Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

pentax K20D vs olympus E-30

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Det har blivit dags för mig att uppgradera min kamera. Jag har utkristaliserat två modeller som jag tror skulle kunna passa mitt fotande ganska bra, pentax k20D och olympus e-30. Främst fotograferar jag landskap men på senare tid har jag fått förtroendet att fota några evenemang. Jag behöver snabb AF i dåligt ljus, bra upplösning som vissar mycket detaljer, hyfsad iso prestanda, robusthet, prisvärdhet när det gäller optik och även när det gäller kamerhuset samt bra ergonomi. Med utgångspunkt från mina kriterier, vilket av de båda kamerahusen tror ni passar mina krav bäst?
 
Jag vet inget om Olympusen, men "snabb AF i dåligt ljus" är INTE Pentaxens paradgren.
 
... Jag behöver snabb AF i dåligt ljus, bra upplösning som vissar mycket detaljer, hyfsad iso prestanda, robusthet, prisvärdhet när det gäller optik och även när det gäller kamerhuset samt bra ergonomi....

Olympusen fokuserar snabbt i svagt ljus enligt den här provningen:
http://www.biofos.com/esystem/e30_tst.html

Själv har jag en E-3, och snabbheten i fokuseringen i svagt ljus beror till stor del var i motivet man siktar. Man får lära sig, helt enkelt.

Olympusoptiken är alldeles utmärkt, vilket jag kan säga av egen erfarenhet. Jag antar att detsamma gäller för Pentax.

Om du tycker att det väger jämnt bör du absolut gå in i en butik och klämma på båda husen. Köp sen det som du tycker fungerar bäst i dina händer, och strunta i vilket märke det blir. När du har förberett dig så noga att du kommit fram till valet mellan två kamerahus är det bara klämma-på-metoden som återstår.

/Per S
 
Tack för era synpunkter. Det känns som ett väldigt svårt val mellan de båda husen. Båda verkar ju väldigt kompetenta. En negativ sak som avskräcker från att köpa olympushuset är det är realtivt dyrt i jämförelse med pentaxhuset(som desutom verkar tåla ganska mycket). En sak som däremot talar för olympusen är att jag då slipper skaffa optik och blixt( har ju 4/3 system nu). Blir det pentax så blir det ett systembyte vilket ytterliggare försvårar beslutet.

Har även realtivt kort tid på mig då jag har fotouppdrag under sommaren annars skulle jag definitivt kollat in det nya pentax huset.
 
Visst skulle ett olympus E-3 vara det ultimata men plånnboken säger bestämmt nej. den är alldeles för dyr för mmig.
 
Efter mycket grubblande fram och tillbaka föll valet på pentaxen. Båda är säkerligen jämnbördiga med det var till stor del priset som avgjorde.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.