Annons

Pentax K30D

Produkter
(logga in för att koppla)

ottoangel

Aktiv medlem
There is a hot new rumor from China discussed vigorously in the Pentax dpreview forum talking of a future 14-megapixel K30D using an APS-H (1.3x) sensor instead of the usual APS-C (1.5x). Also rumored is a K300D using a Samsung CMOS sensor instead of the 10mp CCD of the K200D.

Inte så nytt kanske men vad tror ni? Det är väl bara Canon EOS1d som har APS-H annars eller?
 
Det senaste ryktet verkar gälla 21 Megapixel nu.
Rumours are loose on the Internet about what will be the next generation of digital SLR photo cameras at Pentax. Even more, after some leaks organized by Pentax, it seems possible that the Pentax K30D will be a Full Frame camera, rushing to compete directly with the latest pro offers from Canon, Nikon and Sony. If we can judge from the previous products from Pentax, like the Pentax K20D, its price could be quite competitive and Samsung should integrate it into its own camera range.
A feature list can be extracted from the various elements currently available even if it is difficult to split between dreams and under-development reality.
CMOS 21 MP Full Frame sensor (under development at Samsung)
Sensitivity: 100-3200 ISO or more
Improved Autofocus (faster)
Continuous shooting at 3.5 fps (6.5 fps in reduced resolution)
A few important-to-mention contradictory comments:
An interview of Mr Kitazawa (leader of development of Pentax K-m) suggests that instead of going Full Frame, Pentax would try to reach the 20+MP mark with an APS-C sensor, trying a technology breakthrough in image quality. But I don’t see why such an advantage would be more than temporary (if it can be done).
In November 2008, there were a lot of talks about the use of a sensor in APS-H format (1.3x) with only 14MP resolution, but it’s source is uncertain and it was too precise to be exact for a product arriving only in mid-2009. Note that such an APS-H format has only been seen before on the Canon 1D series.

Från http://ylovephoto.com/en/cat/slr/pentax/pentax-k30d/
 
Off topic men översättningsprogram kan vara underhållande...

"Mellantid maskin under konfigurationen av luftfartyget under dess spridning"
 
Ja översättningar kan bli lite roliga ibland ;-)

Hur som helst allt är ju bara rykten. Oavsett vad tror jag ändå det kan vara bra att göra en FFkamera. Även om den inte kommer att bli bättre än en med mindre sensor är det ju vad folk vill ha verkar det som. Plus att man slipper höra från folk "ska inte Pentax släppa en riktig kamera någon gång?".
 
Jag tror detta diskuterats 1000 gånger. Pentax KAN inte göra en fulllformatkamera med befintlig fattning, utan att också förlora SR. Pentax skulle alltså antingen vara tvungen att skapa en ny (större) fattning, alternativt börja med bildstabilisering i objektivet.

Om man väljer att skapa en ny fattning så kommer man alltså inte att ha några objektiv....inte så kul situation. Om man ändå väljer den vägen, så skull ejag gissa att man tar ett litet större steg och gör en något större sensor, alltså något mitt emellan full format och mellanformat. FInns ingen anledning att bygga något som andra redan har.

Att byta till bildstabiliserade objektiv för fullformat känns inte helt smart heller, eftersom man då bara kopierar Nikon och Canon.

Den enda någorlunda troliga lösningen är väl i så fall att man gör fullformat av befintlig sensor, och räknar med att kameran kommer att användas i crop mode mesta tiden. I fullformatmode får man ingen SR, och i cropformat blir kameran väldigt lik K20D med 15Mp. (Blir i så fall ruggigt många pixlar i fullformat.)

Allrs troligast är dock att Pentax kommer att satsa på att bli bäst på APS-C.
 
SR i fullformat tror jag inte är några problem. SR ska flytta sensorn säg max 50 pixlar (rejält tilltaget) åt alla håll (gäller alla brännvidder), större skak än så är nog svårt att fixa med SR. 50pixlar motsvarar några 10dels millimetrar, jag tror bildcirkeln klarar det.

Ska man ha stabiliserad liveview krävs dock större rörelse, men då kan man nog ta lite mörkare hörn under själva liveview'andet. När man sen tar bilden centrerar man sensorn och kör några 10dels mm.

Därmed inte sagt att Pentax kommer köra FF nu eller i framtiden, men att SR skulle vara ett problem tror jag inte på.
 
When....

När är det nästa presskonferans?

Nu känns det som att det är dags för Pentax att släppa en bomb. Framställda objektivsläpp och hit och dit!

Ge mig en Småbildsformatare (alltså 24x36mm sensor)

Kram och så
 
När är det nästa presskonferans?

Nu känns det som att det är dags för Pentax att släppa en bomb. Framställda objektivsläpp och hit och dit!

Ge mig en Småbildsformatare (alltså 24x36mm sensor)

Kram och så

Känns nästan mer sannolikt att det kommer en digital mellanformatare... ;-)

Om man nu, på något sätt, kan ha SR inbyggd i en småbildskamera utan att byta fattning, så finns det ju inte många gluggar att hänga i julgranen. Man har ju satsat stenhårt på DA-objektiven.

Fast, det är ju klart, om man gärna vill ha småbild så kan man ju tolka att förseningen av utlovade objektiv beror på omdesign från APS-C till FF. :D

Själv väntar jag på K30 alt. K300 samt starkare krona. :mad:
 
Känns nästan mer sannolikt att det kommer en digital mellanformatare... ;-)

Om man nu, på något sätt, kan ha SR inbyggd i en småbildskamera utan att byta fattning, så finns det ju inte många gluggar att hänga i julgranen. Man har ju satsat stenhårt på DA-objektiven.

Fast, det är ju klart, om man gärna vill ha småbild så kan man ju tolka att förseningen av utlovade objektiv beror på omdesign från APS-C till FF. :D

Själv väntar jag på K30 alt. K300 samt starkare krona. :mad:
Jag håller oxå en peng på mellanformat, även om MF blir för dyrt för mig.

Om man tittar på hur småbild med film funkar så maskar diaramar 1-2mm på bägge ledder från diat och avmaskningsramen i en förstoringsapparat tar nog ungefär lika mycket. Dom flesta som har använt småbild har använt negativ film och skickat in eller lämnat den på snabblabb och dom har fått ännu mindre "kvar", kanske har 3mm maskats av.

Så om en Pentax med småbildssensor kommer är det smartare med tex 20X31mm på sensorn, då lär flera DA gluggar funka med SR utan att det blir kantoskärpa eller vinjetering. Det blir ungefär som med 35mm film på snabblabb och det är en avsevärt större sensor än APSen på 15,7X23,5mm.

En K30D som är lite vassare än Nikon D300 och med Video och ljudinspelning samt går att styra mer från datorn skulle sitta fint i vår.
 
SR i fullformat tror jag inte är några problem. SR ska flytta sensorn säg max 50 pixlar (rejält tilltaget) åt alla håll (gäller alla brännvidder), större skak än så är nog svårt att fixa med SR. 50pixlar motsvarar några 10dels millimetrar, jag tror bildcirkeln klarar det.

Ska man ha stabiliserad liveview krävs dock större rörelse, men då kan man nog ta lite mörkare hörn under själva liveview'andet. När man sen tar bilden centrerar man sensorn och kör några 10dels mm.

Därmed inte sagt att Pentax kommer köra FF nu eller i framtiden, men att SR skulle vara ett problem tror jag inte på.

Skulle tro att 50 pixlar bara räcker till 1 steg om ens det, mycket mer måste nog till om man skall komma upp i 4-5 steg. Men lite är ju bättre än inget. Det som talar för att det ändå är detta man gör är väl att man höjer priset på FA-objektiven. Men en helt ny fattning och 30*45-sensor skulle väl kanske vara en större nyhet på marknaden än en fjärde tillverkare av 24*36.

Den enda anledningen till att jag skulle kunna vara intresserad av större sensor är brusegenskaperna, men med K20 har jag tagit nattbilder på ISO 1600 utan synligt brus, så jag är i princip nöjd. Jag misstänker att man kan komma ännu längre med nästa modell utan att behöva gå upp i storlek.

Jag har tidigare också önskat en större sensor för att få bättre användning för gamla fina objektiv, men nu har jag köpt nya vidvinkliga objektiv så i princip är det bara 24/2.0 som är 'över'. Och på telesidan vinnar man ju på APS-C, 85/1.4 och 100/2.8 är ruggigt bra telen.
 
Det finns en intressant tråd där Lennart Nilsson skriver att sensorförflyttningen endast är nårga få mm för att uppnå en stabilisering motsvarande 3-4 steg längre slutartid mot vad som normalt kan handhållas. Jag tror en sensorstorlek motsvarande crop 1.3 kanske skulle vara en optimal kompromiss i många avseenden.
 
Kanske inte riktigt hör hit men FA50/1,4 tillverkas numera i Vietnam, ett tecken på att den blir kvar ett tag trots DA*55 ...

Nåt jag är övertygad om är att K30D behåller 14Mp sensorn, det bör gå att krama ur mer ur den på höga iso. Även K300D kommer nog att ha den sensorn. Dom presenteras antagligen på PMA 3-5 Mars.
 
Jag tror detta diskuterats 1000 gånger. Pentax KAN inte göra en fulllformatkamera med befintlig fattning, utan att också förlora SR. Pentax skulle alltså antingen vara tvungen att skapa en ny (större) fattning, alternativt börja med bildstabilisering i objektivet.


Kan man få en förklaring varför? Sony har ju stabelisering i huset och FF? Och Pentax har väl en uppsjö äldre objektiv från "analogtiden" som tecknar ut FF?
 
Kan man få en förklaring varför? Sony har ju stabelisering i huset och FF? Och Pentax har väl en uppsjö äldre objektiv från "analogtiden" som tecknar ut FF?

Om jag fattat saken rätt:
SR fungerar så att sensorn rör sig i x- och y-led för att kompensera skakningar. Problemet för Pentax är att sensorn då hamnar utanför bildcirkeln på de existerande FA-objektiven(för småbild) när sensorn är i ytterläge. Och större bildcirkel går ju inte att få utan attt skapa en ny, större, fattning.
 
Återigen, det är en väldigt liten rörelse som behövs (förutom vid liveview). Att Sensorn ska förflytta sig stora sträckor är en myt som spreds av canikon ägare. "Sensorn kommer flyga ur kameran vid långa brännvider, därför är canikon bättre" ungefär så hette det. Det som krävs vid längre brännvid är en högre hastighet/acceleration av sensorn, inte längre sträcka.
 
Återigen, det är en väldigt liten rörelse som behövs (förutom vid liveview). Att Sensorn ska förflytta sig stora sträckor är en myt som spreds av canikon ägare. "Sensorn kommer flyga ur kameran vid långa brännvider, därför är canikon bättre" ungefär så hette det. Det som krävs vid längre brännvid är en högre hastighet/acceleration av sensorn, inte längre sträcka.

Du har helt rätt. Jag tror inte bildcirkeln har så tajta marginaler på FF att man inte kan åstakomma en SR som i effektivitet motsvarar den som finns på APS-C.
Det som mer talar emot FF(i år) är objektivutbudet och utvecklingstiden.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.