Annons

Pentax K10D Objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Samsung 50-200 f/4-5.6 säljs hos Cyberphoto för knappt 1 200 SEK och det är ett bra objektiv. Pentax säljer samma objektiv för en tusenlapp till. Senast jag kollade så hade Cyberphoto både Pentax och Samsung-varianten i lager.

www.cyberphoto.se

Hälsar
R

mitt första tips är en pentax FA-50 f/1,4 det är en mkt bra glugg för pengarna. kostar runt 2200kr, mkt prisvärd. du får en ljusstark och mkt skarp optik med en bra brännvidd.
antagligen det bästa köpet för den summan.

vafasen vart de med tråden nu då?

jaja, tar om de igen

Hejsan!

Nu efter jul tänkte jag beställa en Pentax K10D med kit-objektiv, batterigrepp samt lite annat smått och gott.

Jag är även sugen på att köpa ett 50-200mm objektiv eller liknande och därför vänder jag mig till er.
Jag skulle vilja ha ett bra objektiv under 2500:-

Eftersom att jag inte kan så mycket om objektiv så skulle vara väldigt tacksam om ni nu kunde hjälpa mig att hitta de.

Mvh/ Pontus

Edit: 50-200mm objektivet eller liknande vill jag ha för att jag ska fota skidåkning på lite avstånd .

bengt luthman skrev:
mitt första tips är en pentax FA-50 f/1,4 det är en mkt bra glugg för pengarna. kostar runt 2200kr, mkt prisvärd. du får en ljusstark och mkt skarp optik med en bra brännvidd.
antagligen det bästa köpet för den summan.

okej, men taken med ett 50-200 objektiv var att jag skulle fota skidåkning, glömde skriva dit de, sorry!

aha, ja ska du fota skidåkning så är nog en telezoom bättre. men för övrigt kan jag tipsa dig om det objektivet till ett senare tillfälle. det är mkt bra=)men jag tror du blir nöjd med 50-200an till skidfoto. litet och smidigt objektiv.

bengt luthman skrev:
aha, ja ska du fota skidåkning så är nog en telezoom bättre. men för övrigt kan jag tipsa dig om det objektivet till ett senare tillfälle. det är mkt bra=)men jag tror du blir nöjd med 50-200an till skidfoto. litet och smidigt objektiv.

Okej, tack för tipset!

hur mycket dyrare tror du det kommer bli? jag går å funderar på att köpa sigmas 70-300 glugg till min k10d.. men man kanske ska vänta? :)

//mattias

Finns det några indikationer på bländaröppning för 55-300:an? Den skulle nämligen sitta som en smocka i min kameraväska! (Ja, jag är missnöjd med min tamron 70-300)

Men om man jämför det kommande 55-300 objektivet med t ex sigmas 70-300 eller tamrons version, så har alla ungefär samma bländaröppning? Hur vet man att ett eller annat objektiv är bättre?

mvh Mattias "Rookie" ;)

Förutom brännvidd och bländaröppning är saker som skärpa (som varierar med brännvidden, bländaröppning m m), kromatisk aberration (CA), distorsion, motljusegenskaper m m viktigt.

Tamronobjektivet 70-300 har t ex bra skärpa i många lägen (dock ej vid 300mm) men har mycket CA, för mycket för min smak.

m_ab skrev:
Men om man jämför det kommande 55-300 objektivet med t ex sigmas 70-300 eller tamrons version, så har alla ungefär samma bländaröppning? Hur vet man att ett eller annat objektiv är bättre?

Objektivs optiska prestanda avspeglar sig inte i bländarvärdet. Distorsion, vinjettering, kromatisk abberation, kantskärpan, centrumskärpan, hur motljus och ströljus hanteras - kan inte avläsas i bländaromfånget.

Så hur "vet" man då? Ja, det är just det... att man inte vet. Man får prova objektiven och sedan ta det som man tycker presterar bäst, eller så får man låta andra prova objektiven och så får man välja om man vill lita på dem eller inte.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar