Annons

Pentax K100D eller Nikon D50?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicklas B

Medlem
Tjena!

Jag står i valet mellan en Pentax K100D och en Nikon D50..

Tänkte kolla vad ni tycker och tänker kring dessa.. Är det något som gör den ena till ett självklarare val? Vilken tar egentligen bäst bilder i största allmänhet?

Det är 18-55 objektiv som sitter på de jag väljer mellan.

OK, då kan jag svara på din fråga i detta forumet. :)

K100D har bättre specar än D50, inget snack. Framförallt har den anti-skakfunktion inbyggd i huset som D50 saknar. Det är en modernare kamera helt enkelt.

Dock har D50 några saker som talar för sig:
Den har "äkta blixtsynktid" på 1/500 sekund. Om du ska plåta sport/action (som jag ser i din portolio att du gjort) så är detta guld värt. Det betyder att du kan frysa rörelser på 1/500 sekund med blixt (jämfört med K100D som har 1/180, betydligt sämre).

Nikon-systemet har också ett väldigt bra trådlöst blixtsystem och fler objektiv på begagnatmarknaden än Pentax. Tänk på att du antagligen kommer vilja uppgradera eller köpa till saker i framtiden.

Om jag vore du skulle jag dock kolla lite på Nikon D40. Den har bättre bildkvalitet än K100D (se jämförande bilder här: http://www.dpreview.com/reviews/nikond40/page20.asp) och dessutom samma blixtsynktid som D50.

Väljer du Nikon-systemet skulle jag rekommendera objektivet 18-70. Det är VÄLDIGT bra för de pengar det kostar. Betydligt bättre än 18-55.

AndersGbg skrev:
OK, då kan jag svara på din fråga i detta forumet. :)

K100D har bättre specar än D50, inget snack. Framförallt har den anti-skakfunktion inbyggd i huset som D50 saknar. Det är en modernare kamera helt enkelt.

Dock har D50 några saker som talar för sig:
Den har "äkta blixtsynktid" på 1/500 sekund. Om du ska plåta sport/action (som jag ser i din portolio att du gjort) så är detta guld värt. Det betyder att du kan frysa rörelser på 1/500 sekund med blixt (jämfört med K100D som har 1/180, betydligt sämre).

Nikon-systemet har också ett väldigt bra trådlöst blixtsystem och fler objektiv på begagnatmarknaden än Pentax. Tänk på att du antagligen kommer vilja uppgradera eller köpa till saker i framtiden.

Om jag vore du skulle jag dock kolla lite på Nikon D40. Den har bättre bildkvalitet än K100D (se jämförande bilder här: http://www.dpreview.com/reviews/nikond40/page20.asp) och dessutom samma blixtsynktid som D50.

Väljer du Nikon-systemet skulle jag rekommendera objektivet 18-70. Det är VÄLDIGT bra för de pengar det kostar. Betydligt bättre än 18-55.

Jo, det kommer bli mest actionbilder, men även natur/landskap och sånt..

Men hur är det med skärmen på D50:n? Har hört att den inte är särskilt ljusstarkt?

Nu har jag bara använt en bekants D50 lite grann så jag kan inte uttala mig helt säkert men nej, D50:s skärm är inte "bäst i klassen". Idag är 2,5 tumsskärmar nästan standard på nya kameror och D50 har en 2 tumsskärm..

D40 (som har likadan skärm som i min D200) har däremot en GRYMT bra skärm! Ljusstark och med mycket bra betraktningsvinkel (inga färgskiftningar om man kollar snett mot skärmen – vilket är bra om du ska visa en bild för någon annan t ex).

Fy, vad svårt det blev nu.. =)

Det här blir ju min första systemkamera.. Jag tror ändå att det fortfarande står mellan D50 och K100D.

Men aja, tack för hjälpen Anders! Ska fundera lite mer och åka ut och prova dem.. =)

Edit: D50:n jag snackar om kostar 6500kr och då får jag med en väska + 1 gb minneskort. Ska jag slå till på det?

Som sagt, det kommer bli mest actionbilder och natur/landskapsbilder.

Jag äger både en D50 och en K100D. D50 har jag haft i 1 1/2 år och K100D i ca en månad. Jag är ju van att använda D50, men jag trivs mycket bättre med K100D. Det är lättare att använda menyerna på den, tycker jag. Men det är ju en smaksak. Bildkvaliteten är ungefär densamma. Antiskakfuntionen är mkt. användbar.Jag plåtar mkt. flygplan och använder då tele och då har man ju nytta av den funtionen. Något nytt ojektiv till Pentaxen har jag inte utan använder mig av analoga objektiv och det går utmärkt. Så jag förordar Pentaxen.

BoEk skrev:
Jag äger både en D50 och en K100D. D50 har jag haft i 1 1/2 år och K100D i ca en månad. Jag är ju van att använda D50, men jag trivs mycket bättre med K100D. Det är lättare att använda menyerna på den, tycker jag. Men det är ju en smaksak. Bildkvaliteten är ungefär densamma. Antiskakfuntionen är mkt. användbar.Jag plåtar mkt. flygplan och använder då tele och då har man ju nytta av den funtionen. Något nytt ojektiv till Pentaxen har jag inte utan använder mig av analoga objektiv och det går utmärkt. Så jag förordar Pentaxen.

Låter fint.. Plåtar du mycket bilder med rörliga motiv förutom flygplan?

Nicklas B skrev:
Låter fint.. Plåtar du mycket bilder med rörliga motiv förutom flygplan?

Det blir mest flygplan som jag fotar som rör på sig. Ibland blir det bilder på vår katt, som inte alltid vill sitta still och sen är det min fru, som inte vill vara med på bild och springer iväg, så då är det bra att ha antiskakfunktionen, i Pentaxen som klarar hyggligt två tidsenheter långsammare tid.

Hittade en Nikon D70s med 18-70mm, 1 gb minne, väska och Uv filter för 8.000kr.

Hur bra är egentligen D70s jämfört mot D50? Någon som provat båda?

AndersGbg skrev:

Skulle snarare påstå att Pentax K100D har bättre bildkvalite än Nikon D40 ;)

Jämför gärna Imatestresultaten för färg och dynamik.

http://www.imaging-resource.com/PRODS/ND40/ND40IMATEST.HTMh

Upplösningen är dessutom bättre på Pentaxen enligt DPs test.

Senast ändrad:
Nu när jag tittat lite på recensionerna och tittat på bilder som är tagna med båda kamerorna (D70s och D50) så ser jag att 3/4 av alla bilder som var riktigt snygga var tagna med D50:n..

Men D70s är väl en bättre kamera?

papi skrev:
Skulle snarare påstå att Pentax K100D har bättre bildkvalite än Nikon D40 ;)

Jämför gärna Imatestresultaten för färg och dynamik.

http://www.imaging-resource.com/PRODS/ND40/ND40IMATEST.HTMh

Upplösningen är dessutom bättre på Pentaxen enligt DPs test.

Länken du bifogade går ingenstans. Bifoga den gärna igen så ska jag kolla på den.

Angående att K100D skulle ha bättre bildkvalité så kan jag köpa det om man gör olika tester och kommer fram till olika resultat.

Men tittar man på det testet som jag bifogade tycker jag att det är glasklart att D40 slår K100D. Och Phil Askey håller med:
"I may have to say that the D40 has just edged the K100D off its throne. In each crop we can see the D40 has a slight edge in detail along with a complete lack of artifacts (there are a few jaggies in the K100D image)."

Fast det gör väl bara att du tycker ännu mer tvärtom antar jag... :)

Speciellt tydligt tycker jag att det blir om man kollar på den gröna bilden med gemen. Eller det kanske är en Pentax-feature att övergångarna ska vara taggiga?

Nicklas B skrev:
Nu när jag tittat lite på recensionerna och tittat på bilder som är tagna med båda kamerorna (D70s och D50) så ser jag att 3/4 av alla bilder som var riktigt snygga var tagna med D50:n..

Men D70s är väl en bättre kamera?

D70s är en mer avancerad kamera än D50.
D50 är optimerad för att ge väldigt bra bilder i jpeg-läge, perfekt för hemanvändaren som inte vill jobba med bilderna i efterhand.

Med D70s får du mjukare och mindre mättade bilder direkt ur kameran. Fotar du i raw-format spelar det dock ingen roll, då ger bägge kameror identiska bilder.

Hur kommer det sig egentligen att d70s fortfarande säljs? Det lär väl vara överlägset den äldsta digitala kameran som fortfarande finns att köpa ny (därmed inte sagt att det är nåt dåligt) Men Phil har väl tyckt i sina tester att d40 har bättre signalbehandling än d50, vilket i sin tur klassades bättre än d70?

AndersGbg skrev:
Länken du bifogade går ingenstans. Bifoga den gärna igen så ska jag kolla på den.

Angående att K100D skulle ha bättre bildkvalité så kan jag köpa det om man gör olika tester och kommer fram till olika resultat.

Sorry provar igen med länken:

http://www.imaging-resource.com/PRODS/ND40/ND40IMATEST.HTM

Jämför med testdata för K100D så har den näst bästa dynamiskt omfång i raw och den bästa färgöverensstämmelsen som uppmäts(ännu så länge)

Hur skärpningen ser i ett 100% crop tycker jag nog inte är ett så talande mått på bildkvalité och i ett mer objektivt test på upplösning är K100 bättre.

En bra sak med D40 verkar vara en ren bild med få "artifacts" i jpg.

Senast ändrad:
Punkk skrev:
Hur kommer det sig egentligen att d70s fortfarande säljs? Det lär väl vara överlägset den äldsta digitala kameran som fortfarande finns att köpa ny (därmed inte sagt att det är nåt dåligt) Men Phil har väl tyckt i sina tester att d40 har bättre signalbehandling än d50, vilket i sin tur klassades bättre än d70?

D70s tillverkas väll inte mer? Den har ju ersatts av D80 och D50 av D40. De som säljer D70s säljer nog ut sina sista. D70s med 18-70 optiken finns hos Cyberphoto för 6999:-. Mycket kamera för pengarna.

Dock skulle jag nog föredragit Pentaxen pga bildstabiliseringen. Fotar du mycket action bilder, tex cyklar kan det bli långa avstånd, har man då tele så är det bra med SR'n. Annars tycker jag att du ska gå in hon en fotohandlare och känna på kamerorna. Pentaxen är ju ganska liten och D50 är lite mer att hålla i. Fast jag inte har så jätte stora händer så är K100 greppet lite litet. Jag hade gärna sett ett lite större grepp eller möjlighet till BG på K100.

Tack för hjälpen..

Köpte en D50 idag för 5000 inklusive minneskort på OnOff. Redigt bra. =) Dock så får jag den om några veckor då de skulle beställa hem ett batteri.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar