ANNONS
Annons

Pentax K20D, minneskort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zugar

Aktiv medlem
Skulle det här minneskortet (SanDisk Ultra II SDHC 16GB) fungera bra tillsammans med Pentax K20D utan någon prestanda förlust gentemot andra minneskort om inte isåfall vilket skall jag satsa på?

det ser du i spec för vilket kort,ultra II ligger väl på 10mb/sek
och extrem har 20mb/sek. så några sekunder längre tar det nog att tömma bufferten när du använder raw.

det tycker jag,har två 4gb till min k20 en i batterigreppet om man är glömsk och en i kameran men priset har nog sjunkigt sen jag handla dom dyrt för 1200kr.
Vet inte om kameran fixar 16gb,
det kan kanske krångla.

Har själv ett 4gb och ett 8gb extreme kort.
Dessa fungerar hur bra som helst. Själv tyckte jag att 16gb var lite för mycket, tar tid att fylla detta (för mig i alla fall)
Korten kostar väldigt lite idag så jag rekommenderar extreme korten.
Mvh, Lennart

Min erfarenhet är att det räcker med Ultra-korten i kameran utan att den blir långsammare, dock tar dessa längre tid att tömma i datorn. Fast Extremerna är ju inte så mycket dyrare och det är ju en engångskostnad, så min rekommendation är ändå att köpa sådana!

Jag märker ingen skillnad mellan Extreme III och Ultra II.

Jag har försökt testa om det har någon praktisk betydelse vid fotograferingen. Det beskrivs här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=105750

Däremot kanske det blir skillnad när man ska tanka över bilderna till datorn, men den tidsvinsten är inte jag beredd att lägga särskilt många kronor på. Annat hade det varit om det påverkat själva fotograferandet.

Någon har nämnt att Extreme III kan vara bättre vid köldgrader, men det har jag inte testat.

Jag har två 16 GB Ultra II-kort till min K20D och de funkar alldeles utmärkt. Har aldrig haft problem med något minneskort.

Vänliga hälsningar!
Göran

Suveränt Göran, då vet jag att det fungerar med 16gb också, att det tar lite extra tid och föra över gör inte mig något tidskillnaden är ju inte så stor ändå!

SD och SDHC är olika standarder för SD-kort, först kom SD som funkar upp till 2Gb, sen kom SDHC som går högre(16Gb eller nåt). Håller kortet standarden så ska det funka i kameran. Nästa SD standard ska funka upp till ett par Tb om jag minns rätt.

Det blev ett SDHC Sandisk eXtreme III 8GB mest pga att prisskillnaden mellan extreme inte är så stor!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar