 
Den väcker väldigt mycket ha-begär, men den är ganska dyr än så länge om man inte vill ta lån, och det vill man ju helst inte. Scandinavian Photo har bland de "billigaste" just nu om man tar det stora kitet. Men förhoppningsvis kommer den att gå ner i pris och konkurera rejält med C och N och deras kameror i samma segment.
På videon, och även den andra av mannen på "What Digital Camera" så verkar den ha bra specifikationer jämfört med K20D:an. Den har en knapp för "ISO" som inte fanns på K20D, vilket är bra, men frågan är hur mycket man kommer att använda den när man fotar?

///Anders S
 
Den har en knapp för "ISO" som inte fanns på K20D, vilket är bra, men frågan är hur mycket man kommer att använda den när man fotar?

///Anders S


Det nya med ISO-knappen är att det står "ISO" på den, förövrigt funkar den nog på samma/liknade sätt som knappen på K10/K20. Jag använder den ganska ofta på min k10'a iallafall.
 
Ser på många ställen negativa åsikter om saknad iso knapp på K20,av de kamerahus jag fotat med(Canon 40 och 400 Pentax K20/200)så har K20 den bästa lösningen tycker jag.Ställer nu iso med det främre hjulet och kan justera utan att först trycka på någon knapp....hoppas att den inställningen även finns i K7an.
 
Den väcker väldigt mycket ha-begär, men den är ganska dyr än så länge om man inte vill ta lån, och det vill man ju helst inte. Scandinavian Photo har bland de "billigaste" just nu om man tar det stora kitet. Men förhoppningsvis kommer den att gå ner i pris och konkurera rejält med C och N och deras kameror i samma segment.

Den är redan idag billigare än Nikon D300 och Olympus E-3, och kommande Nikon D400 lär bli ännu dyrare. Jämfört med Canon 50D så är ju Pentax K-7 bättre specificerat rent tekniskt, bland det som kostar mycket pengar är ju 100%-sökaren. Jag tycker personligen att K-7 är grymt imponerande med tanke på priset, vi talar nu alltså om high-end på APS-C kameror.


På videon, och även den andra av mannen på "What Digital Camera" så verkar den ha bra specifikationer jämfört med K20D:an.

1/8000 slutare istället för 1/4000, 100% sökare istället för 95%, 5.2 fps seriebildstagning istället för 3 fps, och en ljuskänsligare snabbare autofokus med extra sensor för att läsa av färgtemperaturen. Sedan så har ju K-7 en kropp i dyr magnesium, medan K20 hade en kropp i plast (om än på ett stålchassi). Vädertätningen på K-7 är ännu mer avancerad, och då ska vi komma ihåg att redan K20D var fullt professionell i detta avseende. Förbättrad live view och så finns ju video med ljudinspelning. Men det största, som jag tycker, är nog den automatiska kompenseringen för lutande horisonter, detta för att sensorn kan röra sig i roterande riktning. Detta kan även styras manuellt av användaren.

Den har en knapp för "ISO" som inte fanns på K20D, vilket är bra, men frågan är hur mycket man kommer att använda den när man fotar?

Om man inte har upptäckt att OK-knappen på K20D har samma funktion som en ISO-knapp, så kommer man nog inte att använda en knapp benämnd ISO så mycket heller...

Men många klagade på K20D för OK-knappen inte hette ISO, många testare i tidningar påstod att K20D inte hade en knapp för ISO (fast den hade det, även om den inte hette ISO). Eftersom testare inte läser handböckerna till kameran så föll Pentax till föga och tryckte dit ISO på en knapp. För journalister klarar tydligen inte av att trycka OK-knappen och vrida främre hjulet för att ställa ISO, de måste ha en knapp som det står ISO på.
 
Ser på många ställen negativa åsikter om saknad iso knapp på K20

Vilket bara visar att de inte läste handboken till kameran.
På K20D kan man trycka OK-knappen och sen vrida främre hjulet för att ställa ISO.
Med K-7 trycker man knappen kallad ISO och vrider på bakre hjulet.
Wow vilken skillnad! En enorm förbättring av funktionaliteten!

,av de kamerahus jag fotat med(Canon 40 och 400 Pentax K20/200)så har K20 den bästa lösningen tycker jag.Ställer nu iso med det främre hjulet och kan justera utan att först trycka på någon knapp....hoppas att den inställningen även finns i K7an.

K-7 har samma multipla och programmerbara möjligheter att ställa ISO som K20D.
 
Jag menar inte att klaga på K20D med tanke på ISO-knapp. Det är ju inte direkt så att man frågar säljaren om man får se manualen det första man gör.
Jag skulle gärna köpa en K20D om man nu jämför priset på dem. Den ligger lika bra i handen om inte bättre än K200D:an.

Får se om K-7 går ner i pris inom ett år, annars blir det nog en K20D.

///Anders S
 
Jag tycker att K-7 är exceptionellt prisvärd redan som den är - om man ser till vad man verkligen får för pengarna - och det är knappast troligt att priset kommer att sjunka ytterligare inom den närmaste framtiden, men om 18 månader kommer den att ersättas med en ny modell.

K20D kommer att finnas kvar på marknaden några månader till, men sedan är dess dagar slut. Till hösten kommer en ny modell att lanseras mellan K-m och K-7, och i samband med den lanseringen så läggs K20D ner.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.