Annons

Pentax K100d trubbel

Produkter
(logga in för att koppla)

snurrarfort

Medlem
Jag äger sen i Januari en Pentax K100d. Nu är det så att jag fått ett par problem med den.

1. MF/AF reglaget har fått fnatt. Det går att flytta det mellan MF och AF, om än det kärvar lite. Men det händer inget. Den förblir i AF vilket är ganska så frustrerande. Någon som vet vad i hela friden jag ska ta mig till?

2. Då jag fotar på höga ISO (800 och uppåt) får jag nästan alltid horisontella ränder i bilden, vilket är ganska tråkigt och jobbigt. Någon har sagt till mig att det har med sensorn att göra. Vad tror ni?

Jag vet inte, men det verkar som att det kanske är dags att skicka in kameran på service? Den service som Pentax rekomenderar ligger i Linköping. Saken är den att jag bor i Luleå och att behöva skicka kameran genom halva Sverige känns inte jätteroligt eftersom det antagligen ökar tiden hur länge kameran är borta. Vet någon ett företag som ligger närmare mig dit jag kan vända mig?

David Jonsson
 
Tips..

Hej David.

De vertikala ränderna på högre ISO kan du nog fixa lätt genom att ta hem en nyare mjukvara (detta blev fixat i mjukvaran till K10D i alla fall).
Kolla www.pentax.se. Klicka på Service > Digital Support och leta på lämplig mjukvara.

Pentax-servicen i Linköping (Zieger Teknik) har i alla fall jag bara bra erfarenheter ifrån.
Du har väl garanti kvar på kameran och att skicka den borde inte vara några problem. Enda nackdelen är ju att du blir av med kameran ett tag.

// Rikard
 
AF-reglaget är säkert trasigt, tills du skickar in kameran kan du vrida ändå på DA objektivet.
Ränder på iso 800 och över är en felfunktion om:
du har exponerat rätt och använder högsta kvalitet på bilderna. Har du kameran uppdaterad med firmware från i vintras?

Du bör vända dig till köpstället och lämna in/fråga hur du skickar. Linköpings verkstaden är den enda som tar garanti reparationer i Sverige.
Paket forslas dygnet runt så det tar inte så lång tid.
 
inte för att det är någon lösning och funkar väl bara på pentax gluggarna,
men kolla om det att köra manuelt läge med ok knappen,
man ändrar det i c-menun"OK knapp underexp"4
 
Bofoto2 skrev:
AF-reglaget är säkert trasigt, tills du skickar in kameran kan du vrida ändå på DA objektivet.
Ränder på iso 800 och över är en felfunktion om:
du har exponerat rätt och använder högsta kvalitet på bilderna. Har du kameran uppdaterad med firmware från i vintras?

Du bör vända dig till köpstället och lämna in/fråga hur du skickar. Linköpings verkstaden är den enda som tar garanti reparationer i Sverige.
Paket forslas dygnet runt så det tar inte så lång tid.
Om jag använder ett MF objektiv så är det nästan omöjligt att ta ett kort eftersom kameran "vägrar" fota då den inte anser att den har skärpan där den vill, och det är inte alltid var jag vill.

Det endra problemet är att kameran är köpt i Thailand (Bangkok). Blir lite dyrt att åka dit. Men jag antar att jag får skicka den till LInköping.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.