Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Pentax K10D sportbilder
- Trådstartare froslunda
- Start datum
skarpedjup
Aktiv medlem
Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
Nemesis skrev:
Fotar inte sport själv men en vanlig kommentar är att 3 bilder / sek är lite för lite...
Pentax garanterar minst 3 bilder per sekund, i många situationer ger den faktiskt 3,5... ok, ingen större skillnad men ändå. Bildsensorn i K10D klarar inte mer än så, den har bara två kanaler. 4 kanaler är en förutsättning för mer än 4 bilder per sekund, men då ökar också värmeutvecklingen och sensorn drar mer ström, plus att den kostar mycket mer. Nikon har ju den varianten i D200, rätt stor prisskillnad mot D80 som har samma sensor fast 2 kanalsvariant.
Pentax ingenjörer har uttryckt stolhet över att K10D ej går under 3 bilder per sekund, de har faktiskt optimerat den så mycket som är möjligt med den bildsensor som sitter i. Så den är väldigt "strömlineformad" internt...
Hälsar
R
interpix
Aktiv medlem
Nemesis skrev:
Fotar inte sport själv men en vanlig kommentar är att 3 bilder / sek är lite för lite...
Ja så är det nog men till viss del kan det nog kompenseras om man är en vaken fotograf och fångar ögonblicket på reaktion och framförhållning. Tobias bild är ju ett utmärkt exempel på det.
skarpedjup
Aktiv medlem
papi skrev:
Ja så är det nog men till viss del kan det nog kompenseras om man är en vaken fotograf och fångar ögonblicket på reaktion och framförhållning. Tobias bild är ju ett utmärkt exempel på det.
Javisst gäller det att vara på alerten. Jag körde med AF och sekvenstagning med, även om jag inte hade avtryckaren konstant nedtryckt.
AF:n använder jag mest på DL:n då det är så svårt att se fokus i sökaren. Sekvenstagningen för att ha möjligheten att använda den och inte missa något.
quarc
Aktiv medlem
Typ sport, men mer show, och dålig belysning. Jag fotade en del på Stockholm International Horse Show i Globen. Probelemt var belysningen som gjorde att det blev höga ISO (1100 och 1600), stora bländare (1.4 och 2.0) och änså långa slutartider (1/45). I denna miljö är ingen digitalkamera riktigt bra. Det finns ingen möjlighet att frysa en rörelse pga de långa slutartiderna. Nu gillar jag röresle i bilderna och panorerar givetvis med objekten, men 1/45 är aningen långt men snabba hästar i aktion.froslunda skrev:
Någon som kört K10D till innomhussport.
Gunnar
Normalt skulle jag ata att inomhussport har BETYDLIGT bättre belysning och då tror jag kameran kommer att leverera bra bilder. Även i den svåra miljön jag hade fick jag med mig några bra bilder. Autofokusen är blixsnabb, även i dålig belysning. Bruset i hyfsad belysning är inte farligt, och redan på ISO1100 riktigt bra.
froslunda
Aktiv medlem
Och jag som har fotat i Globen, tyckte det var kanonljus.
Ett av det bästa inomhusljus jag har varit med om, och jag har varit i många hallar.
Pallar inte K10D det ljuset är den inget att ha.
Jag fotade handboll i Globen med min Canon och fick slutartider på 1/1000 och bättre på ISO 1600 bländare 2,0
Gunnar
Ett av det bästa inomhusljus jag har varit med om, och jag har varit i många hallar.
Jag fotade handboll i Globen med min Canon och fick slutartider på 1/1000 och bättre på ISO 1600 bländare 2,0
Gunnar
P-E Claesson
Aktiv medlem
Fast om ni kört med ungefär samma bländare och iso, så lär det knappast vara kamerans fel att det vid ett tillfälle blir tider på 1/45s och 1/1000s vid ett annat. Så jädra felkalibrerad lär varken Pentax eller Canon vara.
Här hemma så har jag fotat i fyra olika hallar, hittils med *istDl och Canon 1Dmk2. Skilljer inget i tiderna mellan kamerorna, hallarna har varierat max ett steg. 1/100s, f4 iso3200 har jag legat på. Aningens ljusare än Stockholm International Horse Show med andra ord, men inte på långa vägar så ljust som de tydligen KAN köra i globen.
Här hemma så har jag fotat i fyra olika hallar, hittils med *istDl och Canon 1Dmk2. Skilljer inget i tiderna mellan kamerorna, hallarna har varierat max ett steg. 1/100s, f4 iso3200 har jag legat på. Aningens ljusare än Stockholm International Horse Show med andra ord, men inte på långa vägar så ljust som de tydligen KAN köra i globen.
quarc
Aktiv medlem
Som jag sade var detta mer show än sport och belysningen var mycket sparsam vilket borde framgå av ISO 1600, bländare 2 och 1/45. Så ett väl belyst sportevenemang borde inte vara några problem alls.froslunda skrev:
Och jag som har fotat i Globen, tyckte det var kanonljus.
Gunnar