Advertisement

Annons

pentax k7 snabbare med M-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

anersimyra

Aktiv medlem
Hej jag har i dag fotat på vasamuseet 0,3-1,0 sek DA 18-55.En bild exponerad 1 sek visar sig på skärmen först efter 5-7 sekunder?Men använder jag en M-glugg kommer den upp nästan omedelbart.Borde inte en exponering på 1 sek innebära att kameran prossesar under lika lång tid dvs bilden borde ses på skärmen efter 2 sek.Kan det vara så att kameran prossesar det jag faktiskt fotat+information om bländare,brännvid.Någon som vet?
MVH Anders.

Nu har jag ju ingen K-7, men kan det inte ha något att göra med den inbyggda korrigeringen av distorsion och kromatisk aberration. Det borde väl ta en liten stund efter bilden är tagen och fungerar ju inte på alla objektiv (särskilt inte manuella).

Det låter som den troliga orsaken.
Det är lätt att förlora sig bland alla inställningar och funktionen K-7 har.

Lär garanterat vara CA- och distorsionskorrigeringen som spökar. Har testat detta ett par gånger och p.g.a. den dåliga prestandan betraktar jag det som ganska oanvändbart (samt att jag nästan alltid fotar RAW i alla fall).

Lär garanterat vara CA- och distorsionskorrigeringen som spökar. Har testat detta ett par gånger och p.g.a. den dåliga prestandan betraktar jag det som ganska oanvändbart (samt att jag nästan alltid fotar RAW i alla fall).

Tack för era svar,Jag ser nu i manualen att kameran "kan" bli långsammare och blev den när det gäller visningshastighet iallafall,Jag ser även att det inte är aktuellt att använda funktionerna med m-gluggar.
Mvh Anders.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar