ANNONS
Annons

Pentax K10D datum och tidsinställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

mgrufman

Aktiv medlem
Jag har en kollega som just köpt en Pentax K10D. Han påstår att kameran tappar datum och tidsinställningar varje gång han byter batteri och är naturligtvis väldigt irriterad över detta. Han har kollat i manualen och inte hittat någon lösning där. Är det någon som har en K10D som kan bekräfta detta eller hellre, motbevisa? Om detta skulle vara sant så verkar det ju oerhört korkat på en sådan avancerad kamera.

Jag har bytt batteri ett antal gånger och den har aldrig tappat datum och tid (eller några andra inställningar). Jag byter ju till ett nyladdat batteri innom en minut. Vad som händer om man bara har ett batteri och låter kameran ligga utan batteri under laddningen vet jag ej. Kanske någon annan har provat?

I manualen sägs att man skall ta ut batteriet om kameran ej skall användas på lång tid. Efter detta kan man behöva ställa in tiden. Hur lång tid nämns inte vad jag kan hitta.

Låter alltså som ett fel på kameran dessvärre.

//Lars

Min klarar batteriladdning iallafall

Jag har ett enda batteri. Har tagit ur och laddat det ett flertal gånger och allt har fungerat som vanligt sen.

Låter märkligt har tagit ut mitt batteri och laddat det. Så kameran har nog varit utan batteri minst 24h utan att tappa inställningar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar