ANNONS
Annons

Pentax K100D, pixelfel eller inte? Vad ska man acceptera?

Produkter
(logga in för att koppla)

tobias-

Avslutat medlemskap
Hejhej

Jag har en månad gammal Pentax K100D här och har upptäckt pixelfel..

Det som är felet är "stuck pixels" eller "heta pixlar". Kör jag med brusreducering så försvinner några vid längre slutartider. Men med kortare så verkar den inte göra någon sådan brusreducering? Jag är ivf osäker. Problemet är att jag får röda, gröna och blåa pixlar varstans, i mörka bilder normala bilder.

Ett praktexempel med 30 sekunders slutartid utan brusreducering:
http://ichigo.isak.liu.se/~tobja/pixelfel_30sek_slutartid.jpg

Ska det verkligen vara så???

Brusreducering, om jag fattat det rätt, tar en bild med slutaren stängd efter riktiga fotot och sedan kopierar närmsta granne-pixlar för att kompensera de heta pixlar den hittar?? Det är ju för mig en kvalitetsförsämring och liknar interpolering vid förstoring av bilder..

Är det accepterat? Det känns helt fel ivarjefall. Jag har kontaktat en serviceverkstad och väntar på svar men jag känner att jag behöver mer info om det här..
 
Det är helt normalt och du kommer att få samma svar från verkstaden förmodligen.

Iofs var det några stycken...Nu var det väldigt längesedan jag gkorde långtidsexponeringar. Men jag kan bara minnas att jag hade 5-6 st.
 
Pixel mapping

finns i min meny och då letar kameran på några sekunder upp alla "döda" eller "heta" pixlar och fixar dem, stänger av dem eller vad den nu gör. funkar gör det iaf.
 
Om det inte finns i kameramenyn så bör serviceverkstaden kunna göra det, men risk finns nog att det blir nya med tiden.

Annat alternativ är att plåta i RAW då tar många program bort heta pixlar automatiskt.
 
Re: Pixel mapping

Hampus Lindvall skrev:
finns i min meny och då letar kameran på några sekunder upp alla "döda" eller "heta" pixlar och fixar dem, stänger av dem eller vad den nu gör. funkar gör det iaf.

Jag kanske är blind, men jag hittar inte det i min kamerameny. Menar du något mjukvaruprogram då?
 
papi skrev:
Om det inte finns i kameramenyn så bör serviceverkstaden kunna göra det, men risk finns nog att det blir nya med tiden.

Annat alternativ är att plåta i RAW då tar många program bort heta pixlar automatiskt.

Med andra ord så borde jag skicka in kameran eftersom det var så många? Som sagt, detta är 30 sekunder med objektivlocket på. Och jag ser några av dessa vid normalfoto..
 
Syns dem och är störande vid normala utskrifter? Om inte skulle jag inte bry mig. (jag har betydligt fler i min snart 3 år gamla kamera)

Ställer du stora krav på bildkvalitén måste det nästan alltid till en viss efterbearbetning i något program och då kan du alternativt klona bort dem eller plåta i RAW.

Det där med att brusreduceringen skulle ta ner kvaliten vid längre exponeringar är inget jag hört eller märkt, kanske någon som vet mer kan kommentera detta?

Jag tror pixelmappning direkt i kameran bara är en funktion som Olympus har.
 
Jag har tagit några bilder nu, lite nattbilder.. Funkar väldigt bra med brusreduceringen.. Kanske klarar jag mig.

Ska ut och fotta imorgon och se om det verkligen blir problem eller om det är som ni säger; normalt.

Jag hoppas verkligen att det blir bra.

Om någon annan har en Pentax K100D eller dess föregångare, hade varit roigt och se fullstora bilder, 30sec slutartid utan brusreducering med linslock på. Om fler har lika mkt så borde det ju vara normalt ;)
 
Du har inte tänkt på att kameran kanske inte är konstruerad för att ta 30 sekunders exponeringar på linslock? Tror inte det ingår i Pentax kravspec när de gjorde kameran.

-Ingen är väl som dum att de..... ;p
 
Lite perspektiv:

Du har inte tänkt på att kameran kanske inte är konstruerad för att ta 30 sekunders exponeringar på linslock? Tror inte det ingår i Pentax kravspec när de gjorde kameran.

-Ingen är väl som dum att de..... ;p

Är de däremot störande i normal fotografering är det en annan historia...
 
Tanken var ju att kolla hur många pixlar som var "fel" så att säga. Som sagt, jag är nybörjare. men att felsöka och sådant vill jag påstå att jag är bra på.

Min fråga var ju i princip om detta var normalt och jag tycker att jag har fått svar på att det är det.

Letar man tillräckligt länge efter fel så hittar man fel? :)

Jag ska ta fler foton och se om dom verkligen finns där.. Samt invänta vad kameraservicen säger om det är ett fel eller om det är normalt..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.