Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K7 eller Canon 550D

Produkter
(logga in för att koppla)

Kvartsberg

Medlem
Hej, frågan är enkel. Är "Pentax K-7 Hus + SMC-DA 18-55/3,5-5,6 AL WR" (9990 kr) värd 2000 kr mer än en "Canon EOS 550D hus + EF-S 18-55/3,5-5,6 IS" (7990 kr)?

Det som talar för Pentax är det välbyggda huset och vädertätningen. Vad jag har förstått ska det även gå att få tag på billiga beg. objektiv.

Det som talar för Canon är att jag känner två personer med Canon som äger en del roliga och bra objektiv som man kan låna.

Kommer att använda kameran ganska allround. Tar gärna naturfoton och resefoton.

Eller borde man satsa på någon annan kamera, typ 50d?

*priserna är tagna från cyberfoto.

Tack på förhand/ Tomas
 
Hej, frågan är enkel. Är "Pentax K-7 Hus + SMC-DA 18-55/3,5-5,6 AL WR" (9990 kr) värd 2000 kr mer än en "Canon EOS 550D hus + EF-S 18-55/3,5-5,6 IS" (7990 kr)?

Det som talar för Pentax är det välbyggda huset och vädertätningen. Vad jag har förstått ska det även gå att få tag på billiga beg. objektiv.

Det som talar för Canon är att jag känner två personer med Canon som äger en del roliga och bra objektiv som man kan låna.

Kommer att använda kameran ganska allround. Tar gärna naturfoton och resefoton.

Eller borde man satsa på någon annan kamera, typ 50d?

*priserna är tagna från cyberfoto.

Tack på förhand/ Tomas

Hej ! Köp en 50D istället ! Dom är lika billiga nu som en 550D och mycket bättre prestanda än både 550D och K-7 ! MVH.
 
Alla tre modeller som nämnts i tråden är mycket bra kameror, den som är bäst av de tre är ju en individuell fråga. Tex vilken typ av objektiv man vill satsa på.

Tex har Canon ett bättre utbud av teleobjektiv än Pentax men Pentax har bättre fasta mellan 15-100 mm dvs limited serien, osv. Men att dina vänner har Canon väger naturligtvis tungt under förutsättning att du kan låna gluggar.

Skulle alla gånger välja 50D framför 550D då jag värdesätter husets byggkvallitet. Själv valde jag just mellan 50D och K-7, men tyckte K-7 kändes aningen mer gedigen. Jag hade en Canon 400D innan...
 
Maria (Burzgul) skrev i den här tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=120238&highlight=50d+brus
à
Jo, det är som såhär att jag köpte mig en ny Canon EOS 50D på fotomässan förra veckan (uppgraderade från en 400D), men jag måste säga att jag inte blivit annat än besviken!
Bilderna är rejält brusiga redan vid ISO 800 och vid ISO 1600 går bilderna inte att använda;
ß
Det finns en del skrivet om detta även i denna tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=122002&page=2
Men det är ju en högst personlig fråga om man gillar brus eller ej…
/Harald
 
Maria (Burzgul) skrev i den här tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=120238&highlight=50d+brus
à
Jo, det är som såhär att jag köpte mig en ny Canon EOS 50D på fotomässan förra veckan (uppgraderade från en 400D), men jag måste säga att jag inte blivit annat än besviken!
Bilderna är rejält brusiga redan vid ISO 800 och vid ISO 1600 går bilderna inte att använda;
ß
Det finns en del skrivet om detta även i denna tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=122002&page=2
Men det är ju en högst personlig fråga om man gillar brus eller ej…
/Harald

Tack för alla svaren. Det blev en 50d till slut. tråkigt att läsa att en användare var så missnöjd men jag tror det blir bra!
 
Ursäkta om jag kanske uttryckte mej lite oklart. Man kanske kunde få intrycket, av det jag skrev, att det bara var Maria (Burzgul) som var missnöjd med 50D men så är det ju inte. Jag är missnöjd och söker man på FS på 50D och brus så hittar man många missnöjda. Kanske är det så att Maria (Burzgul) uttryckte sitt missnöje på ett fördömligt klart och tydligt sätt… Om man ”känner på” 40D eller 50D så kan man ju få intrycket att dessa kameror är väldigt gedigna och bra och det är de säkert i vissa avseenden men när det gäller bildkvalitet vid högre ISO så ser jag dessa kameror som riktiga skräpkameror. Men misströsta inte Tomas. När du upptäckt vad du köpt så är det ingen katastrof för du kan lätt sälja den för 50D har ju så gott rykte…
/Harald
 
Ursäkta om jag kanske uttryckte mej lite oklart. Man kanske kunde få intrycket, av det jag skrev, att det bara var Maria (Burzgul) som var missnöjd med 50D men så är det ju inte. Jag är missnöjd och söker man på FS på 50D och brus så hittar man många missnöjda. Kanske är det så att Maria (Burzgul) uttryckte sitt missnöje på ett fördömligt klart och tydligt sätt… Om man ”känner på” 40D eller 50D så kan man ju få intrycket att dessa kameror är väldigt gedigna och bra och det är de säkert i vissa avseenden men när det gäller bildkvalitet vid högre ISO så ser jag dessa kameror som riktiga skräpkameror. Men misströsta inte Tomas. När du upptäckt vad du köpt så är det ingen katastrof för du kan lätt sälja den för 50D har ju så gott rykte…
/Harald

Tycker detta inlägg var dumt skrivit ! Varför skulle han ångra sig med en sådan bra kamera ! Är det den svenska avundsjukan eller ! Istället för att gratulera trådskaparen till ett bra köp ! Och vem fan bryr sig om lite brus,det finns i all kameror ! Tycker många här på FS klagar på allt men går man ser in och kollar på deras egna bilder så undrar man vad dom själv ska med sådan dyr utrustning ! du kan vara lugn Tomas !MVH.
 
Jag blev faktiskt lite orolig om jag kanske uttryckt mej så oklart så att det inte framgick att 50D brusar mycket vid högre ISO. Om du kollar de länkar jag lade in så är det just brusigheten man klagar på. Du hittar ännu mer om du söker på 50D och brus.
Ditt skriveri om svensk avundsjuka förstår jag inte alls. Jag lyckades lätt sälja min 50D… …eller skulle folk känna avundsjuka över att jag lyckats bli av med denna, i mitt tycke, riktiga skräpkameran…?
/Harald
 
Tycker 50D inte förtjänar sitt dåliga rykte, var riktigt riktigt nöjd med min innan den försvann.
Folk blev helt enkelt bortskämda när den kom. Gick ifrån 400D till 50D så jag visste om dess ISO
problem. Väldigt sällan jag gick över iso 2000. Annars är 50D en riktigt bra kamera för dess låga
pris. De som gnäller om brus ska inte ha en crop kamera. Tror du kommer bli mer än nöjd så
länge du inte saknar filmning.
 
Visst brusar 50D mer än min 7D, men det är inte förrän man pressar som mest som det blir störande. Vid alla normala ISO så är 50D en ypperlig kamera. Den som påstår nåt annat kanske inte förstått sig på den:)

Men visst, ska man fota insidan av en grav, så kanske det finns andra kameror som presterar bättre än 50D.


Grattis trådskaparen till ett bra köp. Du kommer inte att bli missnöjd!
 
Tony, har verkligen 50D ett dåligt rykte? Vissa tycker ju att 50D är hästlängder bättre än 550D trots att den senare har flera bländarsteg bättre brusegenskaper. Och observera att jag inte klagar på 550D:s brusegenskaper trots att min 5DII är ytterligare några bländarsteg bättre vad gäller brus. 550D med sitt kitobjektiv med IS tycker jag ger väldigt mycket för pengarna!

Måns, de som får mycket brus redan vid måttliga ISO med 50D har givetvis inte förstått sig på kameran. De har inte hittat brusreduceringsknappen som givetvis endast du kan hitta och förstå sig på! Det du skriver om insidan av gravar tycker jag är minst sagt barnsligt… du syftar kanske på 550D… Och detta att tala om för folk att de inte kommer att bli missnöjda tycker jag också är barnsligt och förmyndaraktigt… Räcker det inte med att du tycker en sak och jag en annan?
/Harald
 
Ja Harald 50D har ett dåligt rykte när det gäller ISO som många hakar upp sig på. Har följt den diskussionen sen 50D kom & när mikael risedal "macrobild" gjorde sina tester innan jag bestämde mig för att köpa 50D. Om det inte var ISO så var det PP men det var inget jag störde mig på. Många höjde hellre 40D till skyarna än 50D.
 
Intressant vändning tråden fick. Om man jämför med vad jag har nu (Canon powershot SX 10 IS) och vad jag köpte tror jag inte jag som nybörjare kommer att störa mig på bruset. 50d presterar hästlängder bättre än resekameran Sx 10.

Sedan om den är sämre än en 7d eller 5d är ovesäntligt för mig av två orsaker. Priset på de kamerorna samt att jag är en nybörjare och skulle få svårt att vänja mig vid en beg. 5d.

Men kameror är ett subjektivt ämne. Vad som är bra för en person är dåligt för en annan. Spenderar man mycket tid med att fotografera i ett ridhus med dålig belysning, klart kameran blir dålig men jag kommer nog inte spendera någon tid i mörkare hallar. Den enda sport jag tar kort på är beachvolleyboll boll (alla som har varit i beach-planen i frölunda vet att det är fruktansvärt ljus där inne och ofotograferbart med en kamera som brusar) men känslan med vollyboll finns ändå bara (enligt mig) ute på en strand med mycket publik runt planen.

Man får tacka Haraldus för sin varning, även fast jag kan hålla med om att det var en lite väl tuff sågning. Ser ingen anledning varför jag skulle bli missnöjd med kameran även fast du var det, Du är ljusår fram i tiden när det gäller skicklighet och tekninskt kunnande, jag är som sagt en nybörjare.

Annars tycker jag att det hör till god sed att inte såga ett kamerainköp. Sådant hör hemma på Flashbacks forum, inte fotosidan. Skulle vara ytterst tråkigt om fotosidans forum skulle börja likna flashback där över 50 % av alla inlägg i de flesta ämnen består utav sågningar från finniga 16-åringar.

Filmning kommer jag inte sakna. Använda filmfunktionen ca. en gång i månaden på min gamla kamera när jag var ute och reste. Jag är helt enkelt inget filmfan. Och om jag vill filma lite turistfilm så filmar Sx 10 utmärkt för min del.

Förövrigt kan jag säga att min budget var 8 000 kr. en 550d kit kostar 8 000 kr och jag fick min 50d plus 18-55 standardobjektivet från canon för sammanlagt 8 015 kr.

Tycker allt att det var värt att "spränga" budgeten med 15 kr för en 50d.

Kan tänka mig att en del tänker "varför i helvete köpa en 50d och utrusta den med ett halvbra objektiv?". Svaret är: Mc Donaldsarbetande som ska börja plugga i höst, samt goda vänner med bra objektiv som jag kan låna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.