Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K20D tips och erfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)
När tråden ändå är kapad. Vill man kombinera handledsrem och snabbfäste för stativ kan man använda Camdapter handledsrem http://www.camdapter.com . Finns med snabbfäste för Arca och Manfrotto.

/Mats
 
Hej, Nybliven ägare av en k20D. Det jag undrar är om kamerahuset låter när ni vrider på kameran (porträtt till liggande) det dunkar till lite lätt så fort jag vänder på kameran! är det normalt? dessutom är det otroligt svårt att ta någon vettig bild med kameran.
 
Det är normalt och har att göra med att sensorn är rörlig pga bildstabiliseringen.

För att bildstbiliseringen skall fungera krävs att du avvaktar "klarsignalen" i sökaren innan du trycker av. På vilket sätt blir bilderna konstiga menar du?
 
jag får inga skarpa bilder alls. konstiga färger. Jag inser ju att det lika gärna kan vara skit bakom spakarna =)
 
Det är nog inte en helt lätt kamera att bemästra. Kolla att du har vitbalansen i auto för att färgerna skall bli OK. Även med stabilisering måste man hålla kameran så stilla som möjlig. AutoISO kan vara bra att köra om man inte har full koll på det. Annars lägg upp några exempel så får vi se vad som är fel!
 
Auto iso är dock inte avsett för inomhusbelysning på K10an, är det fixat på K20? I annat fall välj rätt witbalans manuellt.
 
Gimbal skrev:
Auto iso är dock inte avsett för inomhusbelysning på K10an, är det fixat på K20? I annat fall välj rätt witbalans manuellt.

Nu pratar du om två olika saker... Auto ISO ställer automatiskt in ISO-värdet efter ljusförhållandena, och Auto vitbalans ställer automatiskt in vitbalansen efter färgtemperaturen på ljuset.

Men, det är helt riktigt som du säger att den automatiska vitbalansen inte fungerar särskilt bra i inomhusbelysning på K10.
 
Didgeridoohan skrev:

Men, det är helt riktigt som du säger att den automatiska vitbalansen inte fungerar särskilt bra i inomhusbelysning på K10.

Men det sägs att det är ett medvetet val som även har sina fördelar.
 

Bilagor

  • solnedgång.jpg
    solnedgång.jpg
    35.6 KB · Visningar: 564
På K20d, kan man ställa in över/understegs inställning till AE-L knappen?

Jag plåtar nämligen 98% manuellt med min K100d men tenderar att oftast underexponera lite.

Är detta möjligt att ställa in?

Mvh,
Jonas
 
Didgeridoohan skrev:
Nu pratar du om två olika saker... Auto ISO ställer automatiskt in ISO-värdet efter ljusförhållandena, och Auto vitbalans ställer automatiskt in vitbalansen efter färgtemperaturen på ljuset.

Hoppsan, en felskrivning i hastigheten. Jag menade givetvis vitbalans.
 
Den var väl skarp i allafall, om än något mörk (men ljusmätningen luras alltid av så ljusa motiv) samt vitbalansen stod nog inte helt rätt heller, ser lite grön på min skärm. Men inget som inte lite photoshop kan fixa i efterhand.
 
K10D vs K20D

Jag hör till dem som köpt en K20D och jag har fortfarande min K10:a kvar.
Jag är mycket nöjd med min K10:a och hittils är jag nöjd med K20:an.
Appropå "konstiga" bilder så rekomenderar jag att fota i "Raw+" läget med jpeg inställd på "enkell" kvalite. Med Raw bilden sparad så kan man ju laborera med vitbalansen i efterhand, likaså med ISO och kontrast m.m. De bilder som jag vill behålla "framkallar" jag om i ett högsta kvalite´. Det bästa är att detta kan jag göra i kameran, jag behöver inte gå hem till datorn om jag inte vill eller kan. (Det här är en poäng som Canon och Nikon ägare inte fattat). Vid en snabb jämförelse ser jag ingen större skillnad men granskar man kameran finns det en hel del nya saker. Vad beträffar bildkvalite som skärpa/upplösning så ser man skillnad först vid regäla del förstoringar. Jag har inte testa så mycket ännu, jag ser fram emot lite bättre foto väder. För mej känns det hittils som att en bra kamera blivit ännu bättre.
mvh nöjd Pentax ägare/Lennart
 
Användningsområden med Live view!

Jag har ju ett Pentax-A objektiv (50/1.7) som man fokuserar manuellt med. Tidigare körde jag med att kameransa till när mittenpunkten hade fokus. Numera kan jag köra live view-läget, zooma in till det område jag vill ha skarpt och ställa in manuellt. Funkar ganska bra, så slipper man komponera om bilden efter man hittat fokus med mittenpunkten!

Har någon en lens baby så är ju det ett tips jag fick höra från en kompis. Jag vill alltså ha en lens baby bara för att det blir så roligt och lätt med att köra en sådan på live view-läget!
 
ISO 12800

Vid 6400 kan man hitta lite VPN men fortfarande användbart i mitt tycke.
.

Den här är pressad till 12800 men jag tycker färgerna håller ihop rätt bra. Färgbrusreducering är satt till max photolab3.
 

Bilagor

  • del12800.jpg
    del12800.jpg
    45.7 KB · Visningar: 249
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.