Annons

Pentax K10D testad i Chasseur d´Image

Produkter
(logga in för att koppla)

interpix

Aktiv medlem
Den franska tidningen har en omfattande test av K10D Eftersom jag i princip inte kan någon franska så blir det här en rätt övergripnade beskrivninga av testresultatet.

Sammanfattning:

Sökare 4/5

Autofokus 3/5

Exponering 4/5

Inbyggd bixt 3/5

Ergonomi/inställningsmöjligheter 4/5

Färgåtergivning 5/5

Det som jag tolkar som slutomdömme hamnar på 4/5

Intressant nog finns också en test av bildsatbilisering med 200 mm optik. Testen är två serier av olika fotografer. Båda fotograferna lyckas få skarpa bilder utan SR ner till 1/125s, med SR fås skarpa eller nästan skarpa bilder ner till 1/15 s.

Ytterligare en test görs med 50 mm optik där skarpa eller nästan skarpa bilder fås ner till 1/2s.

Den totalabildkvaliten ges högt betyg med bra färgåtergivningn och en lagom reducerad brusnivå.

I brusjämförelse med 400D, Nikon D80, E400, Sony Alpha har Pentaxen lägst brus upp tom ISO 800, på IS0 1600 ligger K10D och D80 lika och är bättre än de övriga kamerorna. Måste tillägga att jag inte vet om detta är rena brussiffror eller om de är viktade mot upplösningen eller nått.
 
Jag köpte också tidningen, på väg hem från Charles de Gaulle. Tyvärr räcker inte skolfranskan till riktigt, men dom verkar ju nöjda. SR tycker dom ger 1-2 stegs förbättring i genomsnitt, men det finns utrymme för ingenjörerna att förbättra SR tycker dom.

Brusmätningen ger väldigt högt betyg för Pentax, men vad mäter dom egentligen?
 
Punkk skrev:
Jag köpte också tidningen, på väg hem från Charles de Gaulle.

Brusmätningen ger väldigt högt betyg för Pentax, men vad mäter dom egentligen?

Samma här :)

Brusresultatet måste nästan vara viktad på nått sätt. D80 har ju uppenbarligen lägre ISO 1600 brus men så går det ju också ut lite över upplösningen. Kanske en mätning i raw? Fick du någon uppfattning om hur stora serier de använt vid SR-testet?
 
Jag ser ingen sådan siffra, fast det är ju en bra idé att ha två olika personers resultat som tidningen har. Fast "utilisateur 1" får skarpare bilder på 1/2 s än på 1/4 och 1/8 med SR på och 50mm :)
 
Dom är inte så nöjda med blixtsystemet hos Pentax.

"Système flash: Quel recul, et quel dommage!" :)
 
Mitt problem är att jag läste tyska i skolan och det tycks skilja en del mellan de båda språken :)

Är man inte nöjd med bilxten är det bara att läsa Declic Photo Magazins test där blixten får 5 av 5 möjliga ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.