Annons

Pentax K20d vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

hr510

Medlem
Hej..

Ska köpa min första systemkamera och har fastnat för en Pentax K20d.

Ska jag börja med kitobjektivet eller ska jag välja ett bättre från början.

Har kollat lite på ett Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Asp IF Macro.

Kommer jag som nybörjare att märka någon skillnad på ett Sigma 17-70 jämfört med ett pentax 18-55?

Hej Oskar!

Det här kommer inte från en expert eller ett proffs utan från en som varit i samma sits som du. (köpte min första dslr Pentax K10 för nästan ett år sedan).

Beroende på om du har haft en annan typ av kamera innan eller inte tror jag kommer att spela roll för hur du upplever kit-objektivet.

Jag hade haft en sk superzoom som hade bra zoom och fantastiskt makro. När jag så började fota med 18-55-objektivet så insåg jag ju genast begränsningarna. Det enda jag hade var mer vidvinkel än med min tidigare kamera men det var allt!

Mitt senaste objektiv är ett DA 18-250 och jag gillar det skarpt. Det ger mig vidvinkel (mycket på bild även i ett trångt rum) till mycket zoom (nära inpå objekt långt borta). Detta kan jag verkligen rekommendera som ett allt-i-allo för vardagligt fotograferande. Den är dessutom prisvärd tycker jag även om det är mycket mer än kitobjektivet. Innan jag slog till på detta så läste jag massor av användarkommentarer på olika webbsidor och jag blev inte besviken.

Annars kan jag så klart också rekommendera DA* 50-135 som jag också har. Det medger fotografering i sämre ljusförhållanden, schysst zoom och en heltyst autofokusmotor. MEN dyrt och inte allaround.

Hej..

Ska köpa min första systemkamera och har fastnat för en Pentax K20d.

Ska jag börja med kitobjektivet eller ska jag välja ett bättre från början.

Har kollat lite på ett Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Asp IF Macro.

Kommer jag som nybörjare att märka någon skillnad på ett Sigma 17-70 jämfört med ett pentax 18-55?

sigmas 17-70 är riktigt trevlig och lite roligare för den har lite av allt, bra närgräns,bra vidd på 17mm&f2.8 och mer tele.
sigman är nog enda objektivet jag ångrar att jag sålt.
och mot tidigre 18-55 så var sigman bättre bildmässigt men mot nya II blir det nog tuffare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar