Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K10D eller Sony A700

Produkter
(logga in för att koppla)

Yupiteru

Aktiv medlem
K10d är en sjuhelsikes kamera, och går att få tag i riktigt billigt nu när K20 släppts (kan köpa en K10d med batterigrepp o 16-45 för strax under 7000 kr)

men...

A700 är en nyare konstruktion och har därtill helt suveränt batterigrepp. Smolket i bägaren är helt klart objektivpriserna

Vilket system hade ni här inne satsat på?
 
Vill innan jag säger något påpeka att jag är en amatör som ännu inte har en egen kamera, men som står i ungefär samma val (Pentax K10d, Nikon D80 eller Sony A200).

I ditt fall hade jag valt Pentax K10d.
Motivering: Den kostar hälften så mycket och är fortfarande en väldigt bra kamera (utifrån vad jag hört, ingen egen erfarenhet).

Erbjuder Sonyn dig så mycket mer att den är värd nästan dubbla priset? Eller skall du kanske satsa de pengarna på optik istället?

Sedan är det ju som alltid: känn o kläm
 
Yupiteru skrev:
K10d är en sjuhelsikes kamera, och går att få tag i riktigt billigt nu när K20 släppts (kan köpa en K10d med batterigrepp o 16-45 för strax under 7000 kr)

men...

A700 är en nyare konstruktion och har därtill helt suveränt batterigrepp. Smolket i bägaren är helt klart objektivpriserna

Vilket system hade ni här inne satsat på?

vars hittar du K10d till det priset ?
 
Bra pris!

Oj, en K10d med batterigrepp och 16-45 för under 7000:-
Beggad räknar jag med(!) eller finns det flera exemplar..!? Isf är jag också intresserad.

Själv står jag också i valet mellan en k10d, d80 och ev någon annan, men jag behöver ta reda på mer om de olika kamerorna först känns det som. k10d har ju fått en del kritik t ex. det lär dyka upp en del frågor här på Fs framöver från min sida. :)
 
Yupiteru skrev:
K10d är en sjuhelsikes kamera, och går att få tag i riktigt billigt nu när K20 släppts (kan köpa en K10d med batterigrepp o 16-45 för strax under 7000 kr)

men...

A700 är en nyare konstruktion och har därtill helt suveränt batterigrepp. Smolket i bägaren är helt klart objektivpriserna

Vilket system hade ni här inne satsat på?

Hittar du Pentaxen för det priset slå till!
Om du ångrar dig sälj den till mig för 5000:-

Eller invänta testerna på K20 som prismässigt hammnar någonstans mittemellan.

Micke.
 
K10d

Jag lutar själv åt Pentaxen, och det går ju att "byta upp" sig till en K20 senare (när den sjunkit i pris). Vi pratar om helt ny K10D

Klara fördelar är ju att den är vädertätad (i synnerhet om man uppdaterar till Pentax 16-50). På just den punkten ligger Canikon långt efter. Varken Canon eller Nikon kan idag erbjuda en vädertätad kamera till rimligt pris

Det mesta som lockar mot Sonyn är faktiskt det fantast iska batterigreppet (Jag har hållt i både det och många andra grepp. Sonys utklassar alla andra)
 
Du har inte lust att dela med dig om man var du hittat k10d till det priset nu när det inte var ett beggat fynd du hittat? Skulle uppskattas isf!
 
jag räknade lite fel....

men 7550 kr inkl frakt är rätt billigt det också för K10D, batt gr, minne o 16-45 =)

Ebay kan man hitta mycket kul på
 
läste nånstans här på sidan att det skulle skickas papper osv till pentax för att få det att funka, dvs krångel säkert...
 
Hur kommer det sig att du väljer mellan dessa två kamerorna? Tänker på att det är en väldigt stor priskilnad
 
Betydlig skillnad mellan dessa kamror också!
A700 är en klass högre. Bildkvalite, ergonomi, etc.

SONY har caashback på A700 nu också, 1800 kr tillbaka.
 
Om jag köper...

K10d så blir det i england - och då har kameran ett års internationell garanti. Pentax uppher själva att garantin gäller i Sverige oavsett om det är internationell garanti eller ej

Framför allt är det som sagt vädertätningen och bildstabiliseringen som fått mig att snegla på just dessa två. Det finns ju K200d också. Den är nyare än K10D men samtidigt känns den inte så revolutionerande att det motiverar prisskillnaden

Sedan har vi D300 som spöar alla de andra i snart sagt allt man kan tänka sig, men då är man också uppe i helt andra priser - i synnerhet om man vill ha vädertätad glugg också (och har Nikon ens någon tätad glugg med bildstabilisering?)
 
sen kan man ju se det så att D300 är så pass bra på höga ISO att det kanske kan kompensera avsaknandet av antiskak. Inom rimliga förhållanden såklart
 
Ludix skrev:
sen kan man ju se det så att D300 är så pass bra på höga ISO att det kanske kan kompensera avsaknandet av antiskak. Inom rimliga förhållanden såklart

Omvänt kan man ju se det så att man skall jämföra D300'ans brusnivå med A700'ans brusnivå vid 2-3 steg lägre ISO för den senare just pga antiskak (som såklart inte kan kompensera för allt).
 
Jag kikade på både bland annat Canon, Nikon, Olympus och Sony innan jag slog till och köpte en Pentax K 10D. Men att köpa, kamera är också förutom prestanda inte minst känsla.
Lite grand som att köpa bil. Vissa kör Saab , Volvo Citroen osv. Jag föll direkt för känslan hos Pentaxen. Det är inget fel på andra märken men Pentaxen gillade jag direkt.

Så är man osäker brukar jag säga: Känn på klumpen sitter reglagen där du vill ha dem. Känner du dig snabbt hemmastadd. Du skall ju använda kameran ofta så var inte för insöad bara på prestanda och tester.

Det är klart kan man få en K10 billigt så är det inget dumt köp om man inte skruvar upp iso över 800 så är bruset inget problem i de flesta fall. Huset är om man jämför Nikon D 80 och canon 400 betydligt bättre byggt. Men som sagt känn på klumpen....
 
Jag kan inte hålla med mer. Detta är ett verktyg man jobbar med och kameran måste kännas bra att använda, ligga bra i handen, knappar på rätt ställe. Intuitivt interface.
 
det är genom gluggarna ljuset passerar så tänk på det att en bra glugg är värt mycket och du har antagligen kvar den längre än kamerahuset.

k200 har samma sensor som satt i k10d.
så spara lite stålar o köp ett Star 16-50 2,8 mm som antagligen håller tills du dör.

Lr k20d? Vad får du ge för en sån i england?

Finns det vädertätade gluggar till Sony?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.