Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax k110D en slappis med dyslexi.

Produkter
(logga in för att koppla)

johnD

Ny medlem
Hej! köpte för några veckor sedan en Pentax k110D, skulle igentligen köpt mig en Canon EOS 350D men den vart lite för dyr, då snubben i affären sa att dom var ungefär lika bra ändå.
Jag köpte den främst för att fota "cykelbilder" bilder med fart i, nånting som rör sig hela tiden.

Jag har grov dyslexi, så har både svårt att läsa instruktionsboken och så förstår ja ej så mycket av den heller. Jag har förstått att jag skall lära mig att fota på manuel ifrån första början efter som jag kan ändra alla inställningar där, så tänkte fråga lite vad jag skall ha för slutartider, ISO osv när jag fotar rörliga foton !
någon här som är erfaren om denna kameran kanske skulle kunna hjälpa till lite!

Har också provat med en del olika inställningar när jag fotat rörligabilder men har inte blivit några bra bilder alls...

Jag skulle istället föreslå att börja på läge P. och auto-ISO 200-800.
Då sköter kameran det mesta och du kan konsentrera dig på motivet. Det ger också flest bra bilder i början.

Det du kan göra i datorn efteråt är att titta på vilka val kameran gjorde, t ex bländare, tid och ISO-inställning.

Du kommer att märka att oskarpa bilder kommer att ha längre tid än skarpa och du kanske också får en känsla för vad som gäller i de olika fallen.

Om du skall fota rörliga motiv skulle jag sedan rekommendera att använda sportläget (med löparen) då får du en autofokus som försöker hänga med motivet och ett program som försöker välja så snabb tid som möjligt.

Det bästa, om man vill lära sig, är att ta liknande motiv i dessa olika program och sedan jämföra.

När du sedan har fått en känsla för tid och bländare kan du kanske börja leka med Av och Tv inställningarna...

Jag skulle i princip bara rekomendera Manuellt läge i studio med studio-blixtar, alla andra fall klarar du med P, Av och Tv.

Nu har jag iofs bara fotat i 30 år, så jag kan ju ha fel... ;)

Det låter som du behöver öva på panorering.

Ställ in lite längre slutartid (börja med 1/30 sek) och följer med rörelsen (panorerar) när motivet rör sig förbi dig. Då blir motivet som du följer förhoppningsvis skarpt, samtidigt som bakgrunden blir oskarp.

Ställ dig vid nån väg och öva panorering på förbipasserande bilar, det tar ett tag innan man får in känslan för det.

Nja, inte ens jag kör med manuellt läge och jag har ändå hållit på länge med att fota. Det finns halvautomatiska lägen - bländarautomatik och slutarautomatik - som är väldigt användbara.

När det gäller motiv som rör sig, så handlar det ju om vad du vill åstadkomma. Ska det vara skarpt eller ska det finnas en känsla av rörelse? Om du vill frysa motivet så är snabba slutartider det du ska välja (1/125 - 1/2000), vill du ha en känsla av rörelse så 1/30 - 1/125). Du kan här välja bländarautomatik / tidsförval - läge Tv på programval.

Du kan även välja Action läget, då får du också en autofokus som är igång hela tiden vilket gör det lättare att fokusera på motiv som rör sig fort. Action läget försöker "frysa" bilder, välja snabba slutartider.

ISO 200 - 800 är bra att köra med - ju högre ISO tal, desto snabbare slutartid kan du välja.

Notera att kamerans handbok ej lär dig fota, den visar bara kort hur du når funktionerna i kameran. Den förutsätter vissa kunskaper om fotografering.

Om det är fota du vill lära dig, så finns det "riktiga" böcker om det på bibliotek och annat. Eller varför inte gå en kurs i digitalfoto?

Hälsar
R

Jag föreställer mig dig i en bil med kameran utanför fönsteret fotande en cyklist på två meters håll. Autoiso 200-800, bländarauto(du ställer tiden), 1/60sek, och inbyggda blixten på med motljus eller sidoljus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar